Verhaal van een partner

  • Itheka

    Samantha, vind je het gek dat buitenstaanders zo reageren?

    Zelf heb ik ook van nabij meegemaakt hoe een moeder met borderline het leven van haar kind heeft verpest. Zogenaamd deed ze alles voor haar dochter, maar het moest wel op haar manier. Ze heeft haar vervreemd van haar vader, grootouders en verdere familie.

    Toen ze was overleden, stond het kind alleen. Gelukkig is nu de verstandhouding met een deel van de familie hersteld, waaronder haar vader. maar ze vraagt zich nog steeds af waarom ze zonder haar familie is opgegroeid.

    Ik zal het hele verhaal hier niet vertellen, uit zelfbehoud. Want iedere keer als ik er aan denk heb ik weer een heel akelig tijd. Het betreffende kind is namelijk mijn kleindochter en haar vader is mijn zoon. Zij en wij hebben het bijna twintig jaar zonder elkaar moeten doen. We zijn nu bezig de tijd in te halen, lukt aardig, maar als er vragen over haar moeder komen, lieg ik. Ik wil namelijk dat zij in ieder geval een goede herinnering aan haar moeder heeft. Maar het is moeilijk!

    Niet iedereen lukt het, ze heeft bijvoorbeeld nog steeds geen contact met de zuster en broer van haar overleden moeder. Die kunnen geen goed woord zeggen over hun zuster, die ook hun jeugd heeft verpest.

    Niet iedere borderliner zal zo zijn, maar wel velen, te oordelen naar de vele berichten op forums zoals dit.

  • Collie

    Die berichten zijn nogal wat vertekend omdat je de partners van de mensen met een acting in, high level borderline nooit tegenkomt op fora zoals deze, simpelweg omdat de mensen met een acting in, high level borderline niet zo'n drama van hun leven maken.

    Mijn partner vond het altijd behoorlijk overdreven, de berichten zoals je ze op de diverse fora tegenkomt, had vaak de neiging om te roepen dat die omstanders zelf eens een psychiater moesten contacteren want zó gek is het leven met iemand met borderline niet, in zijn ogen…

    Tot hij ook iemand leerde kennen met een acting out, low level borderline.

    Maar gelukkig zijn er daar veel minder van, dan van de acting in mensen met borderline.

  • Itheka

    Wat is dit, een acting in, high level borderline ?

  • Collie

    Korte samenvatting:

    Low level:

    Ernstige borderline persoonlijkheidstoornissen met parasuïcidaal gedrag (steeds terugkerende suïcidaliteit,

    automutilatie, zelfdestructief gedrag). Cliënten externaliseren hun innerlijke spanningen en kunnen antisociaal gedrag vertonen. Misbruik van middelen en/of medicatie komt veel voor. Dit zijn cliënten met zowel in structurele zin een borderline persoonlijkheidsorganisatie (Kernberg) terwijl ze ook voldoen aan de gedragskenmerken van een borderline persoonlijkheidsstoornis (DSM IV). Andere cluster B persoonlijkheidsstoornissen (theatraal, narcistisch en antisociaal) kunnen eveneens aanwezig zijn. Traumagerelateerde stoornissen zijn of kunnen aanwezig zijn als bijkomende pathologie. De centrale angst is die van het alleen zijn.

    High level:

    Deze patiënten beantwoorden meestal alleen aan de criteria van een borderline-persoonlijkheidsstoornis op momenten van extreme overbelasting.

    Cluster C symptomen prevaleren (angstige, introverte, geremde en dwangmatige aanleg, wel behoefte aan contact met en waardering door de omgeving).

    Volgende kenmerken worden beschreven: patiënten scoren gunstig op persoonlijkheidsvariabelen, impulsiviteit en suïcidaliteit worden alleen onder stress zichtbaar en er is voldoende motivatie om te veranderen.

    Acting Out:

    Gedrag waarbij een persoon destructief en agressief handelt, zonder rekening te houden met de negatieve gevolgen daarvan, de agressie (boosheid) is gericht op de buitenwereld.

    Acting In:

    gedrag waarbij de persoon zijn angst en boosheid naar binnen, op zichzelf, richt.