selectief mutisme

  • Ben

    Vanmorgen kreeg ik mailtje van mn dochter, “ik kom int weekend even langs”…….Toen flitste haar vroege jeugd door mn hoofd, en besefte, dat er in haar tijd nog weinig bekend was over selectief mutisme, als er toen adequaat op was gereageerd was haar misschien een hoop ellende bespaart gebleven, dus als het hieronder vermeldde iets op je eigen kind lijkt, doe er dan je voordeel mee, en ga dan zo vlug mogelijk aan de slag……………Kinderen met selectief mutisme hebben zoals gezegd een sterk geremd temperament. Vergeleken met andere verlegen, timide kinderen bevinden selectief mutistische kinderen zich aan het uiterste eind van het spectrum van verlegenheid en timide zijn.

    Mogelijk spelen zoals gezegd genetische factoren een rol, hetgeen gesteund wordt door de bevinding dat in de families van deze kinderen relatief vaak selectief mutisme, extreme verlegenheid en taal-/spraakstoornissen voorkomen.

    Behalve het mutisme worden er bij deze kinderen de eigenschappen verhoogde gevoeligheid voor geluid, drukte en aanraking gevonden. Andere psychische problemen die voorkomen bij kinderen met selectief mutisme zijn depressie, onzindelijkheid voor urine en ontlasting, hyperactiviteit, tics en obsessief- compulsieve stoornissen (dwangstoornissen).

    Kinderen met selectief mutisme kunnen nog wel eens koppig en ontstemd zijn. Zij worden door de ouders beschreven als kinderen met een ijzeren wil. Wanneer selectief mutistische kinderen door de ouders gedwongen worden zich te begeven in onprettige situaties, dan kunnen zij reageren met negativisme en woede. Er kan sprake zijn van onderliggende problematiek rond het uiten van agressie.

    In de contacten met leeftijdsgenoten kunnen zij timide, apathisch zijn en hebben zij sterk de neiging zich terug te trekken.

    Kinderen met selectief mutisme kunnen soms lichamelijk ?bevriezen? of verstarren wanneer zij zich angstig voelen. Dit kan samengaan met een vlakke mimiek.

    Selectief mutisme komt zowel voor bij kinderen die kwa intelligentie bovengemiddeld scoren als kinderen met een milde of ernstige verstandelijke beperking. Ook komt selectief mutisme voor binnen alle sociale klassen.

  • ~Janneke~

    Dit is het zelfde beeld als bij kinderen (of volwassenen) die functioneren vanuit hun verkeerde hersenhelft.

    Je hebt een voorkeurs hersenhelft en die is beter doorbloed dan de andere kant. De ene is leidend en de ander is volgend.

    Op het moment dat om wat voor een reden ook er niet meer een direct contact is met de voorkeurs hersenhelft maar dat het loopt via de “andere” kant dan moeten inpulsen en indrukken een hele lange weg gaan eerdat ze op de juiste plekjes hersenen aangekomen zijn om te reageren. In emotioneel opzicht is dat heel lastig aangezien dat niet de primaire reactie zal zijn die je eigenlijk voelt.

    groetjes, Janneke.

  • ~Janneke~

    Fijn voor jullie dat je dochter weer langs wil komen. Ik hoop dat het een plezierige dag wordt voor jullie alle.

  • anneke

    ja ik wens jullie ook plezier met het bezoek van jullie dochter.haal maar wat lekkers in huis om het te vieren.

    groetjes anneke

  • Wladimir

    Ben,

    Echt fijn voor je dat je dochter langs komt.

  • Ben

    Hangt ervanaf wat ze van mij wil\verwacht, maar ze is welkom hoor.

  • Wladimir

    Heeft ze verwachtingen uitgesproken naar je?

  • Ben

    Iemand van dit caliber geeft weinig bloot.

  • Wladimir

    Zou het kunnen gaan om, eigen gedachte aan onuitgesproken verwachtingen, die de ander zou kunnen hebben, naar jou toe?

  • Ben

    Ik denk dat het gedrag bij haar past, zeker gezien div. achtergronden en diagnoses.