uitgemaakt vanwege borderline???

  • Jeroen

    Hallo,

    Denk dat het een vrij lang verhaal gaat worden omdat er in een korte tijd veel gebeurt is, maar probeer het zo goed mogelijk samen te vatten zodat het allemaal duidelijk verwoord is.

    Het is alweer 8 weken geleden, maar nog steeds zit het me enorm dwars. Het leek ontzettend goed te gaan maar ineens, uit het niets gooide ze de handdoek in de ring en vertelde ze me dat we er beter een punt achter konden zetten.

    Ik snapte er niets van. Toen ik (30 jaar) haar (28 jaar) net leerde kennen vertelde ze me dat ze medicijnen slikt. Genaamd: citalopram 20 mg. Ze vertelde me dat ze deze innam omdat haar lichaan het stofje serotonine niet aanmaakte. Ik heb het nagezocht en dit schijnt inderdaad mogelijk te zijn. Tevens vertelde ze me dat ze ooit een depressie heeft gehad die behoorlijk heftig geweest schijnt te zijn. Hierna ben ik me af gaan vragen of het misschien toch ook hier mee te maken had dat ze die pillen slikt, maar hier is geen duidelijkheid over.

    Toen ik haar net leerde kennen heeft ze er na 3 weken voor de eerste keer een punt achter gezet. De reden was dat ze dacht dat het allemaal te snel ging en dat wou ze niet. Het is een meisje dat ontzettend druk is met van alles en nog wat. De ma, di en wo zijn al volgepland. Donderdag wil ze graag voor zichzelf houden en in haar werk moet alles goed gaan. Ze maakt muziek en ook hierin moet alles vlekkeloos verlopen. Een week later belde ze me op, we hebben gepraat en de conclussie was dat ze bindingsangst had. We besloten het een nieuwe kans te geven hierna ben ik me gaan verdiepen in het bindingsangst gebeuren en heb gekeken wat ik nou precies moest en kon doen om ervoor te zorgen dat er niet teveel druk op de ketel kwam te staan en ik had het idee dat dit me behoorlijk goed afging.

    Ze vertelde me hierna elke keer dat ze me zo leuk vind, dat ze zo zuinig op me zou zijn, dat ze zo blij met me was en dat ze zo blij was dat het nu zo goed tussen ons ging. Voor mij dus allerlei aanwijzingen om te denken dat het allemaal koek en ei was. Ze was zelfs al bezig met het “fantaseren” van een eventuele toekomst, wat voor mij toch ook wel vrij snel ging en waar ik me een beetje oppervlakkig in hield.

    Maar goed. Ze vond het vervelend dat ik niet zo heel erg gezond at, dat ik het heerlijk vond om gewoon een avond thuis ben om lekker een keer niets te doen en het feit dat ik rookte stond haar ook niet echt aan. We hadden het hier al over gehad en heb gezegd dat ik ooit wel een keer van plan was om te stoppen, maar dat ik het het idee had dat ze me wilde veranderen. Ik heb gezegd dat ik vond dat we elkaar moesten respecteren voor wat we waren en in de loop der jaren hadden opgebouwd

    Na 2 maand, zomaar ineens kwam ze (nadat ze me ‘s middags nog een mailtje had gestuurd met de mededeling dat ze me mistte) bij me langs en vertelde ze me dat ze er een punt achter wou zetten omdat ze eraan twijfelde of ik haar wel gelukkig kon maken. Dat terwijl ze 3 dagen daarvoor nog zei dat het zo perfect tussen ons ging. Ik snapte er geen fluit van, heb haar proberen te overtuigen maar dat werd hem niet. Het scheen goed het maar te gaan, want blijkbaar zijn sommige mensen in staat om een knopje om te zetten en te doen alsof er niets gebeurt is (Ik ben hier overigens niet zo’n ster in). Een week later heb ik haar een enorme mail gestuurd om aan te geven waarom ik er niets van snapte, wat er de afgelopen maanden gebeurt is en waarom ik dus niet snap waarom ze dit gevoel ineens had (Het leek echt zo te zijn alsof het : Ik ben niet meer verliefd zomaar uit de lucht kwam vallen). Ze gaf hier een reactie op die luidde: Krijg de tranen in mijn ogen, weet niet wat ik erop moet zeggen, sterkte.

    Nou, dit was dus een reactie waar ik niet echt op zat te wachten, die ik niet verwacht had en vond het maar erg kort door de bocht. Tevens heb ik er een heel stuk over haar bindingsangst in gezet waar ik geen reactie op kreeg. De volgende dag belde ze me op, en ik zei dat ik er eigenlijk wel klaar mee was omdat dat hele bindingsangst gebeuren toch al een probleem was waar dit het gevolg op zou kunnen zijn. Vervolgens vertelde ze me dat het toch echt geen bindingsangst was, maar dat haar gevoelens niet sterk genoeg waren en dat de klik er gewoon niet was. Waarop ik de vraag stelde waarom je zo lang zo leuk kunt doen en zulke leuke en lieve dingen kunt zeggen terwijl je gevoel helemaal niet goed is/was. Hierop antwoorde dat ze zichzelf probeerde te vertellen dat het allemaal wel goed zijn met de hoop dat haar gevoel dan zou gaan veranderen. Tevens hadden haar vriendinnen gezegd dat ze het een kans moest geven.

    Ik was er echt kapot van en dat wist ze, maar een week later besloot ze toch om bij me langs te komen. (wat ik overigens niet wist) Ik schrok me kapot. Ze pakte me vast, begon te huilen en de volgende dag vertelde ze me dat ze het zo fijn bij me vond en dat mijn beschermende armen om haar heen zo'n fijn gevoel gaven. Hierna had ik wel weer een bepaalde hoop en was er van overtuigd dat het wel weer goed zou komen. Ze zou de dag erna op wintersport gaan. Ik belde haar nog even op om te vertellen dat ik haar een fijne vakantie wenste. Ik weet niet meer hoe het kwam maar op een gegeven moment zei ze dat ze tot nu toe nog elk jaar gescoord had tijdens haar wintersport vakanties. Ze wist niet of ze er aan toe was en of ze het wel wilde, maar ja… je wist maar nooit. Nou, natuurlijk was dit een opmerking waar ik totaal niet op zat te wachten en waar ik 4 dagen kapot van ben geweest. Vroeg haar hoe het ging en wat ze voelde (4 dagen daarna) maar toch had ze het gevoel wel de juiste keuze gemaakt te hebben dus onze relatie was nog steeds ten einde.

    Na terugkomst besloten om even geen contact meer te hebben. Nog steeds kon ik het niet helemaal accepteren en heb haar een mail gestuurd waarin ik uitgelegd heb dat ik het idee had dat het met iets anders te maken had. Ze heeft me een aantal dingen gezegd tijdens onze relatie waaraan ik vond dat ik kon herleiden dat het niet zozeer met haar gevoel te maken had maar met een angst. Ik vroeg haar om, als het hier eventueel mee te maken zou hebben, nog eens heel goed na te denken over haar besluit er een punt achter te zetten. Ik heb vervolgens de punten waarom ik dacht dat het met iets anders te maken had voor haar op een rijtje gezet, en dat waren:

    1. Haar broer heeft hetzelfde probleem gehad en ze wou er niet met hem over praten omdat hij denkt dat het met zijn ouders te maken heeft en hier wil zij niet meer geconfronteerd worden.

    2. Ik ben al de 4e kerel waar dit bij gebeurt (alleen heeft ze het met mij iets langer volgehouden dan met die andere 3)

    3. Als ze een eng boek leest moet ze ongeveer 3 weken lang met het licht aan slapen omdat ze bang is dat er iemand in haar huis is.

    4. Ze heeft een depressie gehad en is er een kans op een terugval. Ze heeft al aangegeven dat ze hier bang voor was.

    5. Ze stond 2 weken nadat ze het afkapte bij me voor de deur en vertelde vervolgens hoe fijn dat was.

    6. Ze vertelde de dag voordat ze het afkapte dat ze af en toe zou willen weer onder de hoede van haar ouders te zijn zodat ze zich nergens zorgen over hoefde te maken en geen besluiten meer hoefde te nemen.

    3 dagen na dit mailtje kreeg ik een reactie die luidde: Vind het heel vervelend om het zo te moeten zeggen, maar zoals jij het ziet zie ik het niet, voor mij is het over. Je kunt me nu beter met rust laten.

    Nou, niet echt een hoopvolle reactie. Sterker nog. Ze was (uit haar reactie te lezen, zonder aanhef of afsluiting) zeer geirriteerd en boos. Wat op mij overkomt als: Ik heb een punt bereikt, maar hier wil ze niet aan toe geven.

    (Ze heeft overigens later gezegd dat ze niet boos was, maar dat haar reacties zo kort waren omdat ze niet wou dat ik uit elke zin die ze typte weer energie zou halen om te denken dat er iets kon ontstaan. Hier heeft ze natuurlijk wel een punt, maar ze had iets uitgebreider en enthousiaster kunnen reageren lijkt me) Blijf erbij dat ze gewoon boos was maar dit niet toe wil geven)

    Vervolgens een week niet gesproken en zie ineens op haar hyves dat ze een filmpje op haar hyves zet die te maken heeft met een gozer die vanaf het begin al een “vreemd” punt in onze relatie had.(Er waren voordat ze mij leerde kennen gevoelens, het is afgekapt, hij heeft een vriendin en woont samen maar zo nu en dan hebben ze nog een enkel contact.. MAAR… Er was verder niets, waar ik haar op haar woord op geloofde, maar toch was het vreemd) Ik heb haar daar op aangesproken maar ze vond dat ik mij daar niet mee mocht bemoeien, dat het HAAR hyves was. Vervolgens heeft ze me van haar hyves afgelikkerd.

    Nou ja…. Het is natuurlijk maar hyves, en het is maar een filmpje maar als je een klein beetje fatsoen in je donder hebt doe je dit niet omdat je neem ik aan weet dat dit steekt.

    Hier heb ik haar afgelopen maandag ook een mail over gestuurd. Dat ik zeer gekwetst, teleurgesteld was en dat ik vond dat ze dit niet kon maken. Ongeacht het haar hyves was of niet en dat ik er meer dan klaar mee was. Ik was echt boos.

    Vervolgens dacht ik dat ze me een mailtje zou sturen met de mededeling dat ze het allemaal wel prima vond, maar ze belde me op. Dit had ik natuurlijk niet verwacht. Vervolgens hebben we een half uur lopen bekvechten waarin ik uitlegde dat ik het allemaal maar een zeer warrig verhaal vond, dat ik mijn uiterste best heb gedaan om haar zoveel mogelijk in haar (bindingsanst, wat het in eerste instantie bleek te zijn tegemoet te komen) en dat ik me echt afgedankt voel met als gevolg dat ik een trap na kreeg. Nou, ze had niet in de gaten dat het filmpje op haar hyves zo'n impact had, bood haar verontschuldigingen aan en het gesprek verliep verder wel redelijk goed en ze deed haar uiterste best om de vuile lucht tussen ons te klaren.

    Gisteren mailde ze me om te vragen of ze deze week even langs kon komen om haar spullen op te halen. Heb gezegd dat ik het verstandig vond om hier nog even mee te wachten. Vervolgens vroeg ze me of ik nog boos was waarop ik reageerde dat ik nooit boos op haar ben geweest, maar wel erg gekwetst en dat ik nog steeds een zwak voor haar had. Nou, dit vond ze erg lief.

    Ik weet het. Het is een enorm lang verhaal, maar het punt is het volgende:

    Hoe kan iemand zulke tegenstrijdige dingen doen.

    Zeggen dat het goed tussen ons gaat terwijl ze eigenlijk in haar gevoel heel iets anders denkt (ZEGT ZE???????)

    Maar toch straalde ze 100% verliefdheid uit. Ik kan niet doen alsof ik verliefd ben terwijl mijn gevoel heel iets anders zegt.

    Ik heb echt het idee dat er iets aan de hand. Ze wil er verder niets over kwijt, zegt dat het echt met haar gevoel te maken heeft en dat ze gewoon niet meer verliefd is, maar op de 1 of andere manier kan of wil ik dit niet geloven.

    (Waarom kom je 2 weken nadat je het afkapt bij iemand langs en begint vervolgens te huilen en zeg je dat je het zo fijn vond als je geen gevoelens meer voor diegene hebt en de “klik is er niet”) Ik heb echt het idee dat er iets met haar aan de hand is, waar ze absoluut niet mee geconfronteerd wil worden.

    Kan iemand mij vertellen of het bovenstaande verhaal enige kenmerken met borderline heeft of dat het iets anders te maken kan hebben?????

    En zo ja….. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze me hierover wat meer verteld. Zijn de mensen met deze symptonen te doorbreken of blijven ze die knop alsmaar omzetten om maar niet stil te hoeven staan bij de dingen zoals ze werkelijk gaan??

    Ik geef nog enorm veel om haar. Denk niet dat het verstandig is om (stel dat ik haar kan doorbreken) een nieuwe relatie aan te gaan, maar wil haar wel enorm graag helpen. Ondanks ik weet dat de kans dat ik van een koude kermis thuiskom zeer zeker aanwezig is.

    Jeetje, wat een verhaal he?? hahaha

    Ik weet het. Maar om een volledig beeld is het toch handig om alle details te melden?? ;)

    gr,

    Jeroen

  • Esther

    Hoi Jeroen,

    Wat me erg opvalt in jouw verhaal is de tegenstrijdigheid in het gedrag van jouw ex-vriendin. Een herkenbaar borderline symptoom. Mensen kunnen A zeggen en B doen. Zonder blikken of blozen, zonder enig moeite een relatie verbreken en weer een ander aangaan, in de slachtofferrol kruipen.

    Kun je haar bereiken door hierover te gaan praten? Ik denk zelf van niet als zij hier niet aan toe is. Zezal blijven aantrekken en afstoten om te kijken hoelang jij bij haar blijft?! Ze test je als het ware uit.

    Mijn ervaring is dat mensen met borderline een gigantisch masker hebben …

    Je grenzen aangeven, haar d''r spullen laten ophalen en haar even met rust laten, hoe moeilijk ook.

    Ik heb zelf veel relaties gehad, impulsief, … had nooit rust, mijn dagen waren vol zodat ik maar niet met mezelf bezig hoefde te zijn. Na jarenlange therapie ben ik waar ik zijn wil. Dat is een langdurige investering geweest.

    Ik wil je niet de moed ontnemen of andere mensen kwetsen. Ik reageer op je verhaal uit eigen ervaring.

    Sterkte!

    Groetjes Esther

  • Jeroen

    Hoi Esther,

    Bedankt voor je reactie.

    Ze mailde gisteren of ze van de week even langs kon komen voor haar spullen. Heb haar verteld dat me dat nog niet echt verstandig leek. Niet zozeer voor haar, maar meer voor mij omdat ik niet weet hoe ik hierop reageer.

    Ik vraag me echt af of er wel iets aan de hand is, maar het probleem van mij is dat ik gewoon niet wil geloven dat het “ineens door het gevoel komt wat er niet meer is”. Net zoals jij zegt: Het A zeggen en B doen… Dat trek ik erg slecht..

    Is borderline iets wat veel door mensen ontkent wordt??? Of waarmee mensen zich absoluut niet mee willen confronteren???

    Heb namelijk het idee dat ze er zelf van overtuigd is dat er niets aan de hand is..??

    Gr,

    Jeroen

  • Itheka

    Hallo Jeroen, Of je (ex)vriendin nou wel of niet aan borderline lijdt doet hier niet zoveel toe. Ze is een erg wispelturig type en wat doet het ertoe wat de oorzaak is?

    Als ik jou was zou ik haar spullen klaarzetten en tegen haar zeggen dat ze de boel kan komen ophalen. En dan moet je haar uit je hoofd zetten. Verliefdheid gaat echt wel over. Je zou met deze vrouw nooit gelukkig kunnen worden.

    Nogmaals, dit heeft niets met borderline te maken.

    Jacqueline

  • Esther

    Jeroen Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi Esther,

    >

    > Bedankt voor je reactie.

    > Ze mailde gisteren of ze van de week even langs

    > kon komen voor haar spullen. Heb haar verteld dat

    > me dat nog niet echt verstandig leek. Niet zozeer

    > voor haar, maar meer voor mij omdat ik niet weet

    > hoe ik hierop reageer.

    > Ik vraag me echt af of er wel iets aan de hand is,

    > maar het probleem van mij is dat ik gewoon niet

    > wil geloven dat het "ineens door het gevoel komt

    > wat er niet meer is". Net zoals jij zegt: Het A

    > zeggen en B doen… Dat trek ik erg slecht..

    >

    > Is borderline iets wat veel door mensen ontkent

    > wordt??? Of waarmee mensen zich absoluut niet mee

    > willen confronteren???

    >

    > Heb namelijk het idee dat ze er zelf van overtuigd

    > is dat er niets aan de hand is..??

    >

    > Gr,

    >

    > Jeroen

    Ontkenning kan heel lang duren … Ik heb zelf heel erg lang in een slachtoferrol gezeten totdat iemand me het glas hard voor de voeten gooide. Het was een coach waar ik al lang kwam, van hem kon ik dit hebben en heb ik in gezien dat ik inderdaad stelselmatig de zielepiet uit hing.

    Borderline is ook een stigmatisering waar je uiteraard niet mee geconfronteerd wilt worden. Mijn ervaring is dat er verschillende gradaties van borderline zijn.

    Als iemand denkt iets te mankeren dan zal hij of zij dit eerst zelf moeten erkennen anders kun je praten en doen tot je een ons weegt, het zal niet aankomen.

    Sterkte!

    Groetjes Esther

  • Esther

    jacqueline31 Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo Jeroen, Of je (ex)vriendin nou wel of niet

    > aan borderline lijdt doet hier niet zoveel toe. Ze

    > is een erg wispelturig type en wat doet het ertoe

    > wat de oorzaak is?

    > Als ik jou was zou ik haar spullen klaarzetten en

    > tegen haar zeggen dat ze de boel kan komen

    > ophalen. En dan moet je haar uit je hoofd zetten.

    > Verliefdheid gaat echt wel over. Je zou met deze

    > vrouw nooit gelukkig kunnen worden.

    > Nogmaals, dit heeft niets met borderline te

    > maken.

    > Jacqueline

    Het is een van de symptomen Jacqueline … zwart / wit denken … impulsief gedrag … stemmingswisselingen. Jeroen omschrijft meer kenmerken wat kan duiden op borderline. Dat hoeft niet gelijk in de meest ernstige maten te zijn. Ik heb mezelf ook nooit gesneden of suicidaal geweest maar als dit soort kenmerken waren wel degelijk borderline wat weer heel veel verklaarde. Ik heb uitgebreid getest in een kliniek.

  • jeroen

    Hahaha, bedankt.

    Dat vermoeden had ik al! ;)

  • Itheka

    Maar ik heb nergens gelezen dat de vriendin van Jeroen de diagnose borderline heeft gekregen.

    En de dingen die hij schrijft kan ook iemand zonder borderline doen.

    Wispelturigheid is niet een eigenschap die alleen bij borderline voorkomt.

    Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn leven niet zoveel mensen met borderline ben tegengekomen. Eigenlijk maar twee, waarvan ik er één heel goed heb gekend.

  • Collie

    Welkom Jeroen, op dit prikbord.

    MOCHT dit werkelijk het gevolg van borderline zijn… dan zou zomaar kunnen, maar het zouden even zovele andere psychiatrische stoornissen kunnen zijn EN het kan ook nog ‘gewoon een naar karakter’ zijn.

    Maar, ervan uitgaande dat het borderline is (aanname dus), dan is dat gedrag vrij gemakkelijk te verklaren:

    Borderline ontstaat in 99 van de 100 gevallen vanwege een gekneusde hechting met mensen in de kinder- of puberteit.

    Als je in die jaren niet geleerd hebt wat ‘houden van’ betekent, simpelweg omdat jou dat nooit is overkomen, omdat je alleen liefde kreeg onder bepaalde voorwaarden, dan is het niet zo gek om te bedenken dat dingen waarvan je niet weet wat het is, het onmogelijk wordt om dat ook te geven.

    De eerste, heftige verliefdheid wordt wel ervaren, maar zodra die over is, weten veel mensen met borderline niet dat, wat er over is, met liefde te maken kan hebben…

    Dit is niet de ‘slachtofferrol’ waar veel mensen met borderline in zitten, dat is een symptoom dat bij lang niet alle mensen met borderline naar boven komt; veel mensen met borderline denken juist dat álles hun schuld is, ook als daar helemaal geen sprake van is.

    Het is ook niet de ‘schuld’ neerleggen bij je opvoeding; je kunt prima ouders hebben gehad en toch te maken hebben gekregen met misbruik of uitsluiting…

    Overigens valt eea prima te herstellen, maar daarvoor zal iemand met een psychiatrisch probleem dat eerst zelf moeten onderkennen, en vervolgens een vaak jarenlange therapie moeten doorlopen…

    Wat jij hebt meegemaakt is ontzettend naar en kán op borderline wijzen, maar dat hoeft niet per se het geval te zijn… een andere kant van de medaille is, dat veel mensen met borderline zó kunnen claimen, dat jij, als onderwerp van hun ‘liefde’ (lees: afhankelijkheid) dat je moeite krijgt met ademhalen.

    Een heel ander symptoom, over het algemeen veroorzaakt door hetzelfde afwijkende gedrag.

  • jeroen

    Hallo mensen,

    Er is inderdaad geen deskundig iemand geweest die bepaald heeft dat er inderdaad sprake is van borderline.

    Alleen…. Er zijn mensen geweest die me verteld hebben dat het dit wel eens zou kunnen zijn, en vandaar ook mijn vraag of dit het eventueel kan zijn. Wie kan mij nou beter vertellen dat er bepaalde kenmerken toch wel heel erg in de buurt komen dan de echte kenners of mensen die hierzelf mee te maken hebben/hebben gehad??

    Het gehad hebben van een depressie, het a zeggen en b doen, het impulsief zijn met veel dingen…..

    Ik zeg ook niet dat hier sprake van is, maar vraag of hier eventuele herkenbare profielen zijn.

    Gr,

    Jeroen