teneinde raad

  • Anoniem

    Beste mensen,

    Eigenlijk ben ik teneinde raad. Ik heb recent een relatie gehad met iemand die borderline heeft. Naast deze aandoening is zij een fantastisch mens waar ik intens verliefd op ben. Ondanks haar perikelen accepteerde ik wie zij is. De liefde kon gewoon weg niet op.

    De druk van haar studie werd te groot. En ik denk dat dit op de relatie projecteerde. Van de één op de andere moment heeft zij de relatie verbroken wegens twijfels over haar gevoelens en daar is standvastig over. Als ze eenmaal ergens idee over heeft is het bijna een feit. Het is niet dat ze niet van me houd, dat ze het fijn bij me vind of mij aantrekkelijk vind. Maar de aantrekkingskracht vervlogen is. Volgens haar heeft ze dit eerder aangegeven alleen is de context helemaal verdraait en het lag ineens aan mij Ik zet hier ook mijn vraagtekens. Tijdens de relatie probeerde ik haar altijd zoveel positieviteit te geven dat ik mezelf vergat. Het brokkelde me langzaam af. Soms leek het als of ik niets goed kon doen en dat ik op eieren moest lopen. Bij één verkeerd geïnterpreteerde woord of handeling was het een explosie. Het maakte niet uit of ik iets anders bedoelde maar zij gaf er een eigen invulling aan. Alles bij elkaar heeft het me doen wankelen. Ik ben als het ware in elkaar gestort. Achteraf zijn we twee keer bij elkaar gekomen en alles leek weer de goede kant op te gaan. Wel met trekken en duwen. Alleen was ik emotioneel niet strek genoeg. Ik wist dat het niet goed zal gaan als ik haar zou trekken maar kon mijn emoties niet meer bedwang houden. Hoe harder ik aan haar trok hoe meer ze me afwees. Met een knallende ruzie zijn we uit elkaar gegaan en nu wilt ze met rust gelaten worden. Diep in me hart mis ik haar en dat maakt het allemaal zo moeilijk.

    Ik weet dat ze van me houd en dat ze geschrokken is dat ik niet meer de stabiele factor ben.

    Heeft iemand een goed advies voor me of kan dit met me delen.

    Tot horens

    Groetjes

    Anoniem

  • anneke

    anoniem ik denk dat je zelf wel weet wat er mis is gegaan jij heb je zelf weggecijvert waardoor je niet meer de vriend was die ze had iedereen wil een partner dit eerlijk is.misschien als je leerd om jezelf te blijven dat het ooit nog eens goed komt.als ze nog van je houd komt ze wel terug.zo niet ook jij bent het waard om iemand te hebben die onvoorwaardelijk van je houd is dat niet het geval dan kan ze je niet de liefde gaven die jij verdient en is ze je niet waard. sterkte en denk nu maar eerst eens aan jezelf.

    groetjes anneke

  • Anoniem

    Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk dat ik mezelf verloor in de relatie. Het gebeurt zó geleidelijk dat je niet door hebt. Ik hield onvoorwaardelijk van haar en was op een gegeven moment zo bang om haar te verliezen dat ik mezelf niet meer herkende waarvan ik schrok. Eerst wil ik voor mezelf in balans komen en ik denkt dat dit wel een aantal maanden zal duren.

    Ik heb nu veel over borderline gelezen.

    Veelal wordt het advies gegeven om contact te blijven houden al is dit wel op een gepaste afstand. Maar ja ze is ook snel paranoïde.

    Ze zal nooit het initiatief nemen om mijn te benaderen al zal ze dit willen.

    Hoe denk jij er over?

    Groetjes Anoniem

  • Collie

    Welkom op het prikbord Anoniem…

    Ik persoonlijk denk dat er op het moment niets anders opzit dan haar beslissing accepteren, hoe harder je gaat trekken hoe harder zij weg zal lopen…

    Probeer jezelf weer stevig op je eigen pootjes te zetten, denk aan je eigen leven en hoe je van plan was dit in te vullen en bewaak die grenzen…

    Sterkte!!!

  • Anoniem

    Ik wist gewoon niet meer hoe ik moest communiceren en reageren. Misschien naïef Ik dacht dat ik stevig in mijn schoenen stond en dat liefde strek genoeg zou zijn om het in stand te houden, ondanks haar aandoening.

    Bedankt

    Hebben jullie ook zulke ervaringen?

    Anoniem

  • Collie

    Bij bosjes… helaas…

    Totdat ik mijn huidige partner tegenkwam… we wonen nu bíjna 7 jaar samen, bij mij is de diagnose borderline in die tijd gesteld, heb ik een Vers-training en de bijbehorende persoonlijke therapie gedaan… Mijn partner heeft zich verdiept in het fenomeen borderline maar is van nature al iemand die zijn grenzen goed bewaakt…

    we weten beiden waar mijn triggers liggen en houden daar samen rekening mee… en nú begin ik er dan ook een beetje vertrouwen in te krijgen dat dit weleens een blijvertje zou kunnen zijn… ;)

  • Anoniem

    Hoi Collie,

    Tja dat had ik ook graag bij haar willen bereiken. Ik had zelf te veel hooi op vork genomen met werk en het wegcijferen waardoor mijn grenzen laagdrempelige werden. Zij kan haar studie niet aan. Én denk dat nu zo is geëscaleerd dat definitief aan haar kant voorbij is. Had graag samen een cursus willen volgen om beter de triggers te herkenen.

    En haar de situatie duidelijk maken heeft volgens mij ook geen zin want dan is er weer explosie gevaar.

  • Collie

    Zolang ze zelf niet in wil of kan zien dat ze een probleem heeft in haar emotieregulatie kun jij hoog of laag springen, het zal niet helpen.

    Pas wanneer ze zélf inziet dat ze een andere manier van leven aan zal moeten leren is er voor jullie samen óók iets te bereiken…

    Althans, zo werkte het bij mij, en zo werkt het bij veel mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis…

  • Anoniem

    Ze heeft juist een heel goed ziektebeeld en krijg hiervoor wekelijks therapie. Alleen denk ik dat ze de situatie niet kan handelen. En/of dat ze de relatie in deze situatie niet zag zitten.

  • Collie

    Als ze een goed inzicht heeft in haar eigen emotiewereld, ik praat niet zo graag van een ‘ziekte’beeld, dan heeft ze dus deze beslissing genomen op basis van goed doordachte motieven en kun je niets anders doen dan je erbij neerleggen…

    Als ze de beslissing genomen heeft op basis van impulsiviteit is haar inzicht misschien toch nog niet ver genoeg… maar ook dan zal er niets anders opzitten dan haar impulsieve actie te accepteren…