Mijn collega heeft zijn telefoon vergeten in Japan, nu wil ik hem opsturen. Moet hij invoerrechten betalen in NL?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
tinus1969
9 jaar geleden
Lijkt me niet, want het is geen aankoop/export. Het lijkt me wel verstandig om iets mee te sturen waaruit blijtk dat dit geen aankoop is.

Antwoorden (2)

Grote kans van wel. Boven de 30 euro moet je dit al.

Toegevoegd na 44 seconden:
Misschien kan hij een oud mobieltje gebruiken en een nieuw sim-kaartje aanvragen alsof de oude "gestolen" is, dit zal een snellere en goedkopere optie zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Flauwekulletjes....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn zusje had er eentje uit het buitenland laten versturen, die moest wel invoerrechten betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als dat een nieuwe telefoon was dan wel ja. Maar niet als het jouw eigendom al was voor je naar dat land ging.
Het lijkt mij van niet. De telefoon is namelijk geen gekocht product maar zijn eigendom. Het was al zijn eigendom voordat hij naar Japan ging.

Verstandig is dat die collega even contact op neemt met de belasting telefoon. En dat hij daar de situatie uit legt. Dan kunnen zij hem vertellen hoe dit verder af te handelen. Er is een speciaal nummer voor de douane.

Van de site van de belastingdienst:
BelastingTelefoon Douane

0800 - 0143 (gratis). (Vanuit het buitenland: +31 45 574 30 31).
Voor vragen van particulieren en bedrijven over douanezaken.
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Voor specifieke informatie per Douanekantoor, zie Kantorenlijst Douane.

De douaneregio's beschikken over een eigen bedrijvencontactpunt. Het bedrijvencontactpunt doet dienst als centrale ingang voor bedrijven die contact willen opnemen met de unit Klantmanagement van hun douaneregio. Bij de BelastingTelefoon Douane kunt u informatie inwinnen over de bereikbaarheid (zowel telefonisch als per e-mail) van de bedrijvencontactpunten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. Voor de zekerheid wel even de bon van die telefoon opzoeken. Als de douane dan toch om invoerrechten komt kun je aantonen dat het geen aankoop in Japan was maar al je eigendom voor diegene naar Japan ging. Uiteraard hoef je dan geen invoerrechten te betalen.