borderline organisatie

  • Dieuwer

    Weet iemand wat het verschil is tussen een borderline organisatie en een borderline persoonlijkheidsstoornis ?

  • Collie

    Mensen met een borderline organisatie ontwikkelen onder invloed van stress dezelfde symptomen als een iemand met een borderline pers. stoornis.

    Wanneer de stress echter voorbij gaat zijn zij in staat normaal te functioneren. Deze mensen hebben dus geen borderline persoonlijkheidsstoornis.

    Soms wordt de diagnose BPS bij deze mensen ten onrechte vastgesteld.

  • Collie

    oeps, vergeten… welkom op het prikbord Dieuwer… ;)

  • Dieuwer

    Bedankt voor je reactie. Ik heb heel wat gezocht, maar kon het gewoon niet vinden.

    Gr. Dieuwer

  • Anton Bevers

    Ingewikkelde materie . Mijn ervaring is dat stress inderdaad tot borderlineverschijnselen kan leiden.In combinatie met adhd blijkt het dan ook moeilijk om een juiste diagnose te stellen.ik verkies medicinaal drugsgebruik boven voorgeschreven medicatie .mijn vrije keuze. Ik voel me er momenteel goed bij en dat is weleens anders geweest……….

  • Collie

    Medicinaal drugsgebruik, zonder tussenkomst van een arts, is niet iets wat ik hier zou willen aanbevelen, veel mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis zijn erg verslavingsgevoelig.

  • Gump

    Het verschil tussen een borderline persoonlijkheidsstoornis en een borderline persoonlijkheidsorganisatie is er in gelegen dat een borderline persoonlijkheidsstoornis een gedragsdiagnose is terwijl een borderline persoonlijkheidsorganisatie een structurele diagnose is. In de psychoanalytisch literatuur onderscheidt men 3, soms 4, persoonlijkheidsorganisatis, nl. de neurotische, de borderline en de psychotische. Soms wordt de narcistische organisatie als vierde toegevoegd. Het onderscheid tussen de drie (vier) structuren wordt gemaakt op basis van de gebruikte afweermechanismen en de realiteitstoetsing. Iemand met een neurotische persoonlijkheidsorganisatie gebruikt hoofdzakelijk hogere afweermechanismen (verdringing, humor, sublimatie, etc. en de realiteitstoetsing is intact. Iemand met een borderline persoonlijkheidsorganisatie gebruikt hoofdzakelijk primitieve afweermechanismen (splitting, omnipotentie, projectie, projectieve identificatie, devaluatie, idealisatie, etc.) en de realiteitstoetsing is intact alhoewel doorgaans zekere verstoringen optreden. Iemand met een psychotische persoonlijkheidsorganisatie gebruikt hoofdzakelijk primitieve afweermechanismen en de realiteitstoetsing is verstoord (hallucinaties, wanen, incoherent denken). Voor de volledigheid, een narcistische persoonlijkheidsorganisatie kan gezien worden als een onderverdeling van de borderline persoonlijkheidsorganisatie. Iemand met een narcistische persoonlijkheidsorganisatie gebruikt hoofdzakelijk primitieve afweermechanismes maar de splitting is stabieler dan in een zuivere borderline persoonlijkheidsorganisatie waar het op en neergaan tussen idealisatie en devaluatie meer regel dan uitzondering is. Wanneer we nu kijken naar de persoonlijkheidsstoornissen zien we doorgaans dat de cluster C persoonlijkheidsstoornissen een neurotische persoonlijkheidsorganisatie hebben, let wel doorgaans! Cluster A en B persoonlijkheidsstoornissen hebben doorgaans een borderline persoonlijkheidsorganisatie alhoewel zeker de cluster A persoonlijkheidsstoornissen redelijk vaak een psychotische organisatie kunnen hebben. Let wel, een combinatie van een borderline persoonlijkheidsstoornis met een psychotische persoonlijkheidsorganisatie is ook mogelijk! Samengevat, een diagnose van een persoonlijkheidsstoornis is gebaseerd op observeerbaar gedrag, een diagnose van een persoonlijkheidsorganisatie is gebaseerd op het niveau van afweermechanismen en realiteitstoetsing.

  • Silvia

    Thanx

  • Pien

    Dank je wel!