schematherapie op latere leeftijd

  • eline

    Beste,

    Weet iemand waar in Nederland schematherapie wordt gegeven, en dan specifiek gericht op BPS?

    De laatste keren dat ik therapie had is alweer zo lang geleden, de technieken en methodes zijn inmiddels zo veranderd (als ik het boek Schematherapie voor BPS moet geloven)

    dat ik me afvraag of het niet zin zou hebben om als je in de 40 bent en nog steeds klachten, toch nog een keer een goede behandeling te ondergaan.

    De instantie waar ik nu hulp van krijg wil alleen maar stabiliserende gesprekken en verder geen therapie, omdat dat destabiliserend kan werken. Maar ik wil nog steeds beter worden!!

    Alvast bedankt voor de reakties.

  • Collie

    Ik vrees dat het tegenwoordig geen kwestie is van jezelf afvragen of een bepaalde therapie je nog verder zal helpen, maar dat het een kwestie is of bepaalde therapieën nog vergoed worden in jouw situatie, en dat zal niet het geval zijn als de hulpverlenende instantie dat niet adviseert.

    Als zij vermoeden dat een therapie destabiliserend zal werken voor je, dan ga je er door zo'n therapie vermoedelijk ook niet veel op vooruit, integendeel.

    Wat je wel zou kunnen vragen of er bij die instantie ook VERStrainingen worden gegeven, ik ken veel ouderen met bps (50+) die dat succesvol gevolgd hebben, maar die destabiliserende werking die men vermoed heeft niet echt iets met je leeftijd te maken, maar meer met jouw specifieke bps.

    De VERStraining heeft van alles een beetje in zich: schematherapie, cognitieve gedragstherapie maar vooral; het ontdekken en schrijven van je eigen ‘gebruiksaanwijzing’.

    Dat is niet alleen fijn voor jezelf, ook je omgeving heeft daar baat bij, mits de mensen in je omgeving bereid zijn zicht te verdiepen in jouw therapie.