Op zoek naar een goede psychiater, wie kan helpen?

  • Erik

    Hallo

    Een jaar geleden is bij mij een borderline persoonlijkheidsstructuur / borderline egostructuur gediagnosticeerd. Niet het echte syndroom dus, wel de lichtere variant, maar helaas met altijd nog voldoende kenmerken van borderline om daar flink last van te hebben. Daarnaast heb ik ook narcistische trekken en depressieve klachten.

    De psychiater die de diagnose heeft gesteld, zag, en ziet, geen heil in therapie maar wel in medicatie. Ik slik daarom al een jaar Lexapro en de dosis daarvan is regelmatig verhoogd. De eerste maanden had dit effect maar inmiddels is dat effect aardig verdwenen. Ik heb het gevoel dat ik weer terugglijd, dat de borderline weer erger wordt. Ook mijn depressieve klachten nemen weer toe. Uiteraard ben ik met deze klachten en gevoelens teruggegaan naar mijn psychiater, maar hij blijft me te goed vinden voor therapie. Hij blijft het alleen zoeken in medicijnen.

    Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen medicatie, maar volgens mij is dit een heilloze weg. Oorspronkelijk zou de Lexapro ter tijdelijke ondersteuning zijn, maar intussen kijk ik er al een jaar tegen aan, is het einde nog niet in zicht en wordt het ondersteunend effect minder.

    Ik ben daarom op zoek naar een goede psychiater in de regio Eindhoven-Helmond die niet alleen kijkt naar medicatie, maar vooral ook naar therapie. Naar mijn idee heb ik daar veel meer aan. Wie kan me helpen?

    Groet,

    Erik

  • Collie

    Ik vrees dat je een psychiater niet voor het kiezen hebt tegenwoordig,

    Ik heb eens naar Zorgkaart Nederland gekeken naar de beschikbare psychiaters in je regio, maar ze zijn praktisch allemaal aan de GGZ of aan een ziekenhuis verbonden.

    Van de ziekenhuizen in Eindhoven weet ik dat ze bij dergelijke klachten doorverwijzen naar het GGZ dus blijft de enige vrijgevestigde psychiater in Eindhoven zo'n beetje over:

    http://www.josdekroon.nl/

    Sowieso zijn psychiaters van de medicatie en psychologen meer van de therapie dus misschien kun je daar eens naar informeren bij je zorginstelling, of er ook VERStrainingen gehouden worden en dergelijke. Je kunt je afvragen of je überhaupt bij een psychiater wel op de goede stoel zit, een psycholoog kan veel meer voor je betekenen wanneer het om gedragsverandering of het aanpakken van een depressie gaat, anders dan met medicatie.