BL?

  • Wladimir

    Dat is zeker, dat het anders zou zijn.

    De grote vraag is, hoe ziet dan de behandeling en herstel er uit.

    Wat is het alternatief?

  • Ben

    Is er niet.

  • Wladimir

    Dat is denk ik het grote probleem.

    Er wordt gesproken over de farma industrie de geld verdient aan medicijnen, Als de psychiatrie werkelijk niets aan herstel zou bedrijgen, dan zou de psychiatrie niet meer bestaan.

    De psychiatrie is niet enkel pillen geven, het is een combinatie van pillen en therapie. zouden ze de therapie weg laten dan zou het ‘herstel resultaat’ veel lager liggen.

    Dat neemd niet weg om binnen de psychiatrie een samenwerking aan te gaan met de ‘alternatieve’ hulpverlening.

    Want wat je (Ben) constateerde in de souna, lichaam en geest hoort bij elkaar.

    Gelukkig vindt hollistiche* benaderingen steeds meer ingang in het reguliere aanbod.

    De DGT en VERS zijn voorbeelden waarbij het geestelijke en het lichamelijke aanbod komt.

    *hollistisch= lichaam en geest hebben invloed op elkaar en bijde behoef aandacht in de behandeling.

  • Anna-Cath

    Lees het verhaal van janneke nog eens. er is genoeg!! Waarom wordt dat niet vergoed, dan knalt de economie in elkaar wat dat betreft.

    Mensen worden ook "achterlijk' gehouden en bewust aan de medicatie gebracht, afhankelijk gemaakt.

    Een psycholoog, valt niet te vergelijken met een psychiater, die laatste moet je mijden……………(ik hoop niet dat Erwin van mekeren nu meeleest;-)

    Tuurlijk zijn er gevallen dat het echt niet anders kan, maar negen van de tien keer kan het best anders…………..

  • Wladimir

    Wat BSM en oestapose therapie, is de tijd nog niet helemaal rijp. Wie weet over tien jaar.

    Wat Erwin van meekeren betreft, naast pillen voorschrijven, heeft ie ook een inzichtelijk boek geschreven.

    Als men iets anders wil dan is de grote hamvraag, wat willen we anders en hoe moet dat anders eruit zien. hoe past dat ‘anders’ in een totaal plaatje?

  • Anna-Cath

    Nou, ik heb mail contact met Erwin, en wss leest hij af en toe mee, dus;-)

    Over tien jaar? Nope, als het zo doorgaat zitten we straks met een europa te kijken, vol met bestempelde mensen. En die zijn niet “wijs”. mensen met borderline zijn tot moord in tsaat, met adhd zijn het altijd zware criminelen in de dop, en pdd/nos blijkt potentieel seksueel misbruik te veroorzaken:?:?:?

    Allemaal onderzoeken, gedaan door mensen die baat hebben bij de methode van NU!!!!

    Daarbij (we houden het even bij borderline) het zijn vage klachten, op een berg gegooid. Niemand kan precies zeggen wat je hebt als je zegt borderline te hebben. Het is net geen manisch of chronische depressie, sommige horen stemmen, maar tis net geen schizofrenie, jezelf bewerken, maar net niet dood gaan, dus niet suicidaal zijn, allemaal vage klachten, op één grote hoop, borderline genaamd.

    Vroeger werd er gedacht dat deze mensen continu tussen een psychose en neurose leefde, dit is echter ( gelukkig) achterhaald. Dat dit niet zo was, bleek vrij snel na de uitspraken, echter zo'n tien jaar later kwam het pas in de publiciteit.

    Volgens kenners gaat alles mis bijdeze mensen, werk, vrienden, relaties…..dat dit in periodes gaat, en niet continu, daar wordt niet over gesproken, waardoor lijkt dat mensen met borerline totaal afhankelijk zijn.

    Als mensen met borderline geen lotgenoten hadden, die opstandig zijn, zoals jullie eigen Anna de Panna………………was er nog niks nieuws geweest………..zaten we nog steeds op papier tussen een neurose en psychose…….had ik nooit het beroep kunnen uit oefenen wat ik nu doe………

    Niet blijven wachten op arsten en psychiaters…………zelf weet je ook veel, en dit moet naar buiten!!!!

    An

  • Collie

    In principe bestáát er niet eens medicatie, speciaal voor borderline, en elke keer als er toch een receptje uitgeschreven wordt is het een experiment of jij wel zult reageren op de gewenste manier…

    Ik ben zelf een groot voorstander, voor mij persoonlijk dus, van de par force methode… die ik op mezelf toepas…

    Zodra ik wist dat ik borderline had, wist ik ook dat mijn emoties gemiddeld een tandje heftiger zijn dan de emoties van andere, als normaal bestempelde mensen…

    Ik wist na de diagnose ook welke ‘fratsen’ ik tijdens die heftige emoties heb… en ik accepteer die fratsen gewoonweg niet van mezelf…

    Met de VERS heb ik geleerd om de allerheftigste emoties te voorkomen, ik weet nu waar ze vandaan komen, wanneer ik geprikkeld raak en heb handvatten om dat in betere banen te leiden…

    Voorwaarde om ook maar enige verandering in je leven te brengen lijkt mij, alweer persoonlijk dus voel je niet aangevallen, dat je accepteert dat je ‘levensomwegen’ hebt leren maken gedurende je leven… Je zult moeten accepteren dat je gevoel lang niet altijd de waarheid spreekt, ook al voelt het nóg zo echt…

    Een rondje serieus denkwerk, éérlijk denkwerk, levert mij nog altijd wel denkfoutjes op die ik dan in mn eigen hoofd, en met behulp van een psycholoog vervang door eerlijker, werkbaarder gedachten… en op den duur, en dat gaat best vlug, zul je merken dat je gevoel deze betere denkwijze óók gaat volgen…

    Vaak krijg ik de indruk dat men graag geholpen wil zijn met een ‘snel pilletje’. Maar zoals gezegd, dat bestaat niet eens voor borderline… Met of zonder medicatie, als je van je fratsen afwilt is het gewoonweg een kwestie van keihard werken… en WILLEN veranderen.

  • ~Janneke~

    Alternatieven worden dan ineens heel snel gevonden.

    En zijn de behandelmethodes op dit moment echt succesvol? Niet als cynische vraag maar omdat ik het echt niet weet.

  • ben

    Nu 5 jaar verder, wat is er aan ontwikkeling gedaan om bl leefbaar te maken.

  • Collie

    zoveel dat de diagnose borderline persoonlijkheidsstoornis geen stempel meer is dat je je hele leven maar moet houden; met de huidige therapievormen die er zijn, kún je helemaal van je borderfratsen af komen, mits je bereid bent je eigen waarheden even in te leveren bij een goede therapeut.