Is er een maximum aantal jaren waarmee een rechtbank iemand een proeftijd kan opleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ik ga er van uit dat je doelt op een voorwaardelijke straf bij een veroordeling wegens een strafbaar feit. In dat geval is het antwoord op jouw vraag te vinden in artikel 14b lid 2 Wetboek van Strafrecht.

Hier staat dat de proeftijd in de meeste gevallen maximaal twee jaar kan zijn en in de overige gevallen maximaal drie jaar. Deze termijn wordt op termijn misschien wel veranderd.

Er ligt nu namelijk een wetsvoorstel waarin dit artikel gewijzigd wordt en de maximale proeftijd voor alle gevallen drie jaar wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proeftijd mag max 2 jaar zijn