Bij welke instelling(en) kan ik het beste terecht voor de behandeling van Borderline??

  • Jeanine

    Beste lezer,

    Ik zit met een familielid die het leven letterlijk niet meer ziet zitten. Veel psychiaters/doktoren bezocht, maar elke keer kwam ze weer voor een teleurstelling. Het leven is na een traumatische ervaring heel zwart geworden en in Nederland kan je ook niet gedwongen opgenomen worden. Kortom als iemand te depressief is om zijn/haar medicijnen te nemen en passende hulp te zoeken, dan trekt het Nederlandse systeem zijn/haar handen er vanaf.

    Ik zoek een instelling waar ik haar naar toe kan brengen en waar zij veel persoonlijke aandacht krijgt… waar ruimte is voor veel structuur en waar ik zeker weet dat ze een tijd haar medicijnen inneemt en dus niet steeds weer teleurgesteld wordt.

    graag reactie.

    Jeanine

  • Collie

    In Nederland kun je zeker wel gedwongen opgenomen worden; op het moment dat je een gevaar voor jezelf of je omgeving bent, niet eerder.

    Geëigende ingangen daarvoor zijn de huisarts van die persoon of evt andere behandelaar die de antidepressiva voorschrijft.

    Als iemand géén gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is, dan kan er alleen op vrijwillige basis behandeld worden en zal de persoon in kwestie daar zelf actie op moeten ondernemen, instellingen waar je iemand zo af kunt leveren zijn er niet of misschien in het particuliere circuit waar je zelf de volledige rekening voor moet betalen.

    Ik zeg misschien, omdat ik zulke instellingen zelf niet ken.

    Voor de reguliere behandelingen zijn behoorlijk lange wachtlijsten, dat kun je de zorgverlening niet verwijten, daarvoor moet je bij de politiek zijn.

    Voor reguliere instellingen kun je kijken op www.triade-borderline.nl/

    Klik bovenaan de pagina op ‘Sociale Kaart’ en selecteer in het linkermenu vervolgens het gevraagde.

    Sterkte!

  • Juspol

    Persoon kan zelf bij iedere ggz-instelling terecht en bij de eigen huisarts zeker zoals gezegd er een diagnose is gesteld in verleden al.

    M.a.w. Gelijk doen dan. En een afspraak maken. Alleen dan zal er op papier moeten worden gesteld een behandelplan, waar persoon

    zich aan dient te houden.

    En daar zit het probleem. Wie gaat dat doen? U?

    Of is er familie verder of anderen. Want zorgmijders zijn het gewoonweg ook nog eens.

  • Collie

    Hoe kom je daar nu weer bij?

    De persoon waar Jeanine het over heeft zit, naast de borderline, in een serieuze depressie. Het een hoeft niet per se iets met het ander te maken hebben.

    Graag zou ik je loze opmerking ondersteund zien door argumenten.

  • willy

    beste J, wij zitten met hetzelfde probleem en zijn ook machteloos althans zo voelt het. We gaan nu naar Spychiatrie van Radboud Nijmegen om te ervaren wat zij ervan vinden. Onze dochter ziet ook geen enkel lichtpuntje meer en heeft op scelta te apeldoorn een thrapie gevolgd wat al snel afgebroken werd omdat ze er niet klaar voor was, toen is naar de paas in Boxmeer GGZ terug gegaan, vervolgens na lange wachttijd naar de Wende in Eindhoven. Daar is ze bijna 5 mnd geweest en gisteren ook gestopt wegens te heftige therapie. Dit is uiteindelijk gekomen door pesterijen van groepsgenoten, waar zij lettelijk de dupe van is geworden. Ook geen weekendopvang, dus 5 dagen therapie en vervolgens naar huis, dit werkt voor geen meter. We hebben als ouders en fam. er al heel wat energie ingestoken, maar we zijn nu weer terug bij af. Wij vinden dat de communicatie binnen de GGZ zeer slecht is georganiseerd, waar de client steeds meer last van ondervindt. Duidelijk zijn en structuur is volgens de GGZ oh zo belangrijk, maar dan moeten ze maar eens eerst bij zichzelf te werk gaan. Gr W

  • k

    Ik heb de Wende afgemaakt, en Willy, ik geloof dat ik uw dochter ken. Persoonlijk heb ik heel veel aan de wende gehad, en ik geloof dat u de situatie van uw dochter maar van 1 kant hebt gehoord. Pesterijen waren er niet, wel mensen die bepaald gedrag zat waren en daar wat van zeiden. Over de miscommunicatie van het GGZ ben ik het wel eens.