Verhaal van een partner

  • Samson

    Hallo allemaal,

    Al jaren vermoed ik dat mijn (toekomstig ex) partner borderline heeft.

    Dit is het verhaal van een partner, iemand die geen last heeft van depressies maar evenwichtig in het leven staat.

    Zeven jaar geleden werd ik verliefd op een vrouw, laten we haar Delilah noemen.

    We waren hevig verliefd (ik was toen 34 / zij 26), zo verliefd dat we dachten voor elkaar bestemd te zijn.

    We besloten een kind te nemen en binnen een half jaar was ze zwanger.

    Ze slikte Seroxat en zij mij dat ze zou stoppen om de baby in bescherming te nemen.

    Vanaf dat moment werd onze relatie een hel voor me, ziekelijke jaloezie, hysterische huilbuien en woedeaanvallen om helemaal niets.

    Haar stemmingswisselingen waren zo onvoorspelbaar dat een avond gezellig kon beginnen, halverwege omslaan en eindigen in een urenlange hysterische huilbui.

    Ze kon me niet beschuldigen van vreemdgaan, dus richtte zij haar pijlen op mijn exen; dat waren allemaal vieze sletten waar ik het mee gedaan had, daar walgde ze van.

    Ik kon een vraag over het boodschappen lijstje geretourneerd krijgen met een vraag over wat ik met een bepaalde ex dan wel niet gedaan had.

    Na de bevalling begon ze weer met seroxat en werd de situatie iets beter.

    Niettemin waren er regelmatig uitbarstingen van hysterie en woede, de onderwerpen waren vaak ‘normale dingetjes’ in een relatie.

    2 jaar heeft ze me geterroriseerd over exen, daarna werd dat minder en waren mijn familie (ik heb smetvrees en je moeder is vies), een eventueel moment van chagrijn van mijn kant reden om me aan te vallen.

    Door de eerste jaren heen leer je als partner om problemen, discussies en ruzies uit de weg te gaan.

    Nadat je dat geleerd hebt besef je dat er voor jou geen speelruimte is in de relatie.

    Delilah bepaalde de grenzen in de relatie, bepaalde met wie we om konden gaan (enkel familie / weinig vrienden); bepaalde wat ‘normaal’ is en wat niet in haar beeld paste.

    We namen een tweede kind, die nu anderhalf is.

    Ik ben ondernemer, heb een redelijk succesvol bedrijf en leef ervoor om mijn gezin alles te geven wat ze nodig hebben.

    In 1 ding ben ik de laatste jaren niet meer in staat, dat is affectie tonen aan de vrouw die me keer op keer op mijn ziel getrapt heeft.

    2 weken geleden ben ik erachter gekomen dat ze vreemdgaat.

    Hoe?

    Eigenlijk simpel, ze reageerde weer eens hysterisch op een toontje in mijn stem die haar niet beviel.

    Maakte me opnieuw duidelijk dat ik niet van haar hield en bleef dat uren volhouden.

    De volgende dag kraakte ik haar email en vond een correspondentie waar ik onpasselijk van werd.

    Ze had de aandacht waar ze zo naar verlangde.

    De maat was vol; ik heb haar geconfronteerd en haar het huis uitgezet.

    Gelukkig kon ze naar haar moeders huis, die op dit moment nog op vakantie is.

    Ik ben er helemaal kapot van en haar reactie is dat ze niet meer van me houdt omdat ik haar niet kan geven waar ze het meest naar verlangd; aandacht en liefde.

    Oh, ik ken mijn eigen tekortkomingen.

    Ze heeft gelijk ik kon haar geen affectie meer geven, we leefden als broer en zus en zorgden voor ons gezin.

    Zij gaat er gemakshalve wel aan voorbij dat haar depressies de oorzaak zijn van dat gebrek.

    Buiten dat is het samenleven met ee depressieve vrouw zwaar en moest ik vaak bijspringen om de zaak aan de gang te houden. Niet te vergeten de geestelijke energie die zij van mij nodig heeft om zelf enigszins te kunnen functioneren.

    Voor mij is er geestelijk nooit echte aandacht geweest.

    Nu zit ze dus in het huis van haar moeder met onze kinderen.

    De oudste heeft het er erg zwaar mee en terroriseert haar.

    Delilah heeft moeite om hem te controleren, omdat zij teveel met zichzelf bezig is.

    Ze presteerde het ook nog eens om de man waarmee ze vreemdgaat uit te nodigen in het huis van haar moeder, zodat mijn zoon met een ‘vreemd verhaal’ bij mij komt over mama en die man (hij is 5).

    Door de hele geschiedenis (haar familie is er mee bekend) heeft ze eindelijk toegezegd om professionele hulp te accepteren en zelfs te overwegen zich vrijwillig op te nemen.

    Misschien gaan haar ogen nog open en ziet ze dat ze alles kapot gemaakt heeft voor haar gezin.

    Want of ik haar kan vergeven wanneer zij dit ooit inziet is maar zeer de vraag.

    De tijd dat ik alles maar accepteerde ligt namelijk achter me.

    Wanneer je deze laatste zin van mijn verhaal ook leest, bedank ik je voor het lezen!

    Samson

  • Collie

    Uiteraard lees ik jouw verhaal ook tot en met de laatste zin… wat een beroerde toestand…

    GELUKKIG… dat haar familie er niet blindelings vanuit gaat dat jij als schoonzoon/zwager wel fout zult zitten… dat zal zeker meehelpen om haar te doen inzien dat ze idd professionele hulp nodig heeft.

    Of het tussen haar en jou nog goed kan komen, zal de toekomst uit moeten wijzen; jij bent zover gekomen dat je al haar malligheden niet meer accepteert… en daar doe je goed aan.

    Zij is gewend dat ze min of meer met je kan sollen… en het is niet zeker of ze aan de nieuwe Samson, de Samson die gekkigheid niet accepteert, kan leren omgaan.

    Om te beginnen zou ik, als ik jou was, eisen gaan stellen aan de bezoekjes van jullie kinderen; geen vreemde mannen over de vloer wanneer de kinderen aanwezig zijn; als het goed is heeft ze dan toch geen tijd en aandacht voor haar nieuwe vriend en als het fout is, en ze die tijd en aandacht wél aan haar nieuwe vriend besteedt in aanwezigheid van jullie kinderen, dan kunnen de kinderen daar voorlopig beter aan onttrokken worden… de situatie is voor hen voorlopig onzeker genoeg voor hen, daar hebben ze geen ‘voorbijganger’ die niet zeker deel gaat uitmaken van hun toekomst, bij nodig.

    Sterkte!

  • Juspol

    Zeker niet accepteren dat gedrag en de grenzen goed stellen. En als kinderen zoals wel blijkt uit verhaal risico lopen te worden beschadigd zorgen dat ze beschermd worden tegen handel en wandel van een borderliner. Overigens is kortgeleden nog aan de orde gesteld eindelijk of überhaupt iemand met borderline wel een kind onder hoede zou mogen hebben. Tenslotte is het een ernstige geestesstoornis zoals deskundigen zelf al jaren zeggen. Zie bpdcentral.com

    Dat die risico's nog steeds niet zoals blijkt bzijn doorgedrongen in familierecht ook, is desastreus voor kinderen. Veelal vervreemding van eigen vaders gepleegd door vaak zulke vrouwen-moeders, wat kindermishandeling is ook nog eens vindt daarbij en daarna dan plaats.

    Met andere woorden deze mensen dienen bij scheiding zowiezo al geen gezag te kunnen krijgen over kind of kinderen.

    Zeer zeer onverstandig. Vandaar dat er uiteindelijk een meldplicht zal komen ook voor de hulpverlening voordat gezag wordt gegeven. En die maatregel wordt hoog tijd ook. Gezien een vollopende Jeugdzorg, steeds meer meldingen bij AMK, en steeds meer kinderen in problemen ook later.

    Kenmerken zoals letterlijk liegen, bedriegen, bedreigen in gevallen, manipuleren, verdraaien van feiten worden veel te weinig benoemd door omstanders. Ook partners c.q. ex-partners hebben de neiging tot omzeilen. Ouders van velen doen eraan mee, en houden daarmee zeker het gedrag en destructie in stand.

    www.moeilijkemensen.nl

    Je kan gewoonweg spreken van in realiteit in vele zaken ontvoering onder de plu van rechters zelfs, die in valkuilen van borderlinemoeders trappen en erin meegaan.

    Ziekelijk. Aanpakken dus. Juridisch in belang van kinderen ook die het aangaan.

  • Samson

    Bedankt, Collie voor je reactie.

    Ik heb een aantal andere inzendingen van jou gelezen en ik ben zeer onder de indruk!

    Een ervaringsdeskundige met inzicht over haar eigen geestesgesteldheid, er zijn genoeg ‘mentaal gezonde’ mensen met minder inzicht.

    Al jaren heb ik tegen mijn viendin gezegd dat ik denk dat zij borderline heeft, maar uiteindelijk moet de diagnose nog gesteld worden.

    Dus is het nog afwachten of het borderline of iets anders is.

    Wat betreft de kinderen heb ik een duidelijk plan, ik ga voor het co ouderschap.

    Dit is een ingrijpende beslissing voor mij want ik heb een eigen bedrijf waar 16 mensen werken en zal dus een aantal werkdagen per week op afstand besturen

    Ik vind dat ik geen andere keuze heb want ik ben al die jaren bij haar gebleven voor de kinderen en kan dus nu niet ineens accepteren dat ik een 2x per maand ‘weekend’ vader wordt.

    Ook vind ik het belangrijk dat mijn oudste op de goede school blijft waar hij op zit en niet onthecht raakt.

    Uiteraard is dit ook de manier om de gang van zaken rond mijn kinderen in de hand te houden.

    Collie, ik wou dat je eens met haar kon praten, haar kon laten zien wat voor heilloze route ze verkiest.

    Alleen is dat maar mijn persoonlijke mening en misschien wordt ze wel gelukkig zonder mij.

    Uiteindelijk was onze relatie door alles wat er gebeurd is verworden tot een liefdeloos vehikel, althans wat betreft de communicatie; niet in mijn hart.

    Ik ben een trots en onafhankelijke man, ik zal haar nooit gaan stalken of iets van dien aard.

    De keuze voor een doorstart is aan haar en zelfs dan weet ik niet of er iets te redden valt, daarvoor is het vertrouwen te veel aangetast.

    Ook weet ik dat ik met een andere vrouw gelukkiger kan worden, al weet ik niet of ik ooit nog eens zo'n intieme band als nu wil.

    Maar dat is nu, het leven zal uiteindelijk weer in een rustiger vaarwater komen.

  • Samson

    Hi Juspol,

    Ik weet niet waar jouw ervaring op gebaseerd is.

    Ondanks alles wat me overkomen is de laatste jaren kan ik, op dit moment, je mening niet delen.

    Mijn vriendin heeft ook goede eigenschappen en ze houdt zielsveel van haar kinderen.

    Zo lang de kinderen geen schade lijden zal ik dat nooit van haar af willen nemen.

    Ik ben het wel eens met je op maatschappelijk gebied.

    Ons sociale karakter slaat nog al eens door en heeft de ‘zwakkere’ meer voorrechten dan waar hij of zij praktisch gezien recht op heeft of uieindelijk echt profijt van heeft.

  • Collie

    Borderline heeft vele gezichtjes; liegen, bedriegen, manipuleren, het zijn allemaal GEEN symptomen die specifiek bij borderline horen, wel bij antisociaal gedrag en een antisociale persoonlijkheidsstoornis.

    Er zijn mensen met borderline die idd zeer lowlevel en acting out zijn… dat is de groep die jij misschien bedoelt, maar daarvan loopt er 1 rond op veel meer andere vormen van borderline..>

    Mijn inmiddels 29-jarige zoon, die nooit een tik van zn moeder heeft gehad en nu nog altijd trots is en om raad komt bij zijn moeder, zou heel boos kunnen reageren op een bericht als het jouwe, temeer daar hij werkzaam is met uit huis geplaatste kinderen in crisisopvang.

  • Collie

    sterkte joh, met alle moeilijke keuzes waar je voor staat…

    en bedankt voor je mooie compliment.

  • Bern@dette

    Wow Juspol ,

    Je reactie vind ik wel erg kort door de bocht .

    Zeker de opmerking borderliners en kinderen vind ik nogal drastisch en de meeste bezoekers van mijn pagina geen recht doen .

    Ik onderschat zeker niet het verdriet en pijn wat partners van …. moeten doorstaan .

    Zeker het verhaal van Samson bevestigd dat maar weer .

    Laten we niet iedereen over een kam scheren oké , groetjes Bernadette ,beheerder

  • Bern@dette

    Gezien een vollopende Jeugdzorg, steeds meer meldingen bij AMK, en steeds meer kinderen in problemen ook later : aldus Juspol .

    Een twintig jaar terug kwam je als kersverse ouder bij het consultatie bureau . Er werden globale inlichtingen gevraagd aan die ouders .

    Is het een huilbaby ?? . Drinkt de baby goed ???? . En meer van dit soort voor de handliggende vragen .

    Met een statistiekje werd het jonge kroost in de gaten gehouden . Zat de baby boven of onder het gemiddelde dan moest het een en ander bijgesteld worden .

    Bij de schoolarts werd er een vervolgdossier opgesteld en naar de oogjes en zicht gekeken . Dat was het dus wel .

    Vandaag de dag gaat het er toch wel wat heftiger aan doen . Het consultatie bureau en de schoolarts hebben er functie,s bijgekregen . Naast eerdere genoemde taken ,moeten ze kijken naar het sociale niveau waar het kind in opgroeit . Het VTO team kijkt over je schouder mee als ouder .

    Immers vroegtijdige onderkenning opent de deur naar Jeugdzorg . Jeugdzorg heeft in dit land een voordeurspositie en staat feitelijk boven de kinderrechter Daarnaast word er fiks bezuinigd in het (basis) onderwijs en is er geen ruimte voor extra aandacht

    aan die speciale zorg die kinderen met bepaalde problemathiek nodig hebben . De maatschappij eist ook veel meer van onze toekomstige volwassenen .

    Ik vrees dat het hierbij niet blijft, met de aankomende bezuiningen die er moeten komen , afschaffing van studiefinanciering en wat de politiek nog meer van plan is .

    Dus inderdaad een vollopende jeugdzorg ….. Maar met een uitgebreide toelichting , die niet op het conto van borderliners geggooid hoeft te worden groetjes Bernadette

  • Samantha

    Hey Juspol,

    Ik schrik nogal van de agressieve ondertoon van jouw bericht.. Ik ben zelf een moeder van 2 jonge kinderen (4 en 8 jr) en heb Borderline.. De gedachte dat ik dan automatisch mijn kinderen kwijt zou raken, is niet tolereerbaar. Na twee jaar intensief in therapie te zijn geweest (waarvan 15 maanden klinische opname), ben ik nu weer volledig thuis bij mijn kindjes. Ook ga ik met mijn oudste naar een KOPP (Kinderen van Ouders met Psychische- of verslavings Problemen) groep, om te voorkomen dat mijn verhaal zich herhaalt. Ik heb echt het beste met mijn kinderen voor. Ik hoop dat je kunt inzien dat wij inderdaad niet allemaal hetzelfde zijn, de mate van heftigheid in emoties en gedrag is bij elke Borderliner anders, net als geldt voor elk ander ‘gezond’ mens.

    Vriendelijke groet,

    Samantha