Wajong, reintegratie, ervaringen?

  • eline

    Beste lezers van dit prikbord,

    Wie o wie zit er al jaren in de Wajong met borderline-klachten en wil met mij mailen over de mogelijkheden om te reintegreren?

    Ik heb het diverse malen geprobeerd, iedere keer hield ik het niet lang vol, ik kon de druk om te “presteren” niet aan en met het vasthouden van een enigszins gelijkmatige stemming had ik erg veel problemen.

    Ik heb 2 reintegratietrajecten doorlopen, het UWV wil nog wel een 3e betalen maar dat is dan de allerlaatste keer werd mij meegedeeld. Vrijwilligerswerk ging wel goed maar ik wil zo ontzettend graag een betaalde baan, ik vraag me alleen af in hoeverre dat een reeele wens is na al die ervaringen van het uiteindelijk toch niet trekken.

    Verder duizelt het me van de opties, van een eigen bedrijf (help…) tot het doen van een opleiding, bijv. voor ervaringsdeskundige in de GGZ of een studie psychologie via de Open Universiteit.

    Gelukkig heb ik mensen om me heen die me eventueel financieel zouden willen ondersteunen maar daar moet dan uiteraard wel een haalbare stap tegenover staan.

    Ik twijfel ook heel erg, degene die mij het beste kent, mijn vriend sinds jaren, zegt dat ik sowieso niet iets voltijds moet gaan doen want dat gaat onherroepelijk mis, en ik weet dat hij gelijk heeft want ik ben al 2x aan een HBO opleiding begonnen maar na een half jaar was ik weer helemaal ingezakt emotioneel gezien en ben ik er weer mee gestopt omdat het zo niet verder kon.

    Alvast bedankt voor de reakties!

  • barbie22

    hey hey,

    over reintegratie kan ik je niks vertellen daar heb ik geen ervaring mee.

    zelf heb ik een (avond) opleiding gedaan aan de nederlandse kappersakademie en heb dit 2 jaar volgenhouden en al mijn diploma's gehaald.

    dit was goed te doen omdat het maar 1 avond per week was en omdat ik het vooral als een ontspanning kon zien. misschien moet je iets gaan doen waar je ontspanning uit kan halen en toch ook een diploma:)

    suc6

  • Collie

    Ben je al ooit in therapie geweest om je ‘prikkelbaarheid’ wat onder controle te krijgen?

    Vaak valt er nog een heleboel te bereiken, maar dan zal eerst de borderline wat onder controle moeten zijn…

  • Collie

    oeps… ja dus, dat krijg je ervan als je berichten van boven naar beneden leest… sorry…

  • edwin

    Ik heb een beetje ervaring wat dat betreft. Wel ben ik net voor 80/100% afgekeurd, terwijl ik al weer een jaar op therapeutische basis werk. Maar mijn baas wil me niet op loonbasis hebben. Ik loop wel bij een groep die mensen met een arbeidshandicap helpen met het vinden van werk en het houden van werk. Ik ben daar terecht gekomen met motorische klachten wat niet helemaal waar is ik had jaren terug al last van borderline symptomen. En ze hebben erg hun best gedaan om me weer aan het werk te krijgen, om te voorkomen dat ik afgekeurd zou worden. Ik heb nu om de vier weken begeleiding plus ik kan altijd mijn hart luchten zonder dat er raar of paniekerig over gedaan wordt. (met mijn vorige begeleider had ik dat dus niet en dat ging ook mis). Dus je moet het ook wel een beetje treffen. Ik ga zelf een beroepentest doen binnenkort. Dat wordt helemaal vergoed. En ook gaan ze kijken waar mijn sterke punten liggen. Want ik heb wat werk betreft de zelfde wensen als jou. En alleen vrijwillegers werk of een sociale werkplek zie ik niet zitten. Maar iets anders wel.

    Ik zou zeggen kijk eens in je eigen omgeving of zo'n bedrijf te vinden is, en ga eens praten. Die mensen van mij zijn te vinden op www.intervens.nl

    rock on

    edwin

  • eline

    Beste Collie,

    Ik voel me inmiddels een beetje uitbehandeld, ik heb heel veel therapie gehad, ook heel veel geleerd, veel overwonnen, de scherpe kanten zijn er nu echt af, maar onder de oppervlakte blijft het hevig borrelen, ik merk gewoon steeds weer dat dit niet iets is wat ooit echt over zal gaan, “volledige genezing” blijkt keer op keer niet haalbaar te zijn, al die symptomen zijn sluimerend aanwezig en als ik onder druk sta ben ik in no time drie stappen terug in het proces om “beter” te worden.

  • Moniek

    Hallo Barbie22,

    Ik lees dat je een opleiding hebt gedaan bij de nederlandse kappersakademie. Waarschijnlijk reageer ik nu volledig off-topic, maar ik zou je graag willen vragen in welke plaats je dit hebt gedaan en wat je ervaringen waren. Ik zit erover te denken om de avondopleiding in Amsterdam te gaan doen, maar probeer erachter te komen of deze wel een beetje goed aangeschreven is…..

    Ik hoop wat van je te horen.

    Moniek