borderline

  • Esther

    Hallo iedereen,

    ik wil graag iets weten over borderline. Kan iemand met borderline zich als volkomen normaal (dus zonder claimgedrag, omslag gedrag, etc.) gedragen gedurende een paar uur waarin vrienden op bezoek zijn? Als iemand dit kan, heeft hij/zij dan wel borderline…?

    Alvast bedankt voor de reacties,

    Esther

  • Collie

    Welkom op het prikbord Esther…

    Mensen met borderline kunnen zich zelfs wel dágen, weken, maanden en jaren volkomen ‘normaal’ gedragen, zoals jij het uitdrukt.

    Maar net als je denkt dat er totaal geen sprake meer is van borderline en de evt. geleerde vaardigheden wat minder bewust toegepast worden, kan het hele opgebouwde ‘zelfvertrouwen’ instorten en alle bordergedrag terugkeren.

    Mensen met borderline zijn niet gek, ze kunnen alleen moeizaam met emoties omgaan, vaak uiten die zich dan bepaald heftig.

    Maar in situaties waar de persoon met borderline zich af kan sluiten voor dingen die ongewenste emoties oproepen, is er niks wat iemand met borderline anders maakt dan ieder ander persoon.

    Voordat de bom barst, zijn er vaak hele verdedigingsstrategieën gehanteerd waar jij als omstander helemaal niks van merkt als je zo een persoon niet héél erg goed kent. En de meeste mensen met borderline laten zich niet zo goed kennen omdat hen dat veel te kwetsbaar maakt… (althans, dat wordt vaak onbewust gedacht)

  • Juspol

    Ja dat kan. Kenmerk. Speel toneel wanneer er anderen zijn. Vluchtgedrag. Realiteit omzeilen.

    bpdcentral.com prima informatie

    of op trimbos.nl

    of op moeilijkemensen.nl

  • yvonne

    hallo ik ben yvonne en ik heb borderline.

    mijn antwoord op de vraag is ja……

    voor mij wel tenminste.

    ik heb hier jarenlang op getraind.

    op het moment dat er visite komt kan ik heel makkelijk een masker dragen.

    groetjes yvonne

  • Collie

    Welkom op het prikbord Yvonne!

  • Poppy

    Ik gedraag me meestal lange tijd normaal. Maanden achtereen gaat het prima, tot de bom een keertje barst.

    Achteraf kan ik pas zien dat die ‘aanval’ eraan zat te komen, de symptomen vooraf zijn heel subtiel, maar ze zijn er wel.

    Denk aan zelfmedelijden, slachtoffergedrag, onrust, geïrriteerdheid. En dat verschilt van persoon tot persoon.

    Ik ben extra gevoelig als er veel druk op me staat, ik een periode heb met veel stressvolle afspraken enzo. Doordat ik dat weet, las ik rustmomenten in, en dan gaat het prima.

    Je zult merken dat naarmate je vaardigheden leert, je steeds beter inzicht krijgt in je eigen gedrag, waardoor je op tijd kunt reageren.

    Het is ook slim om je omgeving in te lichten, dan kunnen ze er rekening mee houden.

    Sterkte meid!