Moeder met borderline, zus wellicht hetzelfde

  • dochter

    Ik ben hier terechtgekomen door in Google te zoeken naar fora en sites over borderline, ik hoop hier mensen te vinden die iets van mijn verhaal herkennen en daar misschien iets kunnen over zeggen.

    Ik ben 23 en ben opgegroeid met een moeder met borderline. M'n hele jeugd lang werd ik steevast allerlei dingen verweten door haar, oa. dat ik (en mijn jongere broer en zus) ongewenst was, de nagel aan haar doodskist, dat ik een slecht karakter had, enz. Het is zo beginnen evolueren toen ik een jaar of 13 was en een eigen willetje en mening begon te krijgen. Hoe meer ik mezelf begon te zoeken, hoe heftiger zij reageerde.

    Ik heb een zus die net 20 geworden is, zij daarentegen was een echt ‘mamakindje’, altijd en overal aan het knuffelen met dezelfde moeder als die waar ik nooit iets goeds kon voor doen. M. (mijn zus) werd helemaal niet aangepakt zoals ik, zij kon nooit iets verkeerd doen. In ruzies, als M. iets mispeuterd had, was ik steeds en altijd de schuldige, ook al probeerde ik me te verdedigen.

    Mijn vader hield zich in dit alles erg afzijdig. Tegen mijn moeder ingaan omdat er onrechtvaardige of overdreven dingen werden gezegd, resulteerde enkel in explosies. Kleine ruzies of geschillen ontaardden dan in een absurd gescheld en geroep, van een kleine opmerking ging het dan tot een complete scheldtirade. Net als mij had mijn vader het gevoel dat hij niet tegen de situatie opkon. Als hij mij eventjes verdedigde in een ruzie kreeg hij de volle lading van mijn moeder, hetzelfde als hij na een ruzie van twee dagen mij wat moed probeerde in te spreken. Telkens mijn moeder zag dat wij aan het praten waren, zag ze daar een samenzwering in, een complot, en zij ze steeds dat wij samenspanden tegen haar.

    Ik ben erg veel aan m'n lot overgelaten geweest. Als m'n moeder mij dagen had lopen uitkafferen, durfde mijn vader niets zeggen. Aan mijn zus had ik niets, en mijn moeder gaf mij intussen steeds de schuld van alles. Als ik me als 15-jarige opsloot in mijn kamer, een hele avond en nacht aan het wenen, was er niemand die me kwam troosten. En aan de meeste van m'n vrienden was de situatie tè absurd om uit te leggen, want hoe vertel je in godsnaam aan iemand dat je moeder zegt dat je een rotkind bent? Ik was een voorbeeldige leerling op school, deed Latijnse, haalde overal goede resultaten, had duizend-en-één hobby's en was graag gezien op school.

    Voor mijn zus lag dat anders. Zij had minder vrienden, was minder graag gezien, kon niet tekenen en schrijven en muziek maken zoals ik, was minder slank, minder knap, voelde zich kortom altijd minder. Er is een periode geweest dat ze mij volledig imiteerde in alles; ze pikte mijn cd's en zat ganser dagen mijn muziek te beluisteren, kleurde ik mijn haar dan deed zij hetzelfde, mat ik me een nieuw kapsel aan dan zij hetzelfde, had ik nieuwe kleren dan moest zij ook nieuwe kleren hebben, ging ik daar dan ging zij ook naar daar. Maar toen ze in het zesde middelbaar zat is daar plotsklaps verandering in gekomen. Met nieuwjaar kwam er volledig onverwacht een uitbarsting, ze voelde zich niet goed op school en wilde meteen veranderen van school. In het laatste jaar van het middelbaar, net na de examens van nieuwjaar. Erg vreemd vond iedereen dat, want ze had er nog nooit een woord over gerept. Het huis stond op stelten, ze heeft dagen staan roepen tegen mijn ouders om te veranderen tot ze hun toestemming had. Ik werd in die beslissing volledig buiten alles gehouden. Ze zei ‘dat ik me er niet moest mee bemoeien’. Na nieuwjaar is ze inderdaad veranderd van school, en heeft het laatste half jaar van haar middelbaar doorgebracht in een nieuwe school, nieuwe klas, bij allemaal vreemden, maar zonder problemen.

    Intussen zat ik in het hoger. De communicatie met mijn moeder werd er allesbehalve beter op, want ik had een richting gekozen, Kunst, waarin ik niet echt de wind in de zeilen had. Mijn docenten stonden niet allemaal achter mijn werk, het ging dus ook niet goed. Mijn moeder nam me dat erg kwalijk, ook al werkte ik keihard. Ik was een mislukkeling, koste mijn ouders enkel geld, door mij liep hun huwelijk slecht, door mij voelde ze zich ziek worden, enzoverder.

    Ze was depressief, zat intussen ook aan de drank, dat wisten mij en mijn vader, stiekem dronk ze als niemand thuis was. Want al die jaren wilde ze ook niet gaan werken, ze kon niet aarden onder een baas, wilde enkel alleen thuis zitten en huisvrouw spelen, ook al zat ik op kot en kostten mijn broer en zus weinig tijd, ze waren immers geen kleine kinderen meer, enkel koken en wassen hoefde ze te doen.

    Van slecht is het alleen nog slechter beginnen te gaan. Tot ze plotsklaps thuis vertrokken is. Ze had ergens een andere man leren kennen en besliste in één dag tijd om bij hem te gaan wonen, in het buitenland dan nog. Ze liet heel de boel stikken en is vertrokken.

    Mijn vader, broer en mezelf waren er kapot van. Aan de ene kant voelden we ons verlost, want al heel ons leven lang had mijn moeder heel ons leven bepaald, hadden we elk woord moeten wikken en wegen, steeds en overal rekening houden met haar, op onze knieën kruipen voor haar ook al waren wij niet in de fout gegaan, hadden we alles proberen te doen om haar te helpen, met haar te praten, maar hadden we op geregelde tijdstippen een mes in de rug gekregen. Opluchting voelden we dus zeker. Aan de andere kant was mijn vader alles kwijt. Alle zekerheid, er zou een scheiding aankomen en bovendien moest hij voor 3 studerende kinderen zorgen, gecombineerd met een full-time job. Dat terwijl hij iemand is die erg vasthoudt aan zekerheden.

    Mijn zus reageerde toen erg raar, vond ik. Ze hield zich volledig afzijdig, toonde geen enkele emotie, stelde zich ook bikkelhard op tegen mijn vader en mij, hielp nooit, sprak geen woord. En zo is het al twee jaar lang niet veranderd.

    Ze sluit zich op in haar wereld, eet nooit meer samen met ons, doet bij tijden vriendelijk tegen mijn vader (nooit tegen mij) en kaffert hem dan weer uit zonder aanleiding; hij verwaarloost ons zogezegd, heeft haar altijd in de steek gelaten, heeft haar nooit verdedigd tegen haar moeder of tegen mij. Terwijl ik nooit een woord verkeerd gezegd heb tegen haar, enkel de keren dat ze me zat te tergen en te pesten en ik zo kwaad werd dat ik inderdaad zei dat ze erg egocentrisch is en veel wegheeft van m'n moeder.

    Ze is op die twee jaar tijd niets veranderd. Ze verandert voortdurend, zonder aanleiding, is soms vriendelijk, dan weer sluit ze zich volledig af. Naar de buitenwereld toe is ze een engeltje.

    Gisteren zei ze zomaar zonder aanleiding dat ik maar moest vertrekken want dat ik haar constant irriteer. Terwijl ik niets had gezegd of gedaan! Toen ik haar vroeg waarom wilde ze niets zeggen, als enige reden gaf ze aan dat ik haar negeer. Maar natuurlijk negeer ik haar, want na al die tijd weet ik helemaal niet meer wat nog te zeggen tegen haar.

    Ik heb het gevoel dat ik volledig hetzelfde doormaak als ik heb doorgemaakt met mijn moeder. Net als zij deed kaffert mijn zus me uit voor vanalles en nog wat, terwijl ik ganse dagen alles probeer te doen om te helpen in het huishouden, mijn vader te steunen, alles alles. Ik ben volledig radeloos. Ze neemt exact dezelfde woorden in de mond als mijn moeder altijd deed, zowel bij mij als mijn vader, wat ik echt absurd vind want ze heeft zich jarenlang tegen haar moeder afgezet.

    Mijn vader houdt er zich volledig buiten omdat hij naar eigen zeggen de energie niet heeft om één van de twee te verdedigen, we moeten het zelf uitvechten, zegt hij. Bijgevolg sta ik er volledig alleen voor, neemt hij ook dezelfde houding aan als hij altijd heeft aangenomen toen ik een kind was. Aan de ene kant kan ik dat verstaan, hij wordt ouder, wil nog genieten van het leven en het is inderdaad ons probleem, aan de andere kant zie ik het volledig niet meer zitten. Ik ben niet sterk genoeg om mezelf steeds hard te maken en sterk te staan tegen de aanvallen van m'n zus, want tegen dat soort onrechtvaardigheid heb ik al heel m'n leven lang moeten vechten. Mezelf moeten doen geloven dat ik niet zo slecht ben als zij zeggen. Mezelf doen geloven dat het geen steek houdt.

    Ik weet niet hoe lang ik dit nog kan volhouden. Ik zou eigenlijk een therapeut willen maar heb het geld niet om dat te betalen. Hier thuis sta ik alleen.

    Kan iemand me vertellen hoe ik kan omgaan met deze situatie? Is het wel verstandig dat iedereen m'n zus maar laat doen en een veld laat creëren waarin ze kan doen wat ze wil zonder dat iemand haar bekritiseert?

    Een radeloze dochter en zus

  • Collie

    Welkom op het prikbord dochter!!!

    Om maar meteen met je laatste vraag te beginnen, of het wel verstandig is dat iedereen je zus, maar ook destijds je moeder, laat doen en zeggen wat ze wil… Nee, dat is absoluut niet verstandig, want daarmee hebben jij en je vader, maar vast ook meer mensen in jullie omgeving, flink over je heen laten lopen…

    En als je iets niet hoeft te doen, voor welke psychische stoornis dan ook, is over je heen laten lopen. Iemand met een psychische stoornis is hoe dan ook nog altijd verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag…

    Je hebt er alle recht op om je eigen grenzen te verkennen, te bewaken en te respecteren en dat is in al die jaren blijkbaar te weinig gebeurd.

    Ergens in je verhaal, mis ik eigenlijk of er ooit een diagnose is gesteld door een psychiater of daartoe bevoegde psycholoog. Borderline is er in vele soorten en maten en dit zou zomaar idd borderline kunnen zijn, maar er zijn meerdere persoonlijkheidsstoornissen die bij je verhaal zouden kunnen passen.

    Zelf ben ik ook een moeder met borderline, maar mijn borderline uitte zich op een hele andere manier, ik was meestal woest en in onmin met mezelf en dan nog zelden als mn zoon in de buurt was, hij is inmiddels bijna 28 en ik heb een hele goede band met hem, gelukkig…

    Natuurlijk had ik dat nooit in mn eentje kunnen bereiken, ik heb daarvoor de nodige psychische hulp gehad van een goede psycholoog en een groepstherapie voor mensen met een emotieregulatiestoornis, waar borderline ook toe gerekend wordt.

    Helaas weet ik dat de situatie in België op het gebied van geestelijke gezondheidszorg heel anders geregeld is dan hier in Nederland, het kost in België handen vol geld om jezelf vrijwillig te laten behandelen.

    Voor dit moment, zou ik, als ik jou was, voor mezelf kiezen. Je bent jong, je hebt alles in huis om inderdaad te genieten van het leven te genieten. Je hoeft ook helemaal niet serieus in te gaan op alle aanvallen van je zus… je hoeft daar alleen maar je grens in te bewaken en dat is al moeilijk genoeg… je kunt, op het moment dat zij je aanvalt, rustig zeggen dat je er geen behoefte aan voelt om jouw leven en ‘zijn’ met haar te bespreken, zeker niet als dat niet op een rustige manier kan, vervolgens ga je dan desnoods even naar je eigen kamer of een ander plekje in huis waar je alleen kunt zijn.

    En ik zou ook, als ik jou was, een goede vriend of vriendin dit hele verhaal eens vertellen en vragen om steun, vragen of je bij hen langs mag komen of kunt bellen, als het thuis teveel voor je wordt allemaal…

    Sterkte!!!

  • dochter

    Dankje Collie voor de snelle reactie. Wat je vraag betreft ivm diagnosestelling: er is nooit een officiële diagnose gesteld voor mijn moeder want er is nooit een therapeut of psycholoog of psychiater aan te pas gekomen. We hebben jarenlang gedacht dat dat zou moeten en dat een paar keer voorzichtig voorgelegd, of ze zich misschien niet zou laten helpen, maar toen werd ze woest ‘want met haar was niets mis’, ‘wij waren degenen die haar zo lieten voelen’. In al die jaren heb ik haar maar een paar keer weten instorten en zeggen dat er misschien toch iets mis was met haar want ‘ze had zichzelf soms niet onder controle’, ‘zei dingen die ze niet besefte’, en wist achteraf ook niet meer wat ze had gezegd. Maar dan was er de dag erna weer helemaal niets meer aan de hand, werd er met geen woord meer over gerept.

    Het begrip borderline is er gekomen door mijn vriend, die dit jaar afstudeert als klinisch psycholoog. Hij is de eerste geweest om me duidelijk te maken dat er een welbepaalde ziekte en mechanisme achter al die waanzin zat. Toen m'n moeder vertrokken is, zijn er nog vrienden van mijn vader met hetzelfde label komen aandraven, waaronder één een heel goede vriend en psycholoog. Ik ben beginnen te lezen over borderline en herken haast alles… Voor mij een indicatie dat het dan waarschijnlijk wel dat is. In elk geval, zelfs als het iets anders is, is het voor mij toch al een troost te weten dat er ièts is, en het niet aan mij of aan ons ligt zoals ze altijd heeft gezegd..

    Hetzelfde voor mijn zus.. Ik ben me er bewust van dat veel jaren niet verpest zouden zijn als er therapie aan te pas was gekomen. Hetzelfde geldt voor wat we nu meemaken met mijn zus. Aan de andere kant is dat financieel niet haalbaar. En dan nog, zelfs als die zorg weg was, hoe kan je iemand laten behandelen die er zich niet eens bewust van is dat dat nodig is? Mijn zus vb. vindt dat ze zich slecht moet voelen omdat iedereen haar verwaarloost (terwijl het absoluut het tegendeel is, mijn vader doet àlles voor haar!) en negeert, het ligt maw aan alles en iedereen behalve aan haarzelf. Je kan iemand toch niet dwingen…

  • Collie

    en dan nog dochter, therapie onder dwang haalt helaas niet veel uit… iemand moet zelf toch enigszins willen veranderen, in zijn of haar gedrag, wil, welke vorm van therapie dan ook, succes hebben.

    Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat je een vriend hebt waarmee je over dit alles kunt praten. Hoe moeilijk het ook is, je zou je zus, maar ook je moeder, wat los kunnen proberen te laten en voor jouw eigen leven gaan zorgen, aan je eigen toekomst werken.

    Wat achter je ligt, kun je niet meer veranderen, je zult het moeten leren accepteren dat dit alles gebeurd is, maar dat dit niet jouw fouten zijn.

    Ook de toekomst heb je niet geheel in de hand, het leven brengt zo zijn eigen ‘verrassingen’ met zich mee.

    Maar het pad dat voor je ligt, mag je voor jezelf invullen…

    Je hoeft je zus helemaal niet te laten vallen, op het moment dat zij tot inkeer zou komen en zich wél zou realiseren dat ze verantwoordelijk is voor haar eigen gedrag en haar eigen geluk, kun je nog beslissen in hoeverre je haar bij wil staan op die bange weg die verandering met zich meebrengt.

  • Dochter...

    Goedenavond,

    Ik ben zelf dochter van een borderline moeder en ik herken jouw verhaal bijna volledig. Tevens heb ook ik genoeg op internet gezocht naar zogenoemde lotgenoten maar die zijn er bijna niet te vinden.

    Nogmaals ik kan mij bijna bij jouw verhaal aansluiten, hoewel het denk ik geen zin heeft om dit allemaal op te schrijven nu. Ik ben op dit moment bezig om alles te verwerken dus er komt een tijd dat ik dat wel doe, alleen het is nu nog te vroeg.

    Mijn moeder heeft 2 jaar geleden alle contacten verbroken omdat ik een slechte dochter zou zijn en een slechte invloed zou hebben op mijn broertje en zusje.

    Mijn zusje is trouwens typje jouw zus, lieveling en mag alles.

    Ik ben op dit moment in therapie bij een PsyQ welke gedekt word door mijn zorgverzekering. Helaas hou je altijd de 150 euro eigen risico maar verder word het vergoed. Ik ben er net mee begonnen maar ik heb wel het gevoel begrepen te worden. Ook al denk ik niet dat iemand je ooit helemaal zal begrijpen. Iemand heeft dit zelf niet meegemaakt en dit kan je ook niet verwachten denk ik dan.

    Ik raad het je zeer zeker aan. Ik las dat jij 23 bent, ik ben een jaartje jonger. Maar uiteindelijk gaat het aan je vreten en je moet leren dat je wel belangrijk bent. Zij kunnen je daarbij helpen.

    Ik hoop dat je iets aan deze informatie heb.

    Je kunt altijd meer vragen!

    Dochter van een borderliner

  • Radeloos meisje

    Hallo,

    Ik ben een meid van 19jaar en vermoed dat mijn moeder borderline heeft.

    Ik dacht dat dit niet voorkwam in andere gezinnen en dat ik daadwerkelijk zo min was.

    Jou verhaal komt goed overeen met mijn problemen thuis.

    Het erge is dat afgelopen week de boel hier is ze explodeert en ik aangegeven heb dat ik het huis uit ga.

    Mijn ouders zijn nog bijelkaar maar ook die relatie heeft flinke scheuren.

    Nou is mijn vraag hoe zijn jullie te werk gegaan?

    Is het een goeie keuze dat ik het huis verlaat om zo mijn rust terug te kunnen vinden? Kan ik dat maken?

    Ik zal dan bij mijn vriend intrekken. En hoe moet ik dan verder? Therapie zelf volgen, mijn moeder naar de huisarts sturen??

    Met deze vragen zit ik erg en hoop dat jullie uit eigen ervaring daar antwoord op willen geven.

    Alvast erg bedankt!!

    Radeloos meisje

  • Collie

    Welkom op het prikbord Radeloos meisje.

    Natuurlijk kun je het met je 19 jaren maken om uit huis te gaan, je bent meerderjarig en wordt geacht op eigen benen te kunnen staan en je bent aan niemand verplicht om thuis bij je ouders te blijven wonen.

    Om nu meteen bij je vriend in te trekken, lijkt me niet zo'n goed idee, dan ga je samenwonen wegens jouw omstandigheden en niet omdat jullie de behoefte voelen om NU samen een toekomst op te gaan bouwen. Dat kan toch wel natuurlijk, maar doe dat niet sneller dan je zou doen als je wél gezellig thuis kon blijven wonen.

    Je zou eens kunnen rondkijken naar een (studenten)kamer oid, reken er wel op dat je misschien wel vlug woonruimte kunt wíllen, maar dat woonruimte krijgen vaak nog net een iets ander verhaal is.

    Je moeder naar een huisarts sturen lijkt me niet zo zinvol, je kunt je moeder voorstellen om therapeutische hulp te gaan zoeken, maar als je moeder daar een ‘nee’ op geeft, ben je gauw klaar, zolang ze niet levensgevaarlijk is voor zichzelf of anderen, kun je haar niet dwingen zich te laten behandelen.

    Voor jezelf zou je idd een afspraak kunnen maken met de huisarts om daar een verwijzing te vragen naar een psycholoog als je idd hulp voor jezelf nodig hebt, als het goed is, wijst hij je verder wel de weg in therapieland.

    Sterkte!

  • Maria

    Hallo Dochter,

    Ik lees je verhaal en herken er heel veel in. Ook ik kwam hier terecht omdat ik op zoek ging naar info over Borderline, omdat ik een sterk vermoeden heb dat mijn moeder dat heeft. Het zal echter nooit gediagnosticeerd worden omdat zij in alle talen weigert hulp te zoeken, want ‘met haar is niets mis’. Als we ook maar de mogelijkheid opperen, schiet ze tegen het plafond.

    Zelf heb ik jarenlang geloofd in de leugens die mijn moeder vertelde. Ik deed alles om haar te helpen, plezieren etc. Ik heb jongere broers en zusjes waar ik altijd veel mee bezig was en ik was altijd de bemiddelaar in ruzies tussen mijn moeder en de andere leden van het gezin. Mijn moeder is vreselijk manipulatief en ondanks dat ik me met de jaren steeds onzekerder en belabberder ging voelen, duurde het tot ik 27 was en mijn moeder ook van mijn stiefvader ging scheiden, voordat ik langzamerhand begon te zien wat ze aan het doen was. Ik probeerde soms voorzichtig om dingen bespreekbaar te maken maar dit leidde ALTIJD tot vreselijke scenes waarbij ik ‘een verrader was’, haar ‘met een mes in de rug stak’ etc. Terwijl ik alleen maar rustig wilde praten over iets dat me dwars zat. Mijn moeder drinkt en rookt veel en slikt van tijd tot tijd kalmeringstabletten. Ze erkent niet dat ze teveel drinkt en ookal staat de fles in de kamer en is zij de enige die sherry drinkt, ze beweert glashard dat zij die fles niet heeft leeggedronken. Twee jaar geleden heb ik al eens, aan het einde van mijn latijn, het contact tijdelijk verbroken. De laatste jaren was er weer contact, maar dit stond constant onder spanning, omdat ik haar op een afstand hield die voor mij emotioneel hanteerbaar was. Ik kreeg echter doorlopend verwijten dat ik een grote egoist was, de ‘vijfeenheid verbrak’ (dat is haar denkbeeldige verbond tussen haar en haar vier kinderen), etc. Ik kon het gewoon nooit goed doen. Nu is het weer geescaleerd. Toen ik aandrong op een echt en open gesprek over alles, werd de grond haar te heet onder de voeten en heeft ze het contact opgezegd. Het erge is dat ze zo manipulatief is, dat vooral mijn stiefvader haar klakkeloos gelooft en een van mijn zussen ook grotendeels. Gelukkig heb ik ook een broer en een zus die zich neutraler opstellen. Ik merk echter dat ik de hele tijd bezig ben met leugens te ontkrachten die ze over me vertelt. En ik ben bang ‘uit de familie gegooid te worden’. Mijn moeder heeft dat namelijk al eerder voor elkaar gekregen bij mijn biologische vader (ik heb hem 22 jaar niet gezien), mijn stiefbroer en mijzelf. Zij doet namelijk zo zielig en vertelt zulke leugens dat de anderen in de familie uit loyaliteit en angst voor haar het contact verbreken met degene met wie zij ruzie heeft.

    Sorry voor deze lange tekst. Ik heb denk ik niet zoveel te geven en zit ook gewoon mijn eigen sores van me af te schijrven.

    Het moeilijkste vind ik de constant knagende twijfel. Ze kan zo goed manipuleren en gelooft zo sterk in zichzelf, dat ze mensen makkelijk overtuigt van haar gelijk, en hoe zielig zij is en hoe slecht en egoistisch ik ben. Daardoor ga ik aan mijzelf twijfelen… ben IK nou gek..? Maar het begint me nu langzaam te dagen… ik ben dan misschien in de minderheid, maar ik ben niet gek. En ik moet langzaam wennen aan het idee dat ik mijn leven verder zal moeten leiden zonder mijn ouders. Hoe erg ook, ergens ben ik opgelucht. Ik grap wel eens dat het lijikt alsof ik uit een sekte kom.

    Mocht iemand de moeite hebben genomen dit vreselijk lange verhaal te lezen… ik ben benieuwd of er mensen zijn die de twijfel aan jezelf herkennen en het alleen staan omdat er leugens verteld worden. Ik zou graag eens horen hoe andere mensen ermee omgaan.

    En Dochter…. jou wens ik alle sterkte!

    Maria

  • Collie

    Welkom op het prikbord Maria. PDF Afd

    Je doet er goed aan om je (beslist niet te lange) verhaal van je af te schrijven, vaak helpt dat om je eigen gevoel en verstand wat meer op 1 lijn te krijgen.

    Op jouw vraag of jij er meer mensen zijn die zich voelen zoals jij, wil ik je het volgende artikel te lezen geven, ik dénk dat je daar nogal wat herkenning in zult vinden:

    Voor omstanders

    Bezorgt iemand die je dierbaar is je veel pijn?

    # Merk je dat je verbergt wat je denkt of voelt, omdat je bang bent voor de reactie van de ander of omdat openheid gewoon die vreselijke ruzie of die gekwetste gevoelens die er op volgen niet waard is?

    # Heb je het gevoel dat alles was je zegt of doet, wordt verdraaid en tegen je gebruikt? Krijg jij de kritiek en de beschuldigingen te verduren voor alles wat er mis is met de relatie, ook al is dat logisch gesproken onzin?

    # Ben je mikpunt van heftige, gewelddadige en irrationele woedeaanvallen, afgewisseld door perioden waarin de ander zich volkomen normaal en liefdevol gedraagt? Gelooft niemand je wanneer je uitlegt dat dit gebeurt?

    # Voel je je gemanipuleerd en gecontroleerd en soms zelfs belogen? Heb je het gevoel dat je het slachtoffer bent van emotionele chantage?

    # Heb je het gevoel dat de persoon die je dierbaar is jou ofwel als volkomen goed ofwel als volkomen slecht ziet, met niets daartussenin? Komt het voor dat er geen rationele aanleiding voor die omschakeling is?

    # Ben je bang in de relatie om dingen te vragen, omdat je te horen zult krijgen dat je veeleisend bent of dat er iets mis met je is? Krijg je te horen dat jouw behoeften niet van belang zijn?

    # Geeft de ander altijd af op jouw visie of wordt die ontkend? Heb je het gevoel dat zijn of haar verwachtingen ten aanzien van jou, voortdurend vernederen, zodat je nooit iets goed kunt doen?

    # Word je beschuldigd van dingen die je nooit gedaan of gezegd hebt? Voel je je bijzonder vaak verkeerd begrepen en merk je dat de ander je niet gelooft wanneer je dat probeert uit te leggen?

    # Word je voordurend gekleineerd? Als je probeert de relatie te verbreken, doet de ander dan zijn/haar best op allerlei manieren te voorkomen dat je weggaat (van liefdesverklaringen en beloften te veranderen tot impliciete of expliciete dreigementen)?

    # Valt het je zwaar plannen te maken (afspraken enz.) vanwege de humeurigheid, impulsiviteit of onvoorspelbaarheid van de ander? Verontschuldig je je voor zijn of haar gedrag of probeer je jezelf er van te overtuigen dat alles in orde is?

    # Denk je op dit moment: Ik had er geen idee van dat anderen dit ook door maken?

    Als een groot deel van deze opmerkingen je vertrouwd in de oren klinkt, hebben we goed nieuws voor je: je bent niet gek aan het worden. Het is niet allemaal jouw schuld. En je bent niet alleen. Deze dingen gebeuren misschien, omdat iemand die je nastaat persoonlijkheidstrekken heeft die in verband staan met de borderline persoonlijkheidsstoornis.

    Let wel, er staat niet dat zo iemand al een borderline perssoonlijkheidsstoornis HEEFT, er staat dat hij in ieder geval die trekken heeft. De feitelijke diagnose kan enkel door een psychiater of daartoe bevoegd psycholoog gesteld worden, maar dat had jij zelf ook al begrepen.

    STERKTE

    (en ik hoop dat mijn verhaal ook niet te lang is voor je.)

  • Dochter..

    Hai!

    Wat een ontzettende kutsituatie voor je!

    Helaas wel erg herkenbaar.

    Ik ben uit huis gegaan op mijn 18e. Ben toen ook ingetrokken bij mijn vriend.

    Dit viel alleen niet erg goed bij mijn moeder; zij voelde zich aan de kant gezet en er was helemaal niets meer goed aan mij. Nu heb ik haar al bijna 3 jaar niet gezien, maar ik weet dat het beter is voor mij. Ik zeg niet dat je dit ook moet doen maar je kunt altijd een rustpauze voor jezelf inlassen. Zeker als de boel net geexplodeerd is. Je moet vooral zorgen dat het met jou goed blijft gaan! Jij ben niet min en ik ben ervan overtuigd dat je gewoon je best doet!

    En ik snap best dat je twijfelt of je het wel of niet moet doen maar mij heeft het geholpen en heel veel rust gebracht. Gelukkig heeft mijn vriend mij daar heel erg in gesteund. Verder ben ik dus nu in therapie welke bijna afloopt. Helaas hebben ze mij niet zo goed kunnen helpen als ik gehoopt had. Deze week start ik bij een psychotherapeut die dieper gaat graven. Ik denk altijd maar baat het niet dan schaadt het niet. Jij bent belangrijk vergeet dat niet!

    Op je vraag of je jouw moeder naar de huisarts moet sturen, je moet niets. Ik denk dat het weinig zin heeft maar proberen kan geen kwaad. Probeer je een beetje in borderline te verdiepen, misschien vind je daarin een antwoord.

    Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb maar voor meer vragen kun je mij hier altijd vinden!

    Sterkte meid!

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.