DSM-IV

  • Hannah

    Hoi,

    Ik heb een vraagje. Ik ga hier niet vragen of ik borderline heb want ik weet dat je dat door een psycholoog moet laten doen, en dat ga ik dan ook doen. (Heb deze week mijn intakegesprek).

    Wat ik graag voor mezelf zou willen weten is:

    Er zijn 9 punten waarvan je er 5 moet hebben om gediagnosticeerd te worden met Borderline. Weegt 1 van de punten zwaarder dan de ander?

    Bijvoorbeeld instabiele relaties? Of is het echt gelijkwaardig?

    Ik begrijp dat, zelfs als je deze 5 hebt, je geen borderline hoeft te hebben. Maar kan je bijvoorbeeld borderliner zijn zonder die instabiele relaties? Of zonder emotionele stemmingswisselingen?

    Bedankt voor de reacties!

    Liefs Hannah

  • Collie

    die lijst met 9 symptomen waarvan je er 5 moet hebben om de diagnose borderline te krijgen, is geen lijst waarmee gediagnosticeerd wordt, het is een praatplaatje tussen hulpverleners… borderline met die en die symptomen, 5 stuks of meer…

    En al die symptomen zijn gelijkwaardig aan elkaar.

    Maar de diagnose wordt gesteld door een veel breder onderzoek, persoonlijke gesprekken en bij voorkeur via ene persoonlijkheidsonderzoek.

    Uiteindelijk kun je idd de diagnose krijgen zonder dat je last hebt van instabiele relaties of zonder dat je al teveel last hebt van stemmingswisselingen.

    Echter, er zijn zó veel dsm-lijstjes, met zoveel overeenkomende symptomen, dat je met een bepaald lijstje met symptomen net zo goed een andere diagnose kunt krijgen… er zit nogal wat overlap tussen de verschillende diagnoses en zéker tussen al die verschillende lijstjes, welke slechts héle korte samenvattingen zijn.

  • Hannah

    Hoi Collie,

    Bedankt voor je heldere antwoord, daar heb ik wat aan!

    Groetjes Hannah