ben er klaar mee....

  • Bart

    Zoals ik al zeg…ik ben er klaar mee.

    Enige tijd geleden (2007) is bij mij borderline geconstateerd. Hoewel ik er al vanaf mij jeugd van overtuigd was dat er iets aan de hand was, is eigenlijk nooit duidelijk geworden wat. Ook niet na enkele onderzoeken (neurologisch-psychologisch) na aanleiding van wat ongevalletjes die ik in het verleden heb gehad. Waarschijnlijk zijn ZE hier nooit op gekomen omdat er toen wat meer dringende zaken speelde…

    Maar goed, zo eens in de paar jaar ga ik goed de fout in en maak ik een behoorlijke puinhoop van het bestaan. Zo ook in 2007. Hierdoor kwam ik bij een dokter terecht die mij medicatie voorschreef n mij de “goede weg” opgestuurd heeft. Het GGZ dus. Pas bij het derde bezoek heb ik ruzie gekregen met die lui, en ben ik naar een psycholoog gegaan…een fijne vent. Ook hij heeft mij verder de goede weg opgestuurd en het ging de laatste tijd dan ook redelijk.

    Totdat ik weer een oproep kreeg van het GGZ. De vraag was of ik wilde meedoen aan een verkorte VERS training…nou…baat het niet dan schaad het niet, toch?

    Wel dus. Na de laatste dag hebben wij ons advies ontvangen. Kort samengevat…ze konden mij niets adviseren. De VERS werd het niet voor mij, training zowiezo niet, en begeleiding zou niet helpen. Dat klinkt natuurlijk erg negatief, maar was echt positief bedoeld. Volgens de Peuten gaat het goed met mij… mooi toch?

    Toch voelt dat voor mij anders, ik had gehoopt op verbetering, een vooruitzicht, een mooie toekomst misschien. Dag hoop…ik zal het weer zelf moeten doen! Alleen wat en hoe?

    Het vervelende is dat, zolang je in de put zit daar maar moeilijk uit komt. En hulp vragen…tja….dat gaat natuurlijk niet. Het oude patroon oppakken? Dat helpt even en eindigt in een hoop ellende…is mijn ervaring. Gewoon doorgaan dus. Alleen de zin ontbreekt. Dat maakt het nog moeilijker.

    Ik denk dat ik voorlopig maar veilig in mijn put blijf zitten, in ieder geval tot de zomer komt.

    Of heeft iemand nog ideeën voor een puber van 40?

    ik lees het wel…

  • Collie

    hoi, collega-puber… ;)

    waar heb jíj de warrige gedachte opgelopen dat anderen jouw leven zouden kunnen leven, of zelfs maar invullen???

    Heeft bij mij ook lang geduurd hoor, voordat ik doorkreeg dat ik het zélf moest doen omdat een ander dat nu eenmaal niet voor je kan, niet voor jou, voor niemandnie… ;)

    Wanneer je eenmaal geacht wordt volwassen te zijn, en ik geloof dat dat rond je veertigste wel het geval moet zijn ook al had ik dat zelf toen ook nog niet door, is het leven een aaneenschakeling van serieuze beslissingen, verantwoordelijkheden, zorgen, structuur en discipline die je in jezélf moet zoeken.

    En dan tussendoor, heb je ook af en toe nog vreselijk veel lol in het leven, zéker als het je lukt om ook de verantwoordelijkheden te dragen.

    En dat is, wat mij betreft de zín van het leven; staan voor de dingen waarvan ik zelf de verantwoordelijkheid op me heb genomen, zonder tussendoor de lol in het leven te verliezen en zoveel mogelijk van de mooie, vaak hele kleine dingen die langskomen te kunnen genieten en evt anderen daar ook de ogen voor te openen…

    Je moest eens weten hoeveel, vaak grijzig ogende mensen, beginnen te stralen als je enthousiast over het eerste madeliefje dat je hebt gezien begint te ‘blaten’. (ik ben net een schaap als ik enthousiast ben en begin dan te kakelen of te blaten… zal voor jou beslist een ander onderwerp en een andere manier van uiten zijn; het genieten ervan hoeft daar niet minder om te zijn.)

    Sterkte! Trek je plan…

    en voer het uit!

  • Esther

    Hier nog een collega puber :) … ik kan niet veel meer toevoegen aan Collie haar verhaal. Ben het helemaal met haar eens hoe moeilijk het soms ook is om ZELF JE EIGEN STUUR TE PAKKEN ipv de verwachting dat je dit wordt aangeleverd want dat gebeurd niet en kan ook niet.

    Het klinkt of je in de slachtofferrol zit terwijl iedereen de mogelijkheid heeft zelf beslissingen, verantwoordelijkheden, keuzes, zorgen, structuur en dicipline te nemen. Dit alles doe je niet in een keer … Steek je nek uit en je gaat steeds een stapje verder, in je eigen tempo, binnen de grenzen die je nu hebt. Na verloop van tijd zal je zien dat je het kunt!

    Soms zul je dagen hebben dat alles klote gaat, ook dit hoort erbij. Accepteer het want tegen werken werkt echt averechts.

    Sterkte! go for it …