ik ben hier nieuw

  • Ingrid Haverkorn

    Hallo, ik ben Ingrid, en ik heb me opgegeven voor schema therapie, wie heeft hier ervaring mee?

    Alvast bedankt voor jullie reacties

  • Collie

    Welkom op het prikbord Ingrid!

    Zelf heb ik er geen ervaring mee; ik heb een VERStraining gedaan, die wel veel wegheeft van de schematherapie.

  • edwin

    Hoi

    Ik heb net de intensiefe versie van schema gedaan. In een halfjaar wat normaal in twee tot drie jaar in beslag neemt. En hiervoor had ik linehan gedaan.

    Schema heeft mij erg geholpen. Het was zwaar. En een heleboel persoonlijk werk. En ik pas het nu nog dagelijks in mijn leven toe. Ik ga nog altijd na welke schema's en modi er op kunnen treden. Of opgetreden hebben. En als ik dat weet kan ik mijn gedrag zo aanpassen dat het voor mij en mijn omgeving beter is. Ik ben meer in contact gekomen met het blije kind. Ik ben nu ook wat assertiever geworden. Als iets me niet bevalt dan zeg ik er wat van op een rustige manier. Vaak wel een paar dagen later, maar dat is altijd beter dan op het moment zelf er vol in te gaan. Ik heb behoorlijk veel gehad aan de veilige plek oefening. En het tekenen en uitbeelden van situatie zowel in het nu als verleden en toekomst. Nu ben ik zo ver dat ik geen therapie volg. Ik heb wel als stok achter de deur een strippenkaart van zes afspraken die ik mag inzetten waneer ik het nodig heb. Ik heb vorige week de eerste afspraak gemaakt. Dit ging om het schema emotionele deprivatie (tekort), en de modi onthechte zelfsusser en onthechte beschermer. Dus ben ik naar de psychiater gegaan die ook in het team van schema zat. En hebben we de dingen opgefrist. Ik ben Ook voor het eerst van mijn leven helemaal terug gegaan naar het verleden op de kleuterschool. En geleerd dat dat schema toen er al was. Dit heeft me weer terug gezet op het pad en nu kan ik er weer tegen aan. Wat zeker ook geholpen heeft in het leren van schema's en modi is het invullen van de vragenlijsten en dan een op een geconfronteerd worden met de schema en modi die dan het sterkste zijn. Want hoewel ik er een paar had die prominent aanwezig waren waren er ook een paar die afzwakten en minder worden. Terwijl er weer andere sterker werden. Die vragen lijsten heb ik in het begin wel kunnen manipuleren zodat de schema die ik niet leuk vond minder werd. Maar dat deed ik ook met de mensen in de groep in het begin. Dit is wel verdwenen omdat ik keihard de confrontatie met mijzelf aan ging doormiddel van de opdrachten. En het werd zelfs zo dat ik vaak als eerste zei dat ik iets wilde doen, of als eerste zei wat er die week gebeurd was. En die instelling om jezelf niet te accepteren zoals je nu bent zou ik als ik jou was jezelf ook aanmeten. Duik er vol in en je komt er 100% beter uit. Met een hoop kennis die je voor het grootste gedeelte kunt gebruiken en inzetten.

    Niet ales was zo positief. Waar ik vooral in het begin erg mee geworsteld heb waren de problemen van anderen. En vooral dat ik mijn problemen en ervaringen ging bagataliseren (modi straffende ouder). En het schema emotionele geremdheid was zo sterk aanwezig dat ik ontkende dat iets wat met mij deed. Maar doordat je met anderen zitten die ook problemen hebben ( borderline, anorexie enz) werd je er door hun op gewezen waar de scheurtjes in je masker zaten. En de mindfulness oefening vond en vind ik lastig om te doen. In de eerste plaats door de stem op de cd, die vreselijk irritant is voor mij dan. En door mijn eigen afleidende gedachten. Dus ben ik overgestapt op letten op mijn ademhaling een soort van meditatie die ik van kind af aan al deed. En de confrontatie is niet altijd even leuk en zwaar zelf dagen er naar. Ik ben toen ook minder gaan werken, op de dag zelf en de dag erna vrij. Want dat hed ik nodig om me voor te bereiden en de werk stress niet te hebben. En om weer bij te komen en wat energie op te doen.

    Maar als jij je volledig inzet en bereid bent de confrontatie met jezelf ( schema's en modi) aan te gaan zul je er zoveel aan hebben. Het is hard werken, elke dag weer je huiswerk, je analyses van je zelf soms van minuut tot minuut. Maar ook in het contact met anderen moet je je afvragen wat doe ik nu wat speelt er. Zowel negatief als positief (gezonde volwassenen, blije kind).

    Ik heb er veel voor gekregen, mijn emoties, mijn eigen geluk, contact met anderen (eerst met therapiegenoten en nu ook met ‘vreemden’

    Ik wens je heel veel succes en geluk en doorzettingsvermogen toe. Weet datje het kan en dat het je veel gaat brengen.

    Knufkus Edwin

    Ps ik zal deze discussie blijven volgen. Als je wat meer wilt weten of speciefieker post het dan en ik zal je antwoorden als het in mijn vermogen ligt en mijn grens niet overschrijft.

  • Collie

    wow Edwin, je hebt hard gewerkt aan jezelf.

    Vind ik toch bewonderenswaardig want het is, zoals je zelf ook schrijft, zwaar en moeilijk om jezelf steeds zo kritisch te blijven bekijken.

  • ingridhaverkorn

    Beste allen,

    Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Ik heb nog niet zoveel ervaring heb op de computer. Ik zal binnenkort wat meer schrijven.

    groetjes, Ingrid