liefdesverdriet

  • Esli

    Hoe gaan borderliners om met verbroken relaties?

    Ervaringen? Tips?

  • Collie

    Stuk voor stuk anders, het zijn soms net mensen…

    Mensen met borderline hebben vaak moeite om relaties in stand te houden, ze hebben vaak hechtingsproblemen en vinden het vaak erg moeilijk om iemand heel dichtbij te laten.

    Dat resulteert dikwijls in 3 vrolijk stuiterende beginmaanden… maar zodra de eerste verliefdheid plaats gaat maken voor serieuzere emoties, zullen sommigen hardgillend weglopen uit die situatie.

    Staat tegenover dat er ook mensen zijn met borderline, die juist barsten van de verlatingsangst, en vreselijk gaan claimen op het moment dat de relatie op een einde gaat lopen, of als ze daar bang voor zijn…

    En alles wat daar tussenin zit, is mogelijk.

    De een zal flierefluitend op zoek gaan naar een nieuwe verliefdheid, de ander zal dieptriest en depressief thuis blijven zitten en denken dat de wereld nooit meer gaat draaien…

    De een zal denken ‘geen hand vol maar een land vol’, de ander zal denken dat ze noooooooooooooooooooooooit meer van iemand zo zullen kunnen houden als ze van de verloren persoon in kwestie hebben gedaan…

    En alles wat daar tussenin zit, is mogelijk…

    Kortom, borderline is geen aandoening die je zomaar in een hokje kunt plaatsen. Borderline heeft vele gezichtjes en uit zich bij iedereen die een borderline pers.stoornis heeft, weer anders.

  • Collie

    om zinnige tips te geven, zou ik meer van de situatie moeten weten…

    Als je omstander bent, zou ik zeggen, blijf wie je bent, blijf jezelf en doe geen dingen die je niet wil doen, bewaak je grenzen…

  • lord wanhoop

    wat mij als omstander wel opgevallen is dat is dat de relatie vaak door de persoon met borderline zelf verbroken word en een paar dagen later hebben ze daar dan weer heel veel spijt van ik heb dat meerdere malen in mijn omgeving meegemaakt.

    gelukkig niet zelf ik ben al 18jaar getrouwd met een vrouw met borderline en het bevalt ons nog steeds goed dus hoe het echt voelt kan ik niet zeggen en ik hoop dat dat ook nooit gebeurd ook maar daar hebben we alle vertrouwen in

  • Collie

    tja, ik heb zelf ook nog nooit een relatie verbroken en toch al meerdere gebroken relaties achter de rug… dus ook dat kun je niet generaliseren.

    Meestal waren mijn partners me na een jaar of 6 a 7, gewoonweg kotsbeu of zo… en dat kan best goede grond hebben gehad…

    Mn huidige partner, waar ik nu 8 jaar mee samenwoon, heeft wat minder moeite met mn impulsieve invallen… en buien, tja, die heb ik al in jaren niet meer gehad omdat ik inmiddels weet hoe ik die kan voorkomen in mezelf…

  • fakkel 2

    als je echt van iemand gehouden heb,kan je moeilijk nog van een ander op die wijze houden vind ik.

    Aangezien de persoon in kwestie al geruime tijd is overleden en ik daarna eeen aantal keren op de verkeeerde mensen gevallen bent kan ik helaas alleeen de conclusie maken dat echte liefde maar 1x in je leven gebeurt.

  • Collie

    Dat is heel verdrietig voor je Fakkel, en ondanks hetgeen je schrijft, hoop ik dat er in de toekomst een moment voor je komt dat je het overlijden van je geliefde dermate goed hebt verwerkt, dat er toch weer ruimte komt voor een nieuwe, echte liefde.

    Sterkte.

  • fakkel 2

    Bedankt,colly ik hoop dat je gelijk krijgt maar heb een hard hofd erin

  • Jelle

    Ik heb laatst een mooi artikel gelezen over liefdesverdriet.

    Ook herinner ik me nog een stuk uit de Middeleeuwen. Een ridder wiens vrouw hem had verlaten voor een ander en een vrouwe wiens echtgenoot was overleden, hadden ruzie over wie de ergste pijn had. Uiteindelijk koos de wijze uil (die als rechter spelen) dat de ridder het ergste leed, omdat hij zijn ex nog altijd tegen moest komen met de ander en de echtgenoot van de vrouwe tenminste in volle liefde voor zijn vrouw was gestorven.

  • Kris

    hoi.

    Liefdesverdriet is als alle dagen de eene relatie na de andere breekt

    Nu zit ik in een relatie welke …ze is al gebroken maar ik vecht ik doe alles echt alles laat los over me heen lopen om haar toch maar niet te verliezen

    Ik zie helaas geen uitweg meer…ween zowat alle dagen…waarom ik???ben heel lief,heel goed,heel teder ,ben alles wat een vrouw in een man zou zoeken maar ik duuw keihard van me weg en na 2-3 keer blijven ze ook weg

    Nu is het van:Je haate me toch of ben je dat vergeten dat je dat zei?ik niet !! dus hoe kan je van me houden als je zecht dat je me haat ??

    Krijg dan men problemen in men aangezicht gesmeten en kzie er keihard onder af…weet het niet goed meer..

    Ben nu al 43jaar en de eene na de andere relatie loopt fout en het is net alsof hoe harder ik probeer van het terug goed te maken des te verder duuw ik ze van me weg..

    Ben de wanhoop nabij,vraag mezelf af hoe lang ik dit nog vol kan houden??

    Ik probeer het haar uit te leggen dat ik met borderline problemen zit maar leg zo maar eens iets uit tegen iemand welke er nog nooit van gehoord heeft

    Kzit echt wel in de shit en kzie geen uitweg meer….

    Ik wil haar niet verliezen,ik hou weeeeeeeer zoooooveel van haar en toch ga ik haar moeten afgeven…

    Kheb meer en meer zin om achter alles gewoon een punt te zetten

    Leven met borderline is geen leven