Voor familieleden en vrienden van mensen met borderline

  • Lana

    Onderstaande tekst vond ik op een borderlinesite. Misschien kennen jullie het wel. Het is precies wat er bij ons speelt.

    Lana

  • Lana

    http://www.belevenissenborderline.nl/cms/

    De bron van het vorige stukje.

  • Collie

    Het probleem is Lana, dat de omgeving dit idd zo ervaart, en zo kan het zeker ook zijn, maar de persoon met de borderlinestoornis, verzínt zijn verhaal niet, voor hem of haar, is zíjn waarheid, nét zo echt, beroerd en lastig, als het voor de omgeving is.

    Iemand met borderline, heeft niet beter geleerd, dat heeft vaak een hele zware achtergrond, veel mensen met borderline kennen alleen deze manier van ‘overleven’, en geloof me, het ís overleven.

    Pas als de persoon met borderline inziet, dat het probleem weleens bij hemzelf kan liggen, ook al ziet hij nog niet waar en hoe, kan er iets veranderd worden aan dat gedrag, dmv langdurige, zware trainingen.

  • Collie

    Overigens is dit 1, van de vele gezichtjes die borderline kan hebben. En dan ook meteen het meest nare gezichtje.

    Niet iedereen met borderline, is er zo op gericht, zijn omgeving stuk te maken. Er zijn ook mensen met borderline, die er meer op gericht zijn zichzelf helemaal kapot te maken.

    Overigens is dat voor de omgeving, minstens zo machteloos, om aan te moeten zien.

  • harmina

    Hallo,

    Voor mij is dit heel herkenbaar, mijn zus heeft ook borderline en zelf ben ik ook bang om eerlijk tegen haar te zijn om wat ik denk en voel. Zij wil ook altijd graag in de belangstelling staan en als het puntje bij het paaltje komt dan is zij dood-nerveus. Het is moeilijk om met haar om te gaan, zij is heel gezellig en altijd enthousiast, maar als je iets tegen haar zegt wat bij haar als negatieve kritiek overkomt, dan heb je een probleem. Zij verdraaid ook altijd haar woorden om er zelf beter van te worden. Ik hou heel van mijn zus, maar je kan niet alles zeggen.

    Groet harmina

  • Collie

    Ik geloof je direct, wanneer je zegt dat al je woorden verdraait worden… en dat het zo overkomt dat iemand dat idd enkel doet, om er zelf beter van te worden. Ik zit op het moment in een vergelijkbare situatie met een familielid.

    Maar geloof me, iemand met borderline doet dat niet enkel om anderen te ‘pesten’ of dwars te zitten. Voor de persoon met borderline, is het ook niet zo dat ze zelf denken, dat ze alle woorden omdraaien om er beter van te worden, voor hen is het de keiharde waarheid die door ánderen wordt omgedraaid…

    Daar kun je verschrikkelijk moe en moedeloos van worden en je doet er niets tegen, tot het moment daar is dat de persoon met borderline in wil of kan zien, dat er op deze manier geen geweldige toekomst mogelijk is, en dat er andere, nieuwe, volwassener overlevingsstrategieën aangeleerd moeten woorden, realístischer gedrag.

    Want iemand met borderline, voelt zich in dergelijke situaties, nét zo beroerd en ellendig, als de omgeving dat doet…

  • Lana

    Collie, kun jij je voorstellen dat familieleden en vrienden hun handen aftrekken van iemand die zo is als hierboven wordt beschreven?

    Ook al kunnen ze er zelf niets aan doen, eens is de maat vol.

    Triest, maar in vele gevallen waar.

  • Collie

    Ja, dat kan ik me héél goed voorstellen. Als iemand niet geholpen wil worden, als iemand altijd maar de redenen bij anderen blijft zoeken en er echt niet toe te bewegen is om ander gedrag aan te leren, dan houdt eea een héél end op en dan help je ze vaak het beste, door ze níet meer te helpen.

  • lord wanhoop

    heel herkenbaar harmina mijn vrouw heeft borderline en ook zij moet altijd de aandacht naar zich toe trekken hoe je het ook went of keert. zij heeft er vooral een handje van als b.v. ik of de kinderen zeggen dat we hoofdpijn hebben uh ja dat heb ik ook zo vaak in plaats van de interesse naar de persoon op dat moment te zetten en te vragen hoe het misschien kan komen nee meteen er overheen dat heb ik ook zo vaak. ze had een keer de teen gebroken en die hoefde niet in het gips want dat had geen zin toch in het ziekenhui er op aandringen om gips te krijgen want dan ziet iedereen het en zo kan ik nog wel even doorgaan. ik durf wel eerlijk te zijn en dat moet ik ook wel anders hebben de kids er teveel onder te lijden en dat moet ik niet hebben. en men zegt wel dat je een borderliner geen negative kritiek moet geven nou als er iets niet goed is zeg ik het toch echt wel anders gebeurd het de volgende keer weer en dat kan je echt niet hebben. gewoon eerlijk zijn en geen poespas er om heen draaien. en dan krijg je wel regelmatig de opmerking “natuurlijk het ligt weer aan mij”ja op dat moment ligt het aan jou en niet aan een ander en dan kan je er wel omheen draaien maar ze zal toch ook de negatieve dingen onder ogen moeten zien en misschien klinkt dat allemaal wel heel hard maar op deze manier trekken we ons er wel doorheen en dat gaat inmiddels erg goed ondanks dat ik het altijd zo aangepakt heb.

    maar het blijft wel moeilijk want laten we eerlijk zijn borderline heb je niet alleen.

  • mea culpa

    Lana Schreef:

    ——————————————————-

    > Onderstaande tekst vond ik op een borderlinesite.

    > Misschien kennen jullie het wel. Het is precies

    > wat er bij ons speelt.

    > Lana

    > Ik zie het niet meer zitten. Het is mooi geweest. Eigenlijk zou ik weg moeten gaan. Maar waarheen?

    >