Hulp mogelijke borderliner!!

  • Dude

    Collie,

    Bedankt voor je antwoord, al ben ik er uiteraard niet blij mee:) Donderdag heeft ze weer een afspraak met iemand van PTZ, ik hoop dat daar eindelijk eens wat uitkomt ook al heeft hij aangegeven dat hij niet weet wat hij met haar aan moet. Ik heb ook niet het idee dat ze zelf actief bezig is met haar probleem of dat ze eerlijk is naar haar psych toe, achter haar rug om praat ik al met haar moeder. Ik heb zelf geen contact met de moeder gezocht dit is gekomen doordat haar broertje niet langer wou liegen naar zijn moeder toe. Aangezien wij toch al achter haar rug om hulp proberen te bieden zou het verstandig zijn voor mij om contact te zoeken met haar psych en te vragen hoe ik haar kan helpen? Waarschijnlijk is je antwoord dat wij niets achter haar rug om moeten doen en haar moeten confronteren. Daar zou je dan gelijk aan hebben al is dat niet aan mij, vind ik. Ik vind, dat het dan ook vanuit haar familie moet komen. Ik ben alleen maar de buurman en meer dan dat (en een goede vriend) zijn is voor mij niet mogelijk.

  • Collie

    Je zult mij geen oordeel zien vellen dat je dingen achter haar rug om probeert, ik begrijp wel waar dat vandaan komt, met name voor haar moeder; uit pure wanhoop zou je álles voor je kind willen doen.

    Maar schrik niet als je haar helemaal uit het oog gaat verliezen als ze hier achterkomt.

    Haar moeder of broer kunnen natuurlijk contact opnemen met de psycholoog maar die zal hen vertellen dat hij zonder toestemming van de buuv geen informatie mag geven of met jullie over de buuv mag praten. (privacy, beroepsgeheim).

    Wat je wel zou kunnen doen; bij de diverse instellingen worden cursussen gegeven: Omgaan met Borderline.

    Dit zijn cursussen, speciaal voor familieleden en relaties van mensen met een borderline pers.stoornis, waar je leert wat borderline kan betekenen, hoe ermee om te gaan, je eigen grenzen bewaken.

    Iemand dwingen om aan zichzelf te werken heeft, zéker in geval van borderline, totaal geen zin; dat levert niks op.

    De persoon met borderline moet wíllen veranderen, zolang daar geen sprake van is, is dat ook totaal onmogelijk.

    Het is al moeilijk genoeg, als de persoon met borderline wél wil veranderen en daar vanuit het puntje van de tenen aan meewerkt.

  • Dude

    Wederom bedankt voor je antwoord.

  • Collie

    ik kan me zo voorstellen dat je de antwoorden die je krijgt bepaald onbevredigend vind.

    Maar bedenk 1 ding, vaak is iemand die niet geholpen WIL worden, het beste geholpen door hem inderdaad ook helemaal NIET meer te helpen; laat ze maar opbotsen tegen de consequenties van hun gedrag, laat ze zélf hun rommel opruimen…

    Dat is vaak de snelste manier om te ervaren dat sommige dingen gewoon niet kunnen.

    Zolang negatief gedrag met de mantel der liefde wordt bedekt, is er weinig noodzaak om iets aan dat gedrag te veranderen.

    Sterkte!

  • Dude

    Hoi Collie,

    Je antwoorden zijn niet onbevredigend maar meer een bevestiging van wat ik kan of moet doen. Maar voordat ik haar loslaat wil ik er wel zeker van zijn dat ik alles heb geprobeerd wat ik kan doen. Juist omdat ik zelf ook door een aantal domme keuzes mezelf weer omhoog heb moeten werken zie ik welke weg ze heeft ingeslagen. Het blijft moeilijk. Ik weet genoeg en laat het hier verder bij. Succes met de website:)

  • Natalie

    Hallo,

    Kan me goed voorstellen om te denken laat haar (bordeliner) het zelf uitzoeken.

    Maar wat als zij alleen met haar kinderen woont en zij geen enkele hulp van wie dan ook wil en zelfs iedereen de deur wijst.

    Wat moet je doen voor haar kinderen?

    Natalie

  • Collie

    meldpunt kindermishandeling bellen?

    contact opnemen met de huisarts dat je jezelf zorgen maakt over de kinderen?

  • Natalie

    Bedankt voor je antwoord.

    Heb inderdaad vaak rond gelopen om te bellen voor de angst voor kindermishandeling.

  • KimO

    Graag advies,., Mijn zus met borderline heeft me kapot gemaakt. Wat kan ik nog doen? Heb al zoveel geslikt, maar hou zoveel van haar en mis haar. Wat te doen>

  • Collie

    zorgen dat je zelf stukken steviger op je pootjes komt te staan waardoor je zus de kans niet meer krijgt om je kapot te maken, zonder dat je je liefde voor haar verliest.

    Een assertiviteitscursus, een paar gesprekken bij een psycholoog, cursus ‘omgaan met borderline’.

    Je zus kun je niet veranderen, al zou dat nog zo hard nodig zijn, je kunt alleen iets veranderen aan de manier waarop je in deze relatie staat.

    Sterkte