relatie met een borderlinepatiente

  • Itheka

    Een neef van mij heeft al een paar jaar een relatie met een meisje bij wie onlangs borderline is geconstateerd. Ze kan vaak heel lief zijn, maar plotseling draait ze soms om als een blad aan een boom. Ze verwijt haar vriend dan allerlei dingen, waarvan hij weet dat ze die zelf verkeerd heeft gedaan. Ze beschuldigt hem zelfs van vreemdgaan, terwijl hij de trouwste man is die ik ooit ben tegengekomen. Ook vertelt ze tegen anderen allerlei lelijke dingen over hem Zijn ouders hebben hem aangeraden de relatie te verbreken. Zij (en ieder die hem kent) zien hem kapot gaan. Maar omdat hij zo trouw is wil hij haar, juist ook omdat ze ziek is niet in de steek laten. Hij hoopt op beterschap. Of er nog sprake is van liefde weet ik niet. Hij laat zich er niet over uit.

    Natuurlijk vinden wij het ook erg voor haar, ze kan er tenslotte ook niets aan doen dat ze die ziekte heeft. Is het mogelijk dat ze beter wordt? Of is borderline ongeneeslijk?

    Ze willen graag kinderen, maar ze durven er niet aan te beginnen. Bij het meisje in de familie zijn meerdere personen met borderline. Is het erfelijk of is dat toeval?

  • Collie

    Welkom op het prikbord Somane, goed dat je jezelf wat dieper in haar stoornis wil verdiepen!

    Borderline is een stoornis met vele gezichtjes.

    Sommigen hebben enkel ten tijde van grote stress last van de symptomen, weten dat van zichzelf en accepteren hun eigen borderfratsen, zoals ik ze vaak pleeg te noemen, ook niet.

    Deze mensen zijn met behulp van de juiste therapie, en voor hen is dat vaak de vers-training of een cognitieve gedragstherapie, heel goed te helpen.

    Anderen zijn vaak zó wanhopig, hebben vaak zó'n slecht zelfbeeld, dat ze op momenten alleen nog om zich heen kunnen schoppen en, min of meer onbewust, hun omgeving met woorden of daden, net zo hard willen kwetsen, als ze zichzelf gekwetst voelen door het leven, vaak bedoeld als (zeer onhandige) noodkreet: “begrijp dan onderhand eens hoe ik me voel”.

    Daar is vaak een veel intensievere therapie voor nodige, deeltijdbehandeling of zelfs volledige opname, een therapie, vaak onderbouwd met medicatie.

    Je begrijpt denk ik wel, dat met de eerste ietwat gemakkelijker te leven is, als met de tweede.

    Het is zaak, dat degene die samenleeft met iemand met een borderline persoonlijkheidsstoornis, vooral héél goed aan zichzelf blijft denken; houd je eigen vrienden, je eigen hobbies, je eigen bezigheden, zonder je te laten ‘chanteren’ dat die vrienden, hobbies en bezigheden niet zouden deugen, daar moet je echt op je strepen gaan staan. (mits die vrienden écht niet deugen natuurlijk, maar daar ga ik even niet vanuit)

    Pas als degene met een borderline persoonlijkheidsstoornis inziet dat er iets mankeert aan zijn gedrag en de wens om daar iets aan te veranderen aanwezig is, kan die persoon pas écht geholpen worden; door goede psychologen die kennis hebben van persoonlijkheidsproblematiek; leken kunnen iemand met borderline écht niet in hun eentje, zonder deskundige kennis, helpen.

    Wel kan het héél goed helpen, wanneer de omgeving iemand die de moed heeft om in therapie te gaan, ook te ondersteunen.

    “Natuurlijk vinden wij het ook erg voor haar, ze kan er tenslotte ook niets aan doen dat ze die ziekte heeft”

    Dit is heel nobel gedacht, inderdaad, ze kan er zelf niets aan doen, dat ze deze stoornis heeft, maar ze kan er wel iets aan doen dat ze deze stoornis houdt, en ook als je deze stoornis hebt, ben je nog altijd verantwoordelijk voor je eigen gedrag naar de rest van de wereld toe.

    Iemand met borderline heeft dan wel een persoonlijkheidsstoornis, maar over het algemeen zijn ze bepaald niet gestoord; ze weten heel goed, wat hun gedrag teweeg kan brengen bij hun geliefde.

    Vaak overheerst de spijt dan ook heel erg, na zo'n bui… er zat even geen rem meer op de emoties…

    Maar die rem, is beslist nog aan te leren…

    Zelf ben ik van het type dat vooral gedurende grote stress goed op moet passen dat ik niet ‘uitflip’, ik heb op 42-jarige leeftijd ook geleerd om de signalen te herkennen en de rem er op leren gooien… en inmiddels is dat een tweede natuur geworden.

    Waarom niet eerder, zou je zeggen???

    In mijn tijd, bestond deze diagnose niet eens… en psychologische hulp was nauwelijks aan de orde… tot mn 40e, ben ik dan ook voornamelijk ‘alleen’ door het leven gegaan, met een zoon, omdat het té moeilijk was om iemand dichtbij me te laten komen en te laten blijven…

    Behalve mijn zoon dan… naar hem toe, heb ik nooit last gehad van borderfratsen; hij was dan ook de enige die hoogst verbaasd was, toen ik die diagnose kreeg.

    Mocht je vragen hebben… blijf vooral doorvragen!!! Ik, en ik hoop ook de andere prikkers, zullen proberen ze naar eer en geweten te beantwoorden. ;)

    Sterkte!!!

  • Itheka

    Colly, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

    Ten eerste, jij noemt borderline een stoornis, ik dacht dat het een ziekte was. Maar ik neem direct aan dat jij het beter weet, dus ik zal het in het vervolg ook hebben over borderlinestoornis!

    In het geval waar ik over schreef is nog maar kort bekend dat het om borderline gaat, dus hoe één en ander zich gaat ontwikkelen moeten we afwachten. Het is wel zo dat er in het verleden natuurlijk wel aanwijzingen waren dat er iets niet klopte, maar dat werd altijd afgedaan als “ik heb een rotdag, omdat… vul zelf maar in” .

    Nu er een diagnose is gesteld, ziet alles er heel anders uit. Maar ik krijg wel de indruk dat de partner alles wil proberen om zijn vriendin te ondersteunen. Ook de rest van de familie en alle vrienden die nu weten wat er aan de hand is zullen haar niet laten vallen! Eigenlijk is er opluchting bij iedereen dat er nu klaarheid is. Eerst vroeg men zich af wat er toch aan de hand was met haar.

    'Nogmaals bedankt voor je antwoord!.

    Somame

  • Collie

    In principe is het niet ‘verkeerd’ om het begrip ‘ziekte’ te gebruiken maar voor dit soort psychiatrische aandoeningen gaat de voorkeur vaak uit naar ‘stoornis’.

    Dit, omdat er bij een (psychiatrische) ziekte vaak een objectief aantoonbare afwijking is, denk aan alzheimer oid, in een scan zul je de ‘ziekte’ duidelijk zien zitten.

    Borderline is niet zo objectief aantoonbaar, vaak geven de diverse psychiaters of daartoe bevoegde psychologen stuk voor stuk een andere diagnose aan 1 en dezelfde persoon; persoonlijkheidsstoornissen zijn een soort van ‘interpretatie’ door een beoordelend arts waarbij niet iedere arts met dezelfde diagnose hoeft te komen over 1 en dezelfde persoon.

  • Collie

    Bij het meisje in de familie zijn meerdere personen met borderline. Is het erfelijk of is dat toeval?

    Ik zie dat ik deze vraag onbeantwoord heb gelaten.

    Net als bij veel andere psychiatrische aandoeningen, is de aanleg voor borderline vaak aangeboren.

    Dit alleen echter, is niet genoeg om ook borderline te ontwikkelen.

    Vaak zijn er meerdere omgevings- of opvoedingsfactoren die een rol spelen bij ontwikkeling van de in aanleg aanwezige borderline persoonlijkheidsstoornis nodig.

    Veel mensen met borderline hebben een geschiedenis waar misbruik, verkrachting of mishandeling (psychisch of fysiek) voorkomt…

    Maar ik ken ook mensen met borderline die zéér liefdevolle ouders hebben, maar waar 1 van de ouders langdurig ernstig ziek is geweest gedurende de eerste 10 jaren van het leven van hun kinderen en daardoor vaak niet in staat waren 100% aanwezig te zijn voor hun kinderen (denk bv aan borstkanker van een moeder met kinders van 2 en 4)

    Deze mensen hebben dan hun eigen (schijn)veiligheid gecreeerd, als kleuter, schoolkind of puber, ze beschermen zichzelf tegen de (boze) buitenwereld door hard om zich heen te schoppen en kunnen (nog) niet beter, of er is geen ruimte geweest om zich te leren hechten, waardoor langdurige relaties moeilijk te onderhouden zijn.

    Vaak is het zelfbeeld erg laag; ‘ik verdien het om misbruikt, vernederd, mishandeld te worden en als een ander daar niet mee begint, dan zal ik mezelf alvast zó gedragen, dat de ware aard van ’de ander' wel naar boven zal komen dmv de eerste mep'

    Of een andere, veel voorkomende gedachte: ‘ik verbreek de relatie zelf alvast (of ik gedraag me zo, dat ik de ander daartoe uitdaag), dan wordt het verdriet me bespaard wanneer hij daar zelf voor kiest’.

  • Collie

    Aanvullingen van andere (ervarings)deskundigen zijn natuurlijk van harte welkom… ;)

  • barbie22

    kheb hier niks aan toe te voegen Collie, je hebt het weer prachtig verwoord haha

    xxx

  • Rolf Eillert

    Hoi ik ben Rolf,

    Ik ben 32 jaar en sinds 4 jaar ook een gediagnostiseerdt borderliner. Ik weet dus precies waar je het over hebt als ik dit lees. Ik ben gescheiden en heb een dochter van net 5 jaar waar ik al vier jaar voor strijd. Ik ben niet van plan om te zeggen wat jij en de besproken perswonen in je verhaal al dan niet moeten doen al wil ik dat wel heel graag. ik maak eer dus een advies van. Er staan geen leeftijden in je verhaal vermeld, maar een gegeven is dat de heftigheid van de gevoelens, buien etc. afzwakken. Ik ben nu 32 jaar en een hele hoop therapie en VERS- training ouder en vond dat gegeven altijd enorme boelsjit maar het is blijkbaar, uit ervaring dus, wel waar. Heb je op het moment nix aan en dat begrijp ik. Hierboven schrijf ik over het woord VERS- training. Nadat ik gediagnostiseerd was werd ik voor het eerst geconfronteerd met deze term. Het bleek een training in een groep van max. 10 personen te zijn. Ik lachte en zei dat ik dat hippiegedoe vond. Dar soort opmerkingen was men bekend mee en ze zeiden dat ik er na een jaar a anderhalf er wel aan toe zou zijn. Na een enorme crisis en na crisisopvang kon ik er eindelijk aan beginnen. Na een half jaar goed afgesloten en ingestroomd in de VERS II training die ik nu een maand of drie volg met veel succes. De hevigheid van de buien verminderd, je leert te relativeren en dus omgaan met je emoties. Je leert bovendien een netwerk van helpende handjes op te bouwen en het makkelijker te maken er gebruik van te maken! In lekentaal, voor vier jaar terugf tot aan nu had ik 3 x de kans om niet meer op deze aardkloot te zijn, bloot te staan aan andere mensen en de enorm hevige reacties die ze veroorzaken en nu….. nu heb ik een vaste baan met zekerheid, mn schulden zijn weg, heb een vriendin en leef naa lange tijd weer. nu alleen de strijd voor mn dochter nog maar daar ben ik sterk genoeg voor. Misschien zou het een klein beetje helepen om de persoon in kweatie met borderline te wijzen op deze training en intussen de andere personen zeggen zo veel mogelijk informatie te lezen over deze stoornis. en hier lering uit te trekken en vooral zijn of haar eigen grenzen goed, durven, uit te spreken. Succes and may the force be with you!

  • Rolf Eillert

    Tis idd perfect beantwoord zoals jij het stelt. Tis verwoestend, maar voor de mensen die echt liefhebben, en geinteresserd zijn val er een heleboel te behalen. Moeilijke mensen, die borderliners maar absoluut zo, zo veerl sjarme zit er in.

  • jan

    Goedemiddag,

    ik heb een tijd een verhouding gehad met een vrouw welke ook dit soort symptomen had.

    In het begin ging het geweldig! We hadden veel lol en hielden erg van elkaar. Maar langzamerhand kwamen de ruzies….. Alle vrouwen om me heen duigde niet en mocht niet meer met vrouwen praten en deed ik dat wel was er ruzie. Elke ochtend moest ik haar bellen en elke avond en deed ik dat niet ( of ik vergat het) was er ruzie.

    De ruzies werden erger en erger en ze sloeg om als een blad van een boom. Dagen kon ze kwaad zijn om niets en gilde alles bij elkaar. Ze heeft zich 2 x van de trap af laten vallen waar ik de schuld van kreeg.

    Het drammen en schelden en de jaloezie werd steeds erger. Altijd in een slachtoffer rol zat ze. Geen contact met haar familie ( 6 zussen een broer en haar ouders).

    Als ik haar belde en ze nam niet op werd ik panische ……bang was ik voor haar dan omdat ik dacht dat ze boos was…..

    tja

    Weetje vorige week vertelde iemand me over borderline en koppelde dit aan mijn gewezen vrindin.

    Erg nieuw dit voor me en heb er veel verdriet van

    jan