Hulpzoekende in Portugese taal

  • Menino

    Beste prikborders,

    Ik ben hier voor de 1e keer en heb een heleboel vragen maar laat ik mijzelf even kort voorstellen. Na een relatie van ruim 8 jaar heb ik de relatie met mijn vrouw beëindigd. Inmiddels zijn we 2 jaar uit elkaar. Samen hebben we 2 jonge kids. De reden dat we uit elkaar zijn waren o.a. de gevolgen van haar borderline persoonlijkheid stoornis, gezien de vele verhalen hier heb je daar wel beelden bij. Nu we uit elkaar zijn gaat het nog slechter met haar, resulterend in veel alcoholmisbruik. Ondertussen maak ik mij grote zorgen omdat de jongste bij haar verblijft (oudste is mij toegewezen). Sinds kort heeft ze voor het eerst aangegeven dat ze geholpen wilt worden! Iets wat voorheen onbespreekbaar was, want ik was immers haar probleem (?). Nu begint ze een beetje te begrijpen dat niet het probleem maar de oorzaak opgelost moet worden.

    Uiteraard wil ik haar hierbij helpen ? maar mijn ex is Portugees en Spaans sprekend, met een beetje Engels. Bij de vele instanties die er zijn is er haast niemand die haar kan helpen in haar moedertaal. Met andere woorden wie/wat/waar kan mij/ons helpen ? Wij wonen omgeving Amsterdam. Alvast bedankt.

  • Collie

    Welkom op dit prikbord.

    Heb je al eens bij de regionale GGZ of Riagg geïnformeerd wat de mogelijkheden zijn hierin???

  • Menino

    Hoi Collie, inderdaad al naar geinformeerd maar door de bomen is het bos niet meer te zien. Het is te versnipperd, zij hebben er geen zicht op. Tot nu toe ken ik 3 Portugees sprekende hulpverleners waarvan 1 werkt bij de crisisopvang, maar daar is ons geval (nog) geen sprake van. De tweede is een vrij gevestigde psychiater die doodleuk vertelde ‘dat soort types help ik niet’. En de derde was absoluut niet capabel, ze herkende niet de symptomen van BPS. Zoals je ziet blijf ik volhouden, het zou zo fijn zijn als mijn ex weer een beetje de zon ziet schijnen.

  • Collie

    een psychiater is ook niet de meest aangewezen persoon om het gedrag van iemand met een bps te helpen veranderen. De psychiater is meer van de pilletjes en af en toe een gesprekje.

    Een psycholoog heeft de nodige kennis in huis om therapie aan te bieden, op de persoon toegespitst vaak, die vérder gaat dan een pilletje en een gesprekje.

    Daarmee is jouw probleem niet 1-2-3 opgelost natuurlijk, maar je kunt wél gerichter zoeken.

  • Anna-Cath

    Een taal probleem is altijd moeilijk, zeker in dit soort zaken. Wat Collie al aangaf, even vragen of het GGZ een oplossing hiervoor heeft. gezien je omgeving Amsterdam zit, denk ik dat het zeker niet onmogelijk is, een dorp in de provincie zal al meer problemen opleveren denk ik;-).

    Ik heb wel een link voor je, of je daar wat aan hebt, ik zoe het niet weten……

    http://www.psiqweb.med.br/forense/border.html

    Anna

  • alexander

    wat is de benaming van de ziekte borderline in portugees

  • Collie

    Sorry dat ik zo laat reageer Alexander, maar borderline is in Portugal ook gewoon borderline.

    Er is een facebookgroep die je misschien verder kan helpen maar startpagina pakt de link niet dus moet je even googelen op Perturbação de Personalidade Borderline

    (= borderline persoonlijkheidsstoornis) of de zoekwoorden Borderline Portugal gebruiken, dan word je er rechtstreeks naartoe geleid.