Andere Curator zoeken, is dit mogelijk?

  • wsx@upcmail.nl

    Hallo iedereen,

    Mijn vriendin heeft een zoon met het borderline syndroom, hij is 32 jaar oud en staat onder curatele, van dicht bij heb ik al een paar keer meer gemaakt dat hij zeer onredelijk door zijn curator is behandelt, ze zijn als vuur en water, op verzoek van de moeder heb ik al eens op een vriendelijke manier contact gezocht met deze curator en voorgesteld een andere curator te zoeken, omdat dit voor beide partijen beter zou zijn.

    Dit was geen succes, in principe is dit nu een onhoudbare toestand geworden, mijn vraag is dus:

    Wat kan je doen als je niet tevreden bent met de huidige curator, is er “iemand” die je om ondersteuning bij dit probleem kunt vragen, zelf komen wij hier niet verder.

    Bij voorbaat mijn dank voor jullie hulp.

    Hans

  • Collie

    Je zult een verzoek moeten indienen tot wijziging van de curator bij de kantonrechter in de regio waar de zoon van je vriendin onder valt.

    De kantonrechter kun je benaderen zonder tussenkomst van een advocaat. De kantonrechter roept de curator dan op en deze is verplicht alle info te geven aan de kantonrechter… evt aanvragers zullen ook gehoord worden.

    Uiteindelijk zal de kantonrechter in deze het laatste woord hebben.

    Op deze link vind je evt. formulieren en verdere wettelijke informatie uit de eerste hand:

    www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Uw-situatie/FamiliezakenRegelen/pages/FamiliezakenRegelen5.aspx