ex met lowlevel borderline met narcistische trekken

  • Debby

    Goedenavond,

    mijn ex heeft bovengenoemde diagnose. Aan het begin van de relatie is hij daar eerlijk over geweest. Ik heb toen ook tegen zijn hulpverlener het narcistische betwist.Het is een relatie geweest met veel verbaal en fysiek geweld. Hij was altijd aan het woord en verdraaide wat ik zei. Toch kon hij ook erg lief en behulpzaam zijn. Nu heb ik begrepen dat bij een meervoudige persoonlijkheidsstoornis de stoornis die op de achtergrond staat als de zgn. trekken worden gedefinieerd. Dat zou dus betekenen dat hij dus ook de Narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Ik heb inmiddels veel gelezen over narcisme. En tsja ik herken het zo erg. Maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand helemaal geen gevoel of empathie heeft???( al verklaard het wel het e.a.)

    Aan het einde van onze relatie moet ik zeggen dat hij echt ontpopt was tot een tiran en ik op een gegeven moment alleen nog maar kon trillen en hyperventileren. Ben nog niet op de been en het is een paar weken later. Het laat me allemaal nog niet helemaal los en ik krijg zo nu en dan uitlokkende email.

    e l

    Kan iemand mij iets meer uitleggen over de diagnose lowlevel borderline met narcistische trekken? Kan ik het zien als de antisociale persoonlijkheidsstoornis? Is er überhaupt een relatie aan te gaan met iemand met die betreffende diagnose?

    Alvast hartelijk dank voor de reacties!

  • Collie

    een lowlevel borderline betekent dat de cliënt in kwestie weinig inzicht heeft in zijn eigen stoornis en weinig bereid is om evt iets aan zn gedrag te veranderen.

    Dit wordt ondersteund door de narcistische trekken die hij ook heeft; een narcist vindt vooral zichzelf erg belangrijk en het komt niet in zn hoofd op om te denken dat anderen ook weleens iets zinnigs kunnen denken of doen; de narcist heeft altijd gelijk.

    Erg hoopgevend is een dergelijke diagnose niet en een relatie zal alleen mogelijk zijn als je jezelf helemaal weg kunt cijferen of bereid bent om dagelijks de strijd aan te gaan waarbij je wel héel sterk in je schoenen zult moeten staan; gezellig zal niet het eerste woord zijn wat in je opkomt als je in zo'n relatie zit.

    Het heeft helemaal niks te maken met een anti-sociale pers.stoornis, dat is weer een geval apart.

    De combinatie borderline/narcisme heeft wel iets weg van psychopathie, zonder dat men ook meteen crimineel hoeft te zijn. Deze mensen lijken de charme zelf wanneer je ze leert kennen, ze palmen je vaak erg snel voor hen in. Maar zodra de ‘buit binnen’ is, de aantrekkelijkheid van de persoon in kwestie voor zichzelf wederom is bevestigd, zal de ware aard naar boven komen; dwang en drang worden dan dagelijkse kost.

    Heel stiekem hebben mensen met narcistische trekken ook een slecht zelfbeeld maar dat weten ze goed te verbergen achter superieur gedrag, waarbij ze de ander graag naar beneden halen.

    Jij kunt het je niet voorstellen dat iemand geen emphatie voelt, maar dat komt omdat je dus ook geen stoornis hebt, mensen met narcistische trekken houden zich echt niet bezig met het gevoelsleven van derden, dat komt niet eens in ze op, dat voelen ze niet, dat is er niet, dat kunnen ze wel aanleren middels bv schematherapie, maar dan moet je ten eerste toegeven dat er iets mis is met je, dat dat veranderd kan worden, dat je daarvoor in therapie moet, langdurig zelfs, en dat is voor mensen met een lowlevel borderline en trekken van narcisme erg moeilijk, zo niet onmogelijk.

  • Debby

    Hoi Collie,

    heel erg bedankt voor je duidelijk uitleg!!! Dit schept naast mijn eigen ervaringen meer duidelijkheid. Ook in mijn gevoelsleven uiteraard, anders twijfel ik wellicht weer teveel aan mezelf en wat mij is aangepraat allemaal. Ben zo erg gedowngrade……pffffffff, maar dat is gelukkig verleden tijd. Behalve op de achtergrond is het aanwezig en uiteraard ben ik diegene die gek is!!! Maar daar trek ik mij maar niets meer van aan!

    Debby

  • Collie

    dat is een bekende, maar laat je niet gek ‘maken’.

    Dikke kans dat dadelijk alle charmes weer in de strijd gegooid worden, maar ga daar niet op in; zo'n stoornis is in korte tijd en zonder therapie niet te overwinnen. Vijzel je eigen zelfbeeld op, weet wat je waard bent, en ga bij jezelf na wat het was in deze man wat jou zo aangetrokken heeft; dat helpt je om een volgende keer eventuele schoonheidsfoutjes, waar je niet op zit te wachten, te herkennen.

  • Debby

    Hoi Collie,

    Daar ben ik al mee bezig! Ik heb emdr therapie, zo ie zo, en mijn valkuil is dat dit soort mannen bij mij als vertrouwd en veilig voelen………. tsja vader….. nou wat een fijne man was dat!!!

    Dus ja ik moet daar echt voor waken. Wel denk ik dat ik inmiddels wel een stuk wijzer ben, mn valkuil ken ik en ben mijn sociale kring enorm aan uitdunnen ( voor zover die inmiddels niet uitgedund is) en aanpassen. Dat geeft mij rust en vertrouwen. Ik heb ook mensen leren kennen via lotgenotencontact m.b.t. geweld en daar heb ik ontzettend veel steun aan.

    Het was voor mij gewoon ontzettend belangrijk een duidelijke omschrijving te krijgen van de diagnose, misschien als extra bevestiging of ruggensteuntje. Ik kon nergens echt een omschrijving vinden van de combinatie, wel over narcisme heel veel en borderline uiteraard, maar niet in combinatie samen met de lowlevel factor en wat dat bij elkaar exact betekend. Al heb ik het natuurlijk wel ondervonden……….en er is steeds enorm op mijn schuldgevoel en empathie ingespeeld uiteraard.

    Heb mij echt een aantal weken uitgeput gevoeld, trillen, hyperventileren bijna de hele dag door……….. ik had nog nooit gehyperventileerd!! Dacht dat ik een hartkwaal had!! Maar goed het gaat qua stress en moeheid inmiddels beter.

    Dank je wel in ieder geval!! En fijn weekend.

    Groetjes Debby

  • Collie

    Je komt er wel, je bent goed bezig.

    Ik wens je alle sterkte toe bij het uitdunnen en je therapie!

  • Patricia

    Hoi,

    Ik herken het 100%

    Ben twee weken geleden gedumpt en er vandaag achter

    Gekomen dat meneer gelijk een ander heeft!!

    Wat typerend is voor narcisme

    Ben je bekend met persoonlijkheidsstoornis cluster B?

    Ik zou graag met je in contact komen!

    Gr. Patricia (schuilnaam)

  • helena

    Hoi Patricia en Debby,

    Ook voor mij heel bekend. Ik heb 20 jaar samengeleefd met een dergelijke man en dat maakt alleen maar meer, dat ik niet kan geloven dat er geen gevoelens zijn, geen empathische vermogens. Het is bij mij allemaal heel geleidelijk gegaan, maar achteraf met hele duidelijke momenten waarop ik ‘het had kunnen weten’, maar ja… smoorverliefd, want oh zo charmant en lief op zijn goede momenten. Ik ben inmiddels bijna 3 jaar bezig om mezelf weer terug te vinden, om mensen weer te gaan vertrouwen en om weer positief het leven tegemoet te treden. Ik was altijd een ras-optimist, altijd vrolijk en vol vertrouwen. Ook wel wat naïef. Dat deel ben ik geheel kwijt. Ik heb zelfs last van depressie, iets wat ik 10 jaar geleden nog in het geheel niet kon begrijpen dat mensen daar last van kónden hebben. Het leven was toch prachtig! Ja, af en toe wat lastig, maar overall gewoon prachtig. Nu wens ik mijzelf regelmatig dood, want dat geeft een hoop rust. Gelukkig ken ik ook betere momenten en - het klinkt wellicht wat lullig - heb ik twee fantastische (jonge) dochters die mij met hun vrolijkheid op de been houden. Ik wil ook vooral niet dat hun vader het grootste deel van hun opvoeding op zich neemt, wat het geval zal zijn als ik er niet meer ben. Kortom: op dit moment blijf ik vooral leven voor hen en werk ik aan vertrouwen. Ik voel dat het langzaam de goede kant op gaat, maar weet ook dat er weer een terugval komt. En het allermoeilijkst: Ik haat mijn ex en houd nog steeds van hem. Wat moet ik daar nou mee!?

    Heb veel gezocht naar informatie over narcisme en borderline. Volgens mijn psycholoog wat hij te geraffineerd om van narcisme te kunnen spreken, zij dacht meer aan borderline. Daar herkende ik hem echter niet geheel in. Deze combi lijkt er veel meer op. Dank voor jullie verhaal!

    Groeten, Helena

  • gitty

    na jaren zoeken kom ik ook uit op deze combi.Na het lezen van je stukje tekst weet ik ook dat m'n man hiermee kampt.Graag zou ik meer informatie willen hoe het precies werkt en ook hoe hier het best mee om te gaan omdat het lijden van de persoon zelf er natuurlijk is.Me vandaag voorgenomen om hem te accepteren hoe het is weet alleen nog niet hoe te zeilen??Hij ziet geen kans om zichzelf onder ogen te komen denkt dat dit te moeilijk is.Acteren is z'n manier om in de wereld te staan hij onderkent dit Na een Nep?suicide en een opname is hij bezig gegaan met eckhart Tolle hierdoor is hij volgens hem verlicht en weet hij nu wie hij is.Ik woon al 8jaar naast hem in het zelfde huis met onze drie dochters(15,12 en 11jaar)Zeer zwaar geen normaal gesprek is mogelijk echter zal ik hem niet loslaten

  • gitty

    voor ons op een paar dagen na 16jaar

    Volgens de psychiater kan hij moeilijk bij zijn gevoel komen ik ervaar juist dat er zoiets als hsp onder ligt Zie bij een van de dochters nld is een op asperger gelijkende stoornis en haar emoties komen juist heel sterk binnenwaardoor ze ze niet goed kunnen managen en dus daardoor niet nakunnen denken over de ook erg sterke frustraties die binnen komen er is zonder mijn hulp alleen de frustratie.Maar juist vinden we ze zo mooi om de hele sterke blije emoties die ze ook hebben.Ik denk dat ze door een verkeerde begeleiding in hun kinder jaren hun gevoelens hebben afgesloten en zijngaan acteren om het leven aan te kunnen