dochter en kleinzoon

  • yvonne

    Laat ik me even voorstellen; ik ben een vrouw van 65 jaar en heb een dochter van 38 met een zoontje van 6. Al jaren lang heb ik het vermoeden dat mijn dochter bps heeft. Haar vader en ik zijn gescheiden toen mijn dochter 4 jaar was, achteraf heb ik begrepen dat haar vader ook aan bps leed.

    Mijn dochter was een leuke, slimme meid, maar voelde zich wel, bij tijd en wijle, “anders dan anderen” en “leeg”. Op haar 15e ontwikkelde zij anorexia, zij zat toen op het VWO en slaagde, ondanks haar ziekte, met schitterende cijfers. Zij ging studeren, aanvankelijk algemene letteren, toen biologie, ging vervolgens naar de kunstacademie en kwam uiteindelijk weer bij biologie uit, waarin zij is afgestudeerd toen zij 30 was. De anorexia veranderde in boelimia en in haar ergste periode heb ik stad en land met haar afgelopen, op zoek naar hulp, die overigens moeizaam te vinden was. Uiteindelijk verdween de boelimia toen zij 25 was. Hoera, dacht ik, nu kan zij eindelijk gaan leven. Helaas was de hoerastemming maar van korte duur. Stemmingswisselingen, scheldpartijen via de telefoon, jantje lacht, jantje huilt, er was altijd wel wat. Ondanks alles studeerde zij toch af, zoals ik eerder schreef, maar werd kort daarna zwanger van een duikinstructeur, die zij in Egypte had leren kennen. Hij is belg en kwam terug om samen met haar in Brussel te gaan wonen, waar zij beviel van een schitterende zoon.

    Waar ik al lang bang voor was gebeurde, de relatie liep spaak en mijn dochter verhuisde met haar zoon terug naar Nederland. Haar zoontje was inmiddels 1 en een half jaar.

    Zij kreeg een baan en ik paste 1 x in de week op. Menig keer als ik kwam oppassen werd ik uitgemaakt voor alles wat mooi en lelijk was. Ik kwam altijd op maandagavond omdat ik 2 uur rijden bij haar vandaan woon en paste dan op dinsdag op. Er ging bijna geen maandagavond op een leuke, ontspannen manier voorbij. Zij verloor haar baan en zit sindsdien, nu zo'n 3 jaar thuis. Mijn kleinzoon is inmiddels 6 jaar en gaat naar school. Hij wordt mondiger en daar kan zij dus niet mee omgaan. Ik probeer er zoveel mogelijk voor haar te zijn, maar ik begin mij zorgen te maken over de gezondheid van mijn kleinzoon.“Door hem kan zij niet in het buitenland gaan werken! Geen man wil een relatie met een vrouw met een kind! Hij is lastig en heeft een grote mond!” Vorige week vertelde hij mij, in tranen, dat mama had gezegd dat ie maar bij zijn vader moet gaan wonen en dat zij hem nooit meer wil zien. Om de week gaat hij naar zijn vader, godzijdank. Nu presteert hij nog goed op school, hij schijnt op school ook een engeltje te zijn. Nog wel.

    Buro Jeugdzorg inschakelen zie ik niet echt als een optie, omdat ik weinig vertrouwen heb in hun expertise. Wie heeft er een suggestie, hoe kan ik het leven van mijn kleinzoon zo veilig mogelijk maken?

  • Collie

    Als collega-oma van een prachtige kleindochter in een vergelijkbare situatie, alleen is mijn zoon in deze de ‘duikinstructeur’, moet ik je helaas vertellen dat je dat niet kunt.

    Het enige dat je kunt doen is er zijn voor je kleinzoon, maar dat kan niet 24 op 7, zeker niet wanneer je op enige afstand woont.

    Daarbij is een verregaande afwijzing van een moeder naar haar kind: ‘ga maar bij je vader wonen’, niet goed te maken door de liefde van een oma of vader.

    Het blijven intrieste situaties waar de buitenwereld weinig aan kan veranderen zolang de persoon met bps in kwestie geen hulp zoekt of accepteert en niet in wil zien dat ze hartstikke verkeerd bezig zijn.

    Overmorgen heeft mijn zoon een gesprek met Bureau Jeugdzorg, het systeem zit behoorlijk vreemd in elkaar daar, maar zolang het geen acute crisissituatie is waarbij een kind uit huis geplaatst moet worden, valt het allemaal wel mee met die expertise, ze zitten daar ook om cursussen te geven aan ouders, dan blijft het kind sowieso buiten schot.

  • Ronald

    Mijn advies. Blijf bij Jeugdzorg uit de buurt.

    Zij doen niet aan waarheidsvinding.

    Hebben niet voldoende deskundigheid en totaal geen verstand van persoonlijkheidsstoornissen.

    Als vader klaagt over moeder is er strijd en strijdende ouders zijn ze dol op bij BJZ.

    Borderline moet zwart op wit staan (diagnose van psychiater) en dan nog is de kans groot dat ze er niets mee doen anders dan onderzoek tussen vader en moeder en hopen op zwartmaken van elkaar door ouders zodat zij kunnen ingrijpen in het belang van het kind met een OTS of erger nog UHP.. Dat is namelijk hun business en daar verdienen ze geld mee en het is maar de vraag of het kind daarmee geholpen is.

    Heb meerdere gesprekken gehad met BJZ en ik vermoed ook dat mijn ex BPS heeft en alle zorgmeldingen die BJZ heeft gekregen (van GGD, GGZ, School.,Politie, DWI etc) druipen van de bezorgheid over de gemoedstoestand van moeders, haar stemmingswisselingen, chaotische/psychotische indruk die ze her en der achterlaat etc.

    Emotionele en geestelijke mishandeling is wat de moeder van mijn kind doet. Zeer kwalijke uitspraken meldt mijn zoontje.

    Moeder is helemaal opgevallen toen ze al scheldend en bedreigend op school van mijn zoontje er voor heeft gezorgd dat mijn zoontje naar een andere school kon. dat wilde moeder (terug naar de school waar mijn zoontje eerder met veel herrie van moeder ook is vertrokken).

    BPS maakt meer kapot dan je lief is.

    Toch doet BJZ geen flikker en lijken alleen maar beide ouders te willen betrekken in gezamenlijke (incl. kind) gesprekken om tot strijd te komen en zo wel mogelijkheid zien om kind onder toezicht te stellen.

    Van mij horen ze helemaal niets negatiefs over moeder. Ik wil ze ver weg uit mijn buurt houden. Vrees dat ik nog niet helemaal van ze af ben maar gezinsmanager belt steeds minder vaak om te vragen hoe e.e.a. gaat.

    Enige wat ik doe als vader van mijn kind (6 jaar) is er zoveel mogelijk voor hem zijn (elk weekeinde bij mij) en ook elke woensdag.

    Hem zijn gevoelens laten benoemen zonder een waardeoordeel over zijn moeder te hebben. Zijn gevoelens valideren dus.

    En hem door mijn totaal andere gedrag en uitlatingen laten zien wat ‘normaal’ is en veel liefde geven.

    Strijden tegen BPS ex of BJZ (of GGD) inschakelen heeft totaal geen zin.

    Alleen risico om kind helemaal kwijt te raken en daar is het kind helemaal niet bij gebaat. Omgang met stabiele ouder/familielid die hem leert dat e.e.a niet zijn schuld is, dat hij/zij een lief kind is etc … dat hebben kinderen nodig.

  • Itheka

    Veel sterkte Ronald!