Moeder met borderline, zus wellicht hetzelfde

  • dochter

    Dag Lena,

    Ik ben de dochter die het topic opstartte, wat is het hartverwarmend om na 2 jaar terug te komen en te ontdekken dat hier nog mensen hun ervaring hebben gedeeld… Wat mijn oorspronkelijke verhaal betreft, dat van hierboven, is er eigenlijk bitter weinig veranderd.. Mijn moeder woont nog steeds bij de andere man, is nog steeds zoals ze vroeger was, we hebben amper contact met haar en als ik haar al hoor maakt ze me ofwel erg kwaad of erg triest (wat ik dan wel nooit laat zien) – maar in elk geval snapt zij nooit (en zal ze wel nooit snappen) waarom ik me zo opstel, ze vindt me o “zo pessimistisch” en “wrokkig”, ik “blijf steeds maar ouwe koeien uit de sloot halen”, etc.

    Het hele verhaal van m’n jeugd lijkt zo een halve fantasie; als ik het er met haar over probeer te hebben lijkt zij er zich niets meer over te herinneren en zegt altijd “dat ik alles ferm overdrijf”, ofwel antwoordt ze niet, of verdraait ze alle feiten. Het is als met je kop tegen een ijzeren muur beuken of onderwater te proberen ademen, en na al die tijd heb ik de moed opgegeven. We hebben maar zelden contact meer, ik zoek haar nooit op. Uit de weinige keren dat ik (of m'n vader, of broertje of iemand anders) haar zie, maak ik op dat ze nog meer drinkt dan vroeger, ook meer rookt, en nog steeds aan allerlei half ingebeelde ziektes lijdt om te gaan over huilen bij de familie (drie jaar geleden vertelde ze ons dat ze kanker had en stervende was, waardoor iedereen zich geweldig schuldig voelde en haar meteen anders behandelde, alleen bleek het achteraf absoluut niet waar te zijn…)

    Hetzelfde geldt voor m’n zus. Haar gedrag is steeds meer gaan lijken op dat van m’n moeder, en ik kan daar absoluut niet mee overweg. Ik woon intussen in het buitenland en als ik twee keer per jaar een aantal weken thuiskom, maakt ze me nog steeds het leven zuur – ofwel gedraagt ze zich overdreven (lijkt haast artificieel) lief, waar ze dan ook erg naiëf in lijkt, net als een klein meisje van 5 dat nog niets begrijpt van de wereld rondom haar, ofwel krijgt ze voortdurend woedeaanvallen en kaffert me uit. Ze neemt het me enorm kwalijk als ik praat met m'n vader, z'n huidige vriendin (waar ik meer van hou dan van welke moeder ik ooit heb gekend) of mijn broertje. Het is allemaal wat veel om slikken.

    Ik heb intussen een eigen, mooi leven voor mezelf opgebouwd (waarbij ik de sterke band met m’n vader heb behouden, bovendien trekt m'n jongere broertje steeds meer naar me toe nu hij de dingen beter begrijpt, hij is pas 17) maar toch heb ik af en toe momenten dat ik een oud, diep gat inval en het enorm betreur dat ik nooit een moeder heb gehad, en wellicht ook nooit een zus zal hebben. Dat is het punt waar ik wilde inpikken op jouw verhaal: jij schrijft dat je erg veel van je zussen houdt. Het is inderdaad goed mogelijk dat zij karaktertrekken van je moeder hebben overgenomen: ik las eens dat er binnen gezinnen met een borderline-ouder een kans van 70% zou bestaan dat minstens één kind de ziekte overneemt/ook ontwikkelt (weet niet of dat cijfer klopt maar die kans is inderdaad groot, voor een klein deel door een genetische aanleg maar voor het overgrote deel door de opvoeding met een labiele ouder). Maar je HOUDT van hen, zeg je.

    Dat betekent dat, ondanks het onbegrip voor je visie over je moeder, er ook meer dan voldoende positieve kanten aan zitten. En eerlijk gezegd vind ik dat al reden genoeg om jezelf niet te kwetsen en hen volledig aan de kant te duwen, als je zelf niet vindt dat je daar beter kan van worden. Als je je wat kan indekken en hun onbegrip beschouwt als iets waar ze zelf nog moeten/zullen achterkomen, is het misschien beter voor beide partijen.

    Maar het is inderdaad erg lastig om niet te worden geloofd. Ikzelf ondervind nog steeds hoe ontzettend moeilijk het is om buitenstaanders of andere familieleden te proberen overtuigen van “mijn gelijk” (want ik ben overtuigd van de borderline van mijn moeder en zus, al is die nog steeds niet officieel vastgesteld, en van het feit dat ik niet gek ben), voor zover ik dat probeer: het vreet energie. Ik hou m'n verhaal dan ook liever voor mezelf en deel het slechts met een paar intieme vrienden en m'n vriend.

    Maar toch, behalve dat het me heel alleen doet voelen doet het me soms ook schuldig voelen: als ik mezelf in die momenten bezig hoor denk ik soms dat ik misschien inderdaad alles overdrijf, dat ik een groot deel van de moeilijkheden zelf veroorzaak omdat ik koppig ben en niet meer moeite doe om me naar hen te “schikken”, dat ik egoïstisch ben. Maar ik besef ook meteen daana dat het valkuilen zijn van hun manipulatie: ik zie hoe langer hoe meer hoe dat soort toegevingen erg veel sporen heeft nagelaten in m’n persoonlijkheid: ik ben vaak té goed, te geduldig, en ben slecht in van me afbijten als het dan eens wél mag/moet.

    Probeer je nuchtere blik te behouden door erover te lezen, te praten met anderen, dat is het enige wat mij echt heeft geholpen. De zeldzame keren dat ik m’n verhaal toevertrouw aan anderen krijg ik meestal zulke verbaasde, verbijsterde reacties dat ik ergens blij ben dat ik ondanks alles als een “normaal” denkend persoon uit de situatie ben gegroeid, die van anderen houdt, niet wrokkig is of angstig… Mensen in dezelfde situatie hebben erg veel meegemaakt/maken erg veel mee, probeer er voor jezelf het beste uit te halen (kijk maar hoe mentaal sterk de meeste mensen zijn die een soortgelijke achtergrond hebben), goed voor jezelf te zorgen en in jezelf te blijven geloven. Meer kan ik je niet meegeven, vrees ik, behalve dan een “veel geluk”… Als ik terug in België kom pik ik trouwens snel dat borderlineboek op dat je aanbeveelt, zou het graag willen lezen, bedankt voor de tip.

    Liefs

    Anna

  • Ellen

    Na de zoveelste uitbarsting van mijn moeder voel ik de behoefte aan lotgenotencontact. Ik ben 31 en vecht zolang ik leef tegen de borderline persoonlijkheisstoornis van mijn moeder. De verhalen op deze pagina zijn stuk voor stuk herkenbaar en het stuk van Anne raakt tevens een stuk toekomst, namelijk de angst zelf een gezin te stichten, de vraag of ik het wel kan zonder het kapot te maken zoals mijn moeder. Ik ben op mijn 14e bij mijn vader gaan wonen die, ten einde raad, na jarenlang ruzie bij mijn moeder is weggegaan. Hoewel ik zielsveel van mijn moeder hield en gek genoeg dat nog steeds houd, moest ik weg, omdat ze me fysiek en emotioneel mishandelde. Ik ben jarenlang in therapie geweest en ben met hulp van heel goede therapeuten, een geweldige partner en goede vrienden geheeld en ik heb me kunnen ontwikkelen tot een redelijk evenwichtig en emotioneel gezond mens. Helaas blijft de relatie tot mijn moeder heel moeilijk. Ze legt de schuld voor alles bij mij, manipuleert me en kleineert me en ik moet me innerlijk wapenen om te zorgen dat het mijn eigenwaarde niet afbreekt. En ik kan het haar niet eens echt kwalijk nemen, want ze is geestesziek.

    Leven met een moeder met borderline heeft me heel angstig gemaakt, een deel van die angst heb ik overwonnen, een deel zal ik helaas altijd met me mee dragen. De keuze om kinderen te krijgen is een lastige. Wil ik het risico lopen de angst door te geven en mijn kinderen op te zadelen met de immense pijn die ik heb geleden. Ik geloof niet dat ik dat kan.

    Het is vreselijk pijnlijk om zoveel verhalen te lezen van mensen die lijden onder deze ziekte, direct of indirect. Tegelijk is het troostend. Ik twijfel zo vaak aan mezelf door alles wat me is overkomen, door alles wat er naar mijn hoofd geslingerd is. Door het lezen van al deze levensgeschiedenissen realiseer ik me weer iets meer dat het echt niet aan mij ligt.

  • ik

    het kan zijn dat je me het reageren kwalijk neemt, ik heb geen moeilijke jeugd ik ken niemand die zo doet.

    Maar toch is dit bericht moeilijk iets wat je kan negeren.

    Misschien bestaat er een organisatie die je kan helpen of iets dergelijks want dit is niet meer iets om op internet te vragen maar het lijkt mij

    een serieus probleem.

    Vergeef me dat ik je als buitenstaander iets aanraad maar je moet nu echt profesionele hulp zoeken!!

    ik meen het! dit is niet normaal !!!

  • Maritje

    Hoi hoi!

    Heb het hele verhaal gelezen en is helaas net of ik het zelf geschreven heb! Waardeloos .. ik ben inmiddels 36 en nog gebeuren er de meest idioote dingen! Mijn moeder heeft ook al een paar keer zichzelf flink beschadigd en je durft er niks van te zeggen … omdat je bang bent dat ze het dan weer doet! Ook heeft ze al eens al haar medicijnen ingenomen en was woest toen ze was leeg gepompt en in het ziekenhuis wakker werd… DRAMAAAAAAAAAA Ook ik heb een zusje die het ontzettend goed kan vinden met mijn moeder… Ook heeft zij dezelfde uitspraken die mijn moeder ook vaak doet .. er worden dingen ontkend zoals .. dat heb ik noooooooittt gezegd … dat zal ik nooooooooit doen!! en anders wordt iets wel weer afgedaan met ooooohhhh daar weet ik niks meer van!!! Nee natuurlijk niet!!! pffff heel vermoeiend … afgelopen week heb ik voor het eerst in mijn leven gezegd wat ik er allemaal van vond! Nu wilt mijn moeder me niet meer zien .. ze heeft me letterlijk en figuurlijk de deur uit geschreeuwd! .. dit omdat ik haar vroeg .. na alweer enige maanden aan te horen dat ze er een eind aan wilt maken .. of ze zich wel beseft wat dat met de ander doet.. Dat het mij pijn doet .. dat ik daarom ook minder langs kom bij haar .. want dat was natuurlijk ook weer niet goed … wel belde ik haar bijna iedere dag om te vragen hoe het met haar ging maar ik kon er niet meer heen omdat het me helemaaaaaal leeg trok .. Ook heeft ze voor een twee of drie maandjes terug zichzelf weer beschadigd .. ben er heen gegaan alles zat onder het bloed het bed de vloerbedekking en dan hebben we het nog niet over de scheldsenarios gehad .. wat ze in zo'n bui eruit knald allemaal!!! drie uur ellende over mijn schouder .. ik heb het allemaal maar over me heen laten komen .. het enige wat ik kon doen op dat moment was haar troosten gerust stellen en alle pijnlijke teksten als ik voel niks meer voor jullie ik wil hier weg!! enz enz enz… gewoon maar pikken en slikken.. heb er nacht merries van!! Twee dagen later na dat gebeuren kom je dan een keer langs om te kijken hoe het gaat en alles is vergeten alsof er niks gebeurt is!!!!!!!!!!!!!!! Maar ik ……. ik lig in de kreukels! Heb het er met mijn maatschappelijk werker over gehad en die gaf mij de tip om bureau slachtofferhulp eens in te schakelen…. Misschien is dat ook iets voor jou .. die kunnen je misschien wel helpen om er mee om te gaan.. 1 ding is zeker ik ga het wel doen .. want zonder hulp is dit echt niet te doen! Wens je heel veel sterkte en kracht!! Want dat heb je wel nodig!

    groetjes Maritje

  • nancy

    beste mensen,

    Ik begrijp dat jullie allemaal een perfect leven zouden willen met iedereen gelukkig en gezond. Helaas zit het leven niet zo in mekaar. We zijn er voor elkaar om te helpen, nietwaar? Ik ben een vrouw van 39 jaar. Vorig jaar is er bij mij Borderline geconstateerd. Het is geen pretje om er achter te komen dat je gedrag niet altijd wordt begrepen. Dat je niet boos mag worden en dan schelden, dat je niet mag slaan als iemand echt te ver gaat. Deze dingen lijken gerechtvaardigd doordat de pijn die je ervaart ook zo groot is. Ik heb al sinds mijn elfde geen goed contact meer met mijn moeder en familieleden omdat mijn moeder de hele familie tegen me opzette. ik ben sexueel misbruikt toen ik 10 jaar was. Ik ben verkracht toen ik 11,12,25 jaar was, Ik heb 3 abortussen gehad en 2 miskramen, Ik heb jaren in de prostitutie gewerkt en ben opgenomen geweest in een psych. inrichting, Ik heb in de gevangenis gezeten en ben op mijn 15e al op mijn zelf gaan wonen. Ik heb op mijn 18e mijn eerste partner ontmoet met wie ik 2 kinderen heb gekregen en ben door hem zwaar mishandeld. IK HEB ALTIJD GEDACHT DAT IK STERK WAS EN DAAROM STEEDS WEER OPNIEUW BEN OPGEKRABBELD, IK DACHT DAT IK DOORDAT IK ALLES IN MIJN EENTJE MOEST REGELEN TROTS KON ZIJN OP MEZELF. IK HEB MIJN KINDEREN VANAF DE OUDSTE 2 JAAR WERD ALLEEN OPGEVOED ZONDER HULP VAN FAMILIE EN DAT DEED IK ALLEMAAL MET EEN GLIMLACH. IK DACHT DAT IK RECHT HAD OM BOOS TE WORDEN OP MENSEN DIE MIJ PIJN DEDEN OMDAT IK ZOVEEL HAD MEEGEMAAKT.

    Als klap op de vuurpijl moest ik ook nog te horen krijgen dat ik BORDERLINE heb. Dat het allemaal mijn schuld is dat ik altijd ruzie zocht dat ik altijd mensen uitschold, dat ik onhandelbaar was, NIEMAND begrijpt hoe het voelt verdriet met je mee te dragen wat anderen niet kennen, niet op deze manier, niet alles tegelijk. Soms hoor je dat die of die hetzelfde heeft meegemaakt, drugsgebruik staat er niet bij was dat vergeten te melden, denk nu niet dat ik een junk ben, Nee, INTEGENDEEL, ALSOF het niet erger kan; Ik ben nog bloedjemooi ook nog! Dat ik zo sexy ben, zelfs nu nog is voor mij nooit een zegen geweest. Ja, tuurlijk gaan er deuren voor je open, maar dan wil elke man ja echt elke man sex van je, MAAR RELATIES Nee, die houden geen stand want je mag nooit boos worden dan is het meteen over, VERTELLEN JULLIE MIJ wat is dit voor leven? Mijn kinderen zijn al het huis uit, mijn Oma, Tante, Vader, juist diegene waarmee ik soms (echt 3 x per jaar) contact had, zijn DOOD. De enige reden dat ik nog doorga is voor mijn jongste, een nakomeling. Hij is zo lief, met Gods Wil blijft hij dat ook. Zo niet hoop ik dat ik al zoveel kennis heb opgedaan wat betreft mijn ziekte dat ik hem net zo teder zal blijven behandelen als ik tot nu toe heb gedaan. Dat ik ook dan zal leren accepteren dat anderen ook gevoelig zijn en niet perfect en dat ik ook daarvoor begrip zal hebben, altijd en dat ik nooit meer boos zal worden, HET LUKT AL AARDIG; NOTABENE door de bijbel.Dan huil ik liever dan boos te worden want boos worden is een zonde. Ik heb alles achterwege gelaten sinds 1996. Ik heb soms vooral rond mijn menstratie last van stemmingswisselingen, ik wilde niet geloven dat ik BORDERLINE HEB, WILDE NIET DAT ER EEN ETIKETJE OP ME GEPLAKT WERD, Ben al Surinaams, wel half maar toch een ALLOCHTOON, weet nog van vroeger dat iedereen mij meed omdat ik in een gekkenhuis had gezeten, IK WIL NOG STEEDS EEN SECOND OPINION DOEN, WEET ALLEEN NIET WAAR. iK GELOOF GEWOON NIET DAT OMDAT IK DIT ALLEMAAL HEB MEEGEMAAKT DAT IK DAAROM WEL IETS ZOU MOETEN HEBBEN. Want geen elk mens is meer normaal na zo een verleden. Toevallig heb ik deze vraag in de gevangenis gesteld aan de psychiater daar, en die zei dat het wel degelijk kan, kijk maar naar de mensen die de oorlog hebben overleefd. In 4 uur kan je veel over jezelf vertellen en vragenlijsten invullen en intelligentietesten doen, mijn IQ is trouwens 128, maar daar kan een ander je niet op oordelen, oordelen mag niet en als iemand mij echt zou kennen door dagelijks met me om te gaan zou merken dat ik zeker geen BORDERLINE heb. Maar even voor de mensen om deze gekken heen, WIJ kunnen er niets aan doen, we kunnen niet constant vrolijk zijn, of blij, we hebben veel structuur nodig om te kunnen vertrouwen, dat is toch niet teveel gevraagd of wel? Voor sommigen wel, die komen hun afspraken niet na of hun woord, maar verwachten dat zelf wel, ongevraagde bemoeienis van anderen, en kritiek, BORDERLINERS pikken dat gewoon niet! En als je de waarheid zegt ben je niet geliefd. maar we zeggen het niet om ruzie te veroorzaken maar omdat het vertrouwen dan weg is en dat uit zich in angsten etc, dus als je niet weet wat wij inwendig voelen hou op met oordelen en geef mensen met deze ziekte evenveel steun als wanneer ze kanker zouden hebben want binnenin zijn ze al een beetje dood omdat er geen volmaakte wereld bestaat en dat zij daar moeite mee hebben om zich in zo een wereld goed staande te houden,

    Heel veel sterkte aan alle BORDERS dat jullie ooit leren om deze ziekte onder de knie te krijgen, en FAMILIE VAN die wel mensen weten te waarderen en lief te hebben, Het ga jullie allen goed, Veel liefs, Nance

  • niet doen!

    lief meisje,

    Ik vind niet dat je je moeder en zus overal de schuld van moet geven, maar proberen haar te begrijpen, het is al moeilijk genoeg om je leven op hold te moeten zetten omdat je je kinderen moet groot brengen met veel liefde, geduld en zorg. Verplaats jezelf nu eens in haar, Dat is een keuze en de aller moeilijkste. En dat je terwijl ze dat doet klaagt is om constant maar nodig te zijn en daar soms gefrustreerd over werd. Misschien had haar moeder hetzelfde, misschien krijg jij dat ook, kijk maar naar andere gezinnen, die komen er tegenwoordig eerlijk voor uit, het gezinsleven is niet zo rooskleurig als er in sprookjes wordt gesuggereerd, en vandaar dat ze er na een paar jaar vandoor ging toen ze de kans kreeg. en dat je zus haar trekken overneemt is toch duidelijk dat ze haar moeder enorm mist, vooral als ze voorgetrokken werd. en in elk gezin is er altijd wel een favoriet, en soms wel iemand met wie het botst, soms passen de karakters niet bij elkaar of lijkt een kind qua gedrag heel erg op die ouder en moet de ouder van zo een kind leren. Het is confronterend als je een kind hebt die hetzelfde als jij is, maar geef het allemaal de tijd ,er zijn fases in het leven met je ouders, als het weer goed komt hoop ik dat het zo blijft want familie is het allerbelangrijkste. succes

  • Bronkhorst

    Mijn moeder heeft ook borderliner. Ik ben enigst kind van mijn ouders en in mijn jeugd ook veel alleen geweestr met mijn moeder, omdat mijn vader een drukke baan had. Ik ben nu 33 en de diagnose Borderliner is bij mijn moeder helaas pas 5 jaar geleden gesteld. Als kind wist ik wel dat het niet leuk was thuis, maar wat er precies anders was wist ik niet. Je raakt gewend aan gescheld, gedreig, manipulatie etc. Als ik kijk naar mijn jeugd zie ik steeds een meisje voor mij die altijd verdrietig was. Als ik mijn dagboeken lees, dan gaat dat alleen maar over de vraag waarom mijn moeder mij zo haat. In de loop van mij jeugd werd alles steeds heftiger. Helemaal toen ik in de puberteit kwam en dus ook wel dwars ging liggen. In deze pariode is het helemaal misgegaan. Mijn moeder werd fysiek en deed ook een aantal zelfmoordpogingen die vanzelfsprekend mijn schuld waren. Ik dacht alles een plekje gegeven te hebben op mijn 28e. Ik was er ondanks mijn jeugd in geslaagd om een HBO studie te doen en daarna een goede baan te vinden. De problemen begonnen bij mij toen ik kinderen kreeg. Ik heb inmiddels 3 zoontjes en dan ga je vergelijken en komen er allemaal dingen boven. Ik heb haar zelfs een rol als oma willen geven (vraag me niet waarom, waarschijnlijk lijd ik aan het stockholm syndroom… ik blijf nl maar loyaal aan haar..) maar dit kan eigenlijk niet. SDe rol die zij als oma heet is een kleine rol. Er is tiotaal geen interesse in de kinderen, maar dat maakt verdr niets uit. Af en toe gaan ze (als mijn vader er ook bij is!!) 2 nachtjes logeren. Maar keer op keer komen mijn zoontjes met verhalen thuis waarvan ik de rillingen krijg. Van wie hou je meer? van oma of van mama? Bij wie zouden jullei liever willen wonen? Bij oma of bij mama? Wat mag je niet van mama? Dan mag je dat van mij! etc etc. Nu zijn ze nog jong, maatr ik ben bang dat dit gedrag straks erger wordt. En wat als mijn kindjes straks een keer NEE tegen haar zeggen? Wat zal er dan gebeuren.

    Ik merk inmiddels ook heel goed wat mij jeugd voor invloed op mij heeft gehad. Mijn man is arts en hij dacht altijd van alles komt wel goed. Je moeder is gek, maar je kan het straks wel een plekje geven. Nu ziet hij ook in dat ik met mijn rug tegen de muur sta. Ik kan geen kant op. Wat ik ook doe,zeg of probeer. Hoe zeer ik ook mijn best doe het is allemaal van te voren kansloos. Mijn man zei me laatst: “Als ik naar jou kijk snap ik pas goed wat ze bedoelen met ”je kan een kind uit de oorlog halen, maar je krijgt de oorlog niet uit een kind!". Het heeft mij gevormd in alles. Ik ben een slimme vrouw, maar toch lukt het me niet om me lekker te voleen. Ik heb een fantastisch huis, drie heerlijke mannetjes, een lieve man, maar het zit zo diep.

    Ik zou iedereen die enigszins kan willen adviseren om zo ver mogelijk uit de buurt te blijven van een borderliner. Er gaat nl nooit een oplossing komen. Wat je ook gaat proberen. Nou..ik ga snel mijn kindjes uit school halen en hoop dat ik niet te veel fouten heb gemaakt, maar ik moest even snel van mij af schrijven.. Dat lucht smos op. Ik zou oook heel erg graag in contact komen met mensen die in een vergelijkbare positie zitten. Niemand anders snapt het nl echt. Ik voel me hier soms vreselijk alleen in. Nou..ik ga!

  • Collie

    tja, heel veel mensen met borderline hebben die diagnose allemaal gekregen omdat ze zelf als kind omstander waren… net als jij… en op volwassen leeftijd bleek dat ze met hun rug tegen een muur stonden… net als jij… Die in diezelfde oorlog gezeten hebben als kind, net als jij, en dientengevolge hulp zijn gaan zoeken, en op die manier zelf de diagnose ook gekregen hebben.

    En schrik er niet van, als jij 1 van die personen zou zijn… het zou zomaar kunnen (let wel, ik zeg niet dat het zo IS)… borderline heeft vele gezichtjes en de borderline van jouw moeder heeft ook in jou schade aangericht, je zult niet reageren zoals je moeder reageerde, maar onbevangen en onbezorgd zul je zeker niet zijn.

    Vind jij dat ze jou als heel jong kind dan maar uit huis hadden moeten plaatsen zonder enig contact met je moeder? Dat zou uiteindelijk de enige manier geweest zijn om je weg te houden bij je moeder met borderline.

    Waarschijnlijk heeft zij haar borderline ook niet van puur geluk gekregen… ook zij kiest daar niet voor.

    Lijkt me dat je laatste advies dus niet zo heel erg op zijn plaats is eigenlijk.

  • Bronkhorst

    Ik snap je reactie. Ik ben ook een tijdje onder behandelijk geweest bij een psycholoog na de geboorte van mijn tweede zoontje (een huilbaby.. en ben na 8 maanden niet slapen ingestort). Toen is natuurlijk ook mijn verleden met mijn moeder ter sprake gekomen en mijn angst het ooit te krijgen. Maar gelukkig heeft het mij niet getroffen. Ik zeg bewust getroffen, omdat ik ook wel weet dat mijn moeder een slachtoffer is.

    Maar ik merk ook dat ik me weer weken slecht voel als ik haar heb gezien. En als ik haar soms maanden niet zie (omdat het weer eens volledig uit de hand is gelopen), dan gaat het heel erg goed met mij. Geen contact werkt voor mij heel goed. Het enige lastige is dat ze nog getrouwd is met mijn vader. Hij voelt zich verantwoordelijk voor haar en weet dat het helemaal mis gaat als hij bij haar weg gaat. Mijn relatie met hem is WEL goed. Ik kan niet NIET kiezen voor mijn moeder en WEL voor mijn vader. Dan breng ik hem in een onmogelijk pakket.

    Gelukkig herhaald de geschiedenis zich niet en ben ik voor mijn zoontjes een lieve moeder. En dat ik me dan zelf af en toe niet lekker voel dat moet dan maar zo zijn. Zij hebben er in elk geval geen last van.

    Bedankt voor je reactie, maar mag ik vragen naar jouw relatie met betrekking tot borderliner?

  • zwartwit

    Vind jij dat ze jou als heel jong kind dan maar uit huis hadden moeten plaatsen zonder enig contact met je moeder?Dat zou uiteindelijk de enige manier geweest zijn om je weg te houden bij je moeder met borderline.

    Er zijn ook andere minder rigoreuse oplossingen. Kind bij vader laten wonen bijvoorbeeld en moeder een omgangsregeling (wellicht begeleide omgang). Helemaal geen contact is wel erg zwartwit en ook niet gewenst.

    Ik snap dat in de situatie van Bronkhorst nog sprake is van een huwelijk tussen haar moeder en vader dus een wijziging van hoofdverblijf was daar niet aan de orde maar in gescheiden situaties kan het voor de kinderen een verademing zijn om bij de stabiele ouder/verzorger te verblijven.

    Mijn dochter is in iedergeval kapotgemaakt (zelf nu onder behandeling en voorlopige diagnose = BL persoonlijkheidstrekken) en dat had voorkomen kunnen worden als het familierecht hier in NL haar ogen opent voor dit soort situaties die bijzonder schadelijk (kunnen) zijn voor kinderen.

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.