symptomen borderline

  • djakarta

    Vanavond maakte ik iets mee met iemand die borderline heeft,. Was totaal van de kaart, Ik weet dat de vrouw incest heeft meegemaakt in haar jeugd, Desondanks werd ik zo gekwetst dat ik op het internet ben gaan zoeken naar de symptomen die er bij horen, Ze wist me wel te raken en het eerste wat je dan denkt….wat heb ik fout gedaan. Ik zoek het altjd eerst bij mezelf en dan pas bij de ander.Mijn man had een posttraumatisch stress syndroom en deed precies hetzelfde…. Klopt het dat deze mensen je erg aan het twijfelen kunnen brengen…en dat je niet deugt.. Ik kan dan geen speld krijgen tussen hun verhalen en woorden..klopt dat.

  • Collie

    Steeds vaker wordt de lijn gevolgd dat borderline een vorm van een chronische posttraumatische stressstoornis, ontstaan in de jeugd is dus het is heel wel mogelijk dat jouw man er nu dezelfde systemen op nahoudt als iemand met borderline, ik hoop dat hij hulp gevonden heeft zodat het bij hem over verloop van tijd weer beter gaan mag.

    Ook jouw reactie hierop, klinkt me niet onbekend in de oren, jij bent niet de eerste ‘omstander’, die soms denkt dat hij zélf gek aan het worden is, lees het volgende artikel er maar eens op na:

    www.belevenissenborderline.nl/cms/content/view/25/50/

    In zo'n geval, kan ik de cursus ‘omgaan met borderline’, van harte aanbevelen. Hij wordt gegeven bij het GGZ/Riagg en leert je om te gaan met deze symptomen zonder jezelf tekort te doen.

    Sterkte!

  • Tim Engel

    Dag Tini,

    hebben net je verhaal gelezen over je dochter en over haar symptomen over Borderline.

    Het is net alsof je het over onze dochter hebt; zij is ook 17.

    Ze is vandaag tijdelijk het huis uit (vrijwillig) en bij een vriendin die ze anders altijd haatte.

    Wij snappen er zo langzamerhand helemaal niets meer van.

    Maar nu het verhaal Borderline om de hoek komt, vaallen alle puzzelstukjes op z'n plaats.

    Ook bij de psychologe weet ze als geen ander wat manipuleren is.

    Ik zal binnenkort contact met haar psychologe opnemen en ik bedank je voor je openlijke verhaal en trieste ervaringen met je dochter, welke wij nu ook moeten ondergaan.

    Groet,

    Tim Engel

  • Collie

    Heb je het nu over volwassen kinderen?

    Want onder een bepaalde leeftijd kan borderline helemaal niet gediagnosticeerd worden en helaas heb je geen zeggenschap meer over meerderjarige kinderen.

  • Ellyelisabeth

    Hoi Collie,

    Er is wel degelijk een mogelijkheid om een zekere zeggenschap te houden.

    Je kunt bij de kantonrechter mentorschap aanvragen en bewindvoerdering.

    Zo behoud je de mogelijkheid om contacten te onderhouden met hulpverleners

    en loop je niet het risico dat iemand al zijn of haar geld over de balk gooit

    of grote schulden gaat krijgen.

    Ellyelisabeth

  • Collie

    dan zal er eerst al sprake moeten zijn van een situatie waarin al hulpverleners in de arm genomen zijn… en het kind in kwestie potentieel een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving zijn…

    Op 18-jarige leeftijd een diagnose borderline, is namelijk zéér discutabel.

  • matthies

    beste mensen,

    na een jaar te hebben geleefd met mijn vriendin van 25, heb ik sterk het vermoeden dat ze aan borderline lijdt. Dat ze sterk emotionele problemen heeft en erg onzeker is was me wel duidelijk, maar hoe langer ik bij haar ben, hoe vaker ik stuit op symptomen die als borderline beschreven word. ik denk dat ze dit gedrag in het begin redelijk voor me verborgen wist te houden hoewel ook toen nog wel eens heftig tekeer ging.

    Haar emotionele problemen beschrijft ze als wat voortkomt uit de trauma's uit haar jeugd, waar fysieke en seksuele mishandeling orde van de dag bleek te zijn. Ook heeft ze me verteld dat ze in haar tienerjaren een aantal keer is verkracht. Omdat ze expliciet heeft gevraagd dit nooit met haar moeder te bespreken, waar ze bij inwoont, plus dat er soms feiten niet lijken te staven, kan ik dit niet bevestigen en durf ik niet te zeggen waar de werkelijke waarheid ligt. in elk geval weet ik wel dat haar moeder haar niet zo emotioneel verwaarloost als ze mij had doen vermoeden. Soms twijfel ik of zij nog wel de fictie van werkelijkheid kan onderscheiden.

    Ze kan compleet uitbarsten als ze daarmee geconfronteerd word, toont dan vaak erg uitvluchtend gedrag (soms letterlijk wegrennen) en begint onredelijk kwaad mij te beschuldigen van zeer ernstige feiten (zoals dat ik haar wil vermoorden of verminken).

    Erger is het nog bij discussies over onderwerpen die haar aangaan, zodra die tegengesproken worden kan haar gedrag omslaan naar hysterisch, soms wel totdat ze keihard schreeuwend met haar hoofd op de grond ligt te hameren. Als ik haar probeer te bedaren om haarzelf geen pijn te doen kan ze beginnen met mij te bijten en slaan en mij weer te beschuldigen. ik heb mezelf nu aangeleerd om mijn mening in zulke discussies voor mezelf te houden en meer gewoon te bevestigen wat zijzelf zegt. Verder kan ze soms zo laag over onze liefde spreken dat het mij pijn doet en de volgende dag mij juist compleet de hemel inprijst.

    Mogelijk dat sommige mensen nu denken dat ze een verschrikkelijk mens is, maar dat is ze juist niet en (gelukkig) komt dit niet vaak voor en is ze doorgaans (redelijk) stabiel. Ze is een ontzettend lief persoon met veel zorg voor andere mensen en haar hart en principes op de juiste plaats. Ik hou dan ook met hart en ziel van haar en ik weet dat ze dit gedrag zelf ook niet wil vertonen en dat ze er ook niet echt wat aan kan doen. Hoewel het mij soms ook enorm pijn doet allemaal, ik soms niet weet hoe ermee om te gaan en erg aan onze relatie getwijfeld heb, heb ik besloten om bij haar te blijven, maar zou graag willen dat ze met haarzelf (en mij) kan leren leven en dat de situatie kan verbeteren.

    Misschien dat iemand zou kunnen adviseren, want hoewel ik wel eens voorzichtig heb geopperd dat ze hulp zou kunnen zoeken lijkt dit het laatste te zijn wat zij wil en ze ontkent steevast ook dat ze zoiets als borderline zou kunnen hebben;

    - is dit wat ik vermoed dat het is, heeft ze misschien borderline?

    - als ze echt geen hulp wil zoeken, is er iets wat ik kan doen? Zou ik haar kunnen overtuigen om begeleiding hierin te vinden?

    - is er iets zodat ik beter hiermee om leer te gaan?

    - Is een relatie uberhaupt wel goed voor haar welzijn?

    - is er vooruitzicht tot verbetering bij mensen met borderline? zal het ooit minder erg kunnen worden of helemaal verdwijnen?

    Langer zal ik het verhaal niet maken hoewel er veel meer te vertellen en te verduidelijken valt, ik hoop dat er iemand met ervaring hiermee zou willen reageren, want ik heb echt geen idee of ik dingen goed of juist fout aanpak.

  • matthies

    beste Djakarta,

    Ik herken dit heel goed, hoewel ik niet echt zeker ben of mijn vriendin aan borderline lijdt. In die “aanvallen” lijkt ze juist al haar gedragsproblemen op mij te spiegelen en dat ik juist alles verkeerd doe. De redenaties en verhalen die ze dan gebruikt zijn erg sterk opgebouwd en hysteria zal ook volgen als ik er wel een speld zou tussen krijgen.

    Ik weet van mezelf dat ik geen verkeerd mens ben en bij iemand zoals jij eerst de schuld (verantwoordelijkheid) bij jezelf zoekt, lijkt me niet iemand die bewust iemand pijn wil doen. Misschien dat we het verkeerd benaderen of dat we die gevoelige snaar hebben geraakt en het daardoor die keer misging, maar je moet niet denken dat het vertoonde gedrag jouw schuld is.

    wat in mijn geval positiever lijkt uit te pakken is om haar het verhaal te laten doen, niks te veranderen daaraan en op een afstandje begrip tonen. Zij weet zelf wel het best wanneer ze weer aanspreekbaar is en wanneer zij behoefte heeft aan een knuffel o.i.d. Ook al heb je misschien in een gesprek gelijk, laat het varen, op een ander tijdstip kan het misschien wel weer.

  • Collie

    Beste Matthies, het is alsof ik mijn eigen verhaal teruglees… niet helemaal, maar op het gebied van de ‘uitspattingen’ herken ik een heleboel.

    Het zou kunnen, dat ze borderline heeft, maar de symptomen kunnen ook op hele andere stoornissen wijzen, dat kan alleen een psychiater of een daartoe bevoegd psycholoog beoordelen na een grondig persoonlijkheidsonderzoek (dat niet valt te flessen, al ben je nóg zo slim)

    ik weet dat ze dit gedrag zelf ook niet wil vertonen en dat ze er ook niet echt wat aan kan doen.

    Het eerste gedeelte van die opmerking is heel erg waar; over het algemeen, willen mensen met borderline dit gedrag liever niet vertonen; maar het tweede gedeelte, tja, zij is juist de énige, die er ook wat aan kan doen.

    Ik stond ook niet zo heel erg open, voor therapie, persoonlijkheidsonderzoeken, kortom, een verwijzing naar een psycholoog die zich bezighield met persoonlijkheidsstoornissen… TOT… mijn partner een heus ultimatum stelde: Ik ging knalhard aan mezelf en mn problemen werken… OF ik kon mn koffertje inpakken en het pand verlaten.

    Niet omdat hij niet zielsveel van me hield, júist omdat hij zielsveel van me houdt en niet langer kon aanzien dat ik het mezelf in mn leven zo moeilijk maakte en hem daarin af en toe mee dreigde te sleuren.

    Kortom; hij heeft luid en duidelijk zijn grenzen aangegeven.

    En aangezien ik mijn vriend niet kwijt wilde, ik wíst dat hij het meende, ben ik de zware weg die therapie heet, gegaan… met hem als steunende en motiverende motor naast me.

    Dat alles, is nu 6 jaar geleden, sindsdien heb ik geen ‘woedeaanvallen’ of andere ‘uitflipsels’ meer gehad, ik ben nu veel stabieler, ben niet meer zo gauw ondersteboven door gebeurtenissen in mijn leven; kortom, mn therapie heeft veel succes gehad en mijn leven ziet er nu stukken fijner uit dan voorheen; dat van mijn geliefde trouwens ook… ;)

    Ik hoop, dat ik jouw vragen min of meer heb beantwoord door het vertellen van mijn eigen verhaal.

  • matthies

    beste Collie,

    heel erg bedankt voor je reactie.

    Ik vind het prettig dit van je te horen en dat er de mogelijkheid is tot verbetering van de situatie. Inderdaad zou het beter zijn dit ook door een professioneel iemand te laten beoordelen.

    Een ultimatum stellen zit er voor mij op dit moment niet in omdat ze het ene moment niet zonder me lijkt te kunnen, maar het andere moment kan ze daar compleet lak aan hebben en niet de minste interesse te tonen of onze relatie nog voortduurt of niet. Ook is het wel moeilijk om haar hiermee te confronteren, als het lichtelijk is weet ze vakkundig al haar verantwoordelijkheid op andere mensen, haar jeugd en situaties af te schuiven en zodra ze (vermoed ik) erkent dat het gedrag mogelijk aan haar ligt is het zo compleet alles haar schuld dat ze vind dat ze niet verdiend om op deze planeet te leven. Ze is overigens niet suicidaal oid, althans ik heb dat niet bij haar bespeurd.

    Verder weet ik dat ze zelf ook echt wel door heeft dat dit gedrag niet normaal is, maar erover beginnen is als roken in de kruitkamer. Misschien dat ik geleidelijk aan haar van professionele hulp kan overtuigen.

    en tot slot toch nog een vraagje; kan het met iemand die borderline heeft ook zijn dat het gewoon lange tijd rustig en stabiel gaat en vervolgens kan het ineens weer omhoog komen? Anders gezegd, zijn deze uitspattingen bij iemand met borderline constant aanwezig?

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.