adhd en/of borderline

  • mas

    ADHD en Borderline

    Onverwacht heeft onderzoek de associatie gelegd tussen ADHD bij adolescenten en Borderline bij jongvolwassenen. Het vormt een contrast met het eerder veronderstelde gat in continuïteit tussen Borderline in de kindertijd en de volwassen-Borderline persoonlijkheidsstoornis (Lofgren en anderen).

    Het impulsieve, opgewonden, intense temperament van ADHD-kinderen, hun lage zelfbeeld (door de kritiek die zij steeds krijgen op hun gedrag), intermenselijke problemen en humeurigheid zijn karakteristieken die zij delen met Borderline. Toch kan de associatie tussen ADHD en Borderline op verschillende manieren verklaard worden.

    Er kan sprake zijn van een samenhang tussen beide stoornissen; ADHD-kinderen kunnen een reactie bij hun opvoeders uitlokken die kan leiden tot een vergroot risico voor een Borderline persoonlijkheidsstoornis.

    Beide stoornissen zouden een andere gezamenlijke oorzakelijke factor kunnen delen.

    De associatie kan een bijproduct zijn van een foutief van diagnostisch handelen.

    Als wordt aangenomen dat ADHD een van de wegen is die kan leiden tot Borderline, in het bijzonder bij vrouwen, is een herbeoordeling van de oorsprong van Borderline noodzakelijk.

    ADHD bij vrouwen heeft nog ontzettend weinig aandacht gekregen. ADHD-vrouwen kunnen ernstige en complexe psychopathologische klachten hebben, die nog veel te weinig onderzocht zijn. Daar tegenover staat dat steeds meer psychiaters het belangrijk vinden te kijken naar de aanwezigheid van ADHD-symptomen in de kindertijd wanneer zij te maken krijgen met een patiënt met een Borderline persoonlijkheidsstoornis.

    Bron: Mental Health InfoSource

    Hallo, ik lees hier helemaal niets van terug op deze prikpagina, ikzelf heb de diagnose adhd, maar ben vroeger wel eens voor borderliner uitgescholden, toen wist ik nog niet eens wat adhd of borderline was!

    Herkennen jullie iets in het stuk hierboven?

    groetjes van mas;):)

  • Ben

    Het beoordelen van de zogenaamde wetenschap over WAT je nu eigenlijk mankeert lijkt af en toe wel een grabbelton, maar als je bougie uit je auto stuk is zet je er een nieuwe in, helaas zijn er nog geen bougies voor mensen, en tot die tijd zijn we overgeleverd aan de zogenaamde wetenschap.

  • maria* mv jennifer (10-08-1996)

    mij wilde ze eerst de stempel adhd geven !

    maar ze wilde eerst ff kijken doormiddel van testen of het wel zo was..

    bleek dus dat ik borderline heb ..en geen adhd..

    maria

  • Collie

    voor mij persoonlijk herken ik het niet… was eerder een in mezelf gekeerd, doodstil, rustig kind… maar ik herken het wel van lotgenoten die de diagnose adhd én borderline hebben.

    Maar an sich vind ik het persoonlijk, enkel voor mezelf dus, niet zo interessant waar die borderline precies door is veroorzaakt. Daar valt toch niks meer aan te veranderen.

    Het enige dat ik kan veranderen is mn hier en nu, en daarmee mijn toekomstperspectief.

    De medische wetenschap staat, wat dit betreft, allemaal nog zó in de kinderschoenen… er kan pas zó kort daadwerkelijk ín de hersens gekeken worden… wij zullen het vermoedelijk niet meer meemaken, maar het zou míj niet verbazen als veel psychische stoornissen in de toekomst dezelfde route zullen doormaken als de achterliggende 30 jaar epilepsie heeft doorgemaakt…

    dat was 30 jaar geleden ook nog puur krankzinnigheid… nú weet men wel beter gelukkig…

    mja… het heeft wél zijn tijd en onderzoek nodig.

  • mas

    mee eens, zo denk ik er ook over.

    groetjes van mas:)

  • monique

    toevallig gister bij mijn psy geweest,en ook bij mij zijn er kenmerken

    van adhd geconstateerd,..doormiddel van test,t verleden en t heden..

    er vallen toch engzins puzzelstukjes op zijn plaatst.

  • mas

    Hoi monique, had jij eerder een diagnose borderline dan?

    groetje van mas:)

  • anja

    wat een eyeopeners!!

    o,ff voorstellen;ik ben anja en heb diagnose adhd gekregen in 2004;tja ritalin en klaar;hielp wel maar toch niet echt verder in verdiept;na huwelijk van 24 jaar gescheiden heb zelf de aanzet gegeven mede oorzaak was het alcoholisme van mijn exman maar nu een paar jaar verder weet ik zeker dat mijn vreemde gedrag ook van invloed op onze relatie is geweest!

    Inmiddels 2 zelfmoordpogingen verder,een kleindochter erbij en sinds 2 en half jaar moeizame relatie met een weduwnaar zit ik er doorheen heb uit angst voor mezelf en jongste zoon overbodige medicijnen weggegooid en na zoveelste ruzie met vriend eens gaan nagaan waar mijn woedeaanvalen vandaan komen;en wat bleek?op hersenstorm bleek adhd vaak samen te gaan met borderline en het leek wel of ik over mijzelf las!maar wat nu?onderzoek?medicatie aanpassen?wat is jullie ervaring?ben weer aan de prozac gegaan na afbouwperiode maar blijk niet zonder te kunnen…

  • Collie

    Heel snel naar je huisarts voor een verwijzing naar een goede (niet eerstelijns) psycholoog of psychiater lijkt me zo; borderline kun je niet in je eentje aanpakken.

    Sterkte!

  • Nicole

    Hey allemaal ik heb een lotgenoten site voor volwassenen met adhd en of borderline.

    Komen jullie ook kijken?