Wat is wijsheid (abrupt einde relatie)

  • Ally

    Ondanks dat ik me gedegen heb geïnformeerd over borderline, strekt mijn kennis zich tot ‘droge feiten’ en mijn eigen ervaring in de praktijk. Daarom hoop ik hier wat meer inzicht te kunnen krijgen in een voor mij nieuwe situatie.

    Mijn vriend heeft heel plotseling de relatie verbroken en daarbij erg zijn best gedaan om het onomkeerbaar te maken.

    Het is nogal verwarrend allemaal, enerzijds duwt hij me met alle (verbale) geweld weg, anderzijds laat hij het gevoel achter dat wat hij nu doet tegengesteld is aan wat hij wil… (alsof hij zichzelf probeert te overtuigen dat dit beter is)

    Tegenstrijdig gedrag op zich is voor mij geen onbekend verschijnsel, echter dat hij nu zo stellig een eind aan onze relatie heeft gemaakt wel.

    Ik heb geen idee hoe serieus deze beslissing te nemen, daar hij onverminderd dubbele signalen af blijft geven.

    Mijn vraag is, wat is nu wijsheid in deze?

    Hem voorlopig in zijn ‘sop gaar laten koken’ (en evt. afwachten of hij ‘terugkomt’) of juist laten blijken dat ik er wel nog ben?

    Alvast bedankt voor het lezen en reageren.

    Ally

  • Collie

    Welkom op het prikbord Ally.

    tja… wijsheid, ik denk dat dat in iedere relatie net weer even een beetje anders is, maar wijsheid is in ieder geval níet, dat je meegaat in irrationele beslissingen en wispelturig gedrag.

    Het is in deze niet zozeer belangrijk wat jouw (ex?)vriend wil, het is voor jou belangrijk wat jíj wilt en kunt.

    Zo te lezen is hij deze keer nét over jouw grenzen heen gestapt zodat jij je nu min of meer onzeker voelt, dat kan nooit de bedoeling zijn.

    Ook discussies in deze met hem, lijken me weinig zinvol; hoe harder jij met hem in discussie gaat, hoe harder hij zijn beslissing lijkt te verdedigen, (althans, zo stel ik me zijn huidige houding een beetje voor; 't is invullen, ik weet het, verdient geen schoonheidsprijs)

    Als ik jou was, zou ik hem zeggen dat je deur voor hem open staat als hij weet wat hij wil en serieus met je verder wil (mits jij dat ook wil), maar dat je níet met je laat sollen.

    Sterkte!!!

  • Ally

    Hallo Collie,

    Bedankt voor je snelle reactie.

    Overigens sla je de spijker wel op z'n kop wat betreft het met hem in discussie gaan hierover…

    Het kan natuurlijk zo zijn dat het aan zijn kant echt over is, echter hij organiseert het steeds wel zo dat we elkaar nog zullen zien op niet al te lange termijn.

    En daarbij zegt hij het een, maar doet het ander - wat ik wel herken, maar dat was binnen de relatie. Vaak betrof het dan situaties waarin hij dacht dat ik hem afwees (wat overigens nooit het geval is geweest), gevolgd door ‘terug-win’ acties.

    Wat er nu plaatsvindt lijkt op ‘terug slaan’. Uit alles klinkt door dat hij mij verwijt wat hij zelf nu beweerd (projectie?) En dat is op zijn zachts gezegd nogal verwarrend en moeilijk te begrijpen.

    Ik vind hem nog steeds de moeite waard. Het is ook daarom dat ik me nu tot dit prikbord wend, om een betere visie te kunnen krijgen op waarin ik me nu bevind - en hoe ik het beste kan handelen zonder voorbij te gaan aan wat er bij hem speelt.

    Het is lastig om in te schatten hoe hier mee om te gaan; in contact blijven of afstand nemen (immers, geen contact kan opgevat worden als bevestiging dat ik niet meer om hem geef)

    Gaandeweg de relatie heb ik beetje bij beetje geleerd hoe hier mee om te gaan, maar het blijft zoeken naar de juiste omgang zonder (net wat jij aangeeft) mezelf hierin te verliezen.

    Ally

  • Collie

    “Het is lastig om in te schatten hoe hier mee om te gaan; in contact blijven of afstand nemen (immers, geen contact kan opgevat worden als bevestiging dat ik niet meer om hem geef) ”

    Met deze gedachte, ga je mee in bordergedrag.

    Je kunt jezelf beter niet druk maken over hoe HIJ dingen opvat; als je duidelijk bent, zegt waar het op staat; dat je van hem houdt en met hem verder wil, míts hij die keuze ook heel bewust durft te maken en dat hij van harte welkom is als hij écht weet wat hij wil, dan is er weinig ruimte meer over voor hoe dingen op te vatten.

    Alles wat hij dan nog in zn kop haalt, is puur voor zijn eigen verantwoordelijkheid.

    Mensen met borderline zijn niet gek, die weten vaak héél goed wat er feitelijk gezegd is.

    Alles wat er nog aan wordt toegevoegd, komt uit de koker van de mens met borderline zelf… en daar kun je beter níet in meegaan.

    Juist voor iemand met borderline, is het erg belangrijk dat de partner zijn grenzen niet laat passeren en duidelijkheid biedt…

  • Ally

    Collie, wederom bedankt voor je reactie.

    Het snijdt hout wat je zegt, ik heb er veel aan.

    De boodschap is helder, duidelijkheid én mijn eigen grenzen bewaken (en dat laatste wordt aan gewerkt ;-))

    Ally

  • sandra rombaut

    heyyy ally ik zit met het zelfde probleem

    mijn vriend heeft ook de relatie verbroken

    hij is bij iemand anders maar hij komt ook nog regelmatig thuis en dan heb ik ook dat gevoel wat jij heb

    hij blijft hier dan ook telkens slapen en hebben we sex

    neemt hij mij altijd stevig vast

    ik weet ooknietwat te doen moet ik wachten tot hijterug komt

    hij zegt dat ik hier buiten moet endan weer niet we hebben samen een dochtertje en tegen vrienden zegt hij alles komt goed

    als hij komt mag ik mijn emoties tonen of niet ik zie hem doodgraag en wilt hem terug maar ik weet niet hoe we zijn nu alnegen jaar samen en wilt hem echt nooit kwijt weet jij raad ?vele groetjes sandra

  • Collie

    Voor jou geldt precies hetzelfde als voor Ally, zolang je meegaat in de fratsen van je ex(?), zal hij daar gebruik van blijven maken, niks gemakkelijker dan een vriendinnetje waar je zonder verplichtingen onder de dekens kunt schuiven om even zo vrolijk weer te vertrekken.

    Stel je eigen grenzen en hou je daar aan, laat je niet gebruiken.

    Dan zal de tijd wel leren, of hij serieus voor je kiest of dat hij voor ‘het gemak’ wil gaan.

  • sandra rombaut

    hallo collie wat zijn de grenzen wat moet ik zeggen of doen

    hij komt hier elke week nog slapen alleen het weekend is hij weg we hebben een dochtertje samen en ziet haar papa dood graag

    ik moest hem een sms sturen dat ze hem miste hij antwoorde erop ik niet

    hij is ook beginnen drinken dat hij anders nooit deed

    moet ik hem gewoon laten doen of wat?

    HIJ ZEGT ALTIJD HET IS GEDAAN

    hij ging ons zelf het huis uit zetten maar er gebeurd niets

    en telkens zegt hij jij wilt dat het goed komt steek mij dan in de bak

    dan komt alles goed

    ik ben de persoon die hem graag ziet die ander gebruik hem gewoon om uit te gaan

    we zijn al negen jaar samen zijn langste relatie ooit

    en plots is alles gedaan?

    MOET IK DAT ACCEPTEREN OF NIET

    HIJ NEEMT MIJ NOG VAST EN AL EN SEX HEBBEN WE OOK

    EN HIJ ZEGT SOMS JE ZIET ER GOED UIT

    VORIGE KEER WOU HIJ HET AL GEDAAN MAKEN MET DIE ANDER ZE BELIEGT EN BEDRIEGT HEM TELKENS

    MAAR TELKENS GAAT HIJ WEER

    EN ZEGT TEGEN MIJ IK WEET NIET WAT MIJ AAN TREK IN HAAR

    KAN HET EEN FASE ZIJNWAAR HIJ DOOR MOET

    EN DAT HIJ WACHT WANNEER IK VERTREKT EN TERUG KOMT

    DAS AL EEN PAAR KEER GEBEURD DAT IK WEG GING MAAR HIJ KWAM TEKENS TERUG ACHTER MIJ

    ZOU DIT OOK HET ZELFDE KUNNEN ZIJNDAT HIJ WERKELIJK MOET IN ZIEN DAT IK ECHT VAN HEM HOU,

    kan je mij of iemand mij raad geven

    ik kan hem niet in de steek laten

    hij is zijn iegen put aan het graven

    hij betaalt ook zijnrekeningen niet meer en haalt heel veel geld af

    vroeger was hij de eerste om zijn rekeningen te betalen en nu niets meer

    hij gaat ook naar een assitent die aan gegeven is van het gerecht maar blijkbaar help die hem ook niet veel

    en het ergste is ikweet niet wat hij daar allemaal verteld

    help mij zodat ik hem kan helpen laatst zei hij je zou mij wel eens vinden op de zolder

    hij heeft al jaren geleden een zelfmoord poging gedaan maar toen waren wij nog niet samen

  • Collie

    Jij bent de enige die weet wat jouw grenzen zijn.

    Als jij het prima vindt om als ‘reserverelatie’ gebruikt te worden, dan is er niks mis met de hele situatie.

    Maar als jij er moeite mee hebt, het jou pijn doet, dat hij je telkens inwisselt en weer terugkomt, dan is dat jouw grens en er is er maar 1 die dat kan doen laten stoppen; jij zelf.

    Alle dreigementen en vergooien van zn maatschappelijke zekerheden ten spijt; dat zijn zijn eigen verantwoordelijkheden, niet de jouwe, als hij zijn leven wil vergooien zou je dat aan hemzelf over kunnen laten en daar niet aan meewerken.

    Natuurlijk dient er een goede bezoekregeling te komen voor jullie kind, maar die hoeft beslist niet tussen jouw lakens te beëindigen; je zou een bescherming voor jezelf in kunnen bouwen door eens in de week met hem af te spreken, ergens anders dan in jouw huis… een speeltuin, een kinderboerderij, duizend plekken te bedenken waar je níet met hem tussen de lakens zult eindigen.

    Je helpt hem het allerbeste, door niet meer mee te werken aan zijn negatieve gedrag, je niet te laten gebruiken.

    Zolang je dat wel doet, is het voor hem alleen maar gemakkelijk, hij schuift heus wel ergens tussen de dekens, leeft er op los, en komt ermee weg omdat er liefdevolle handen zijn die hem, met gevaar voor eigen leven, wel op zullen vangen.

    Laat hem maar gewoon op zijn bek gaan als hij zo nodig moet springen, vaak is dát dan het moment dat iemand wél serieus inziet dat hij een probleem heeft.

  • SANDRA ROMBAUT

    wat moet ik doen wachten tot hij terug komt ik ben zeker dat hij mij nog graag ziet

    maar dat hij mij telkens weer wilt testen als ik niets zeg over haar gaat het erg goed iegenlijk

    dus wat moet ik doen hem laten doen en niks zeggen zodat hij wel terug komt